Ik heb een probleem én een vraag.
Vorige week droeg ik mijn Tudor BB36 weer eens. Omdat hij al een tijdje had stilgelegen, heb ik hem via de kroon opgewonden. Na ongeveer 20 keer draaien merkte ik dat het opwinden wat stroef ging, op een manier die ik niet eerder had ervaren. Toen ik dat merkte was ik er ook gelijk mee gestopt en heb hem gedragen met de gedacht misschien dat ik wat vaker had gedraait dan 20.
Deze week wilde ik hem opnieuw opwinden, aangezien hij weer een paar dagen had stilgelegen. Met de ervaring van de vorige keer in gedachten deed ik dat heel voorzichtig. Toch voelde ik direct dat het opwinden stroef ging, alsof de tandwielen niet goed in elkaar grepen. Daarbij leek het uurwerk zelfs een beetje te ‘trillen’, en dat gebeurde al na slechts een kwart slag aan de kroon.
Dat is dus mijn probleem. Nu mijn vraag:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik verwacht dat er een professional naar zal moeten kijken, maar hebben jullie wellicht adressen of aanbevelingen?
ETA 2824 zit in deze Tudor, toch?
Ik begreep dat die niet zo van ver opwinden houden, maar wellicht is dat een glad ijs discussie.
Waarom zo ver opwinden bij een automaat? Paar slagjes en dan gaan dragen toch?
Hoe oud is de Tudor? (Als in, heb je nog garantie)
De tandjes van het palrad (wat in een 2824-2 eigenlijk geen palfunctie heeft, maar da’s een ander verhaal) in een 2824-2 zijn heel erg klein en kwetsbaar. In bijvoorbeeld een 2801-2 (handopwinder) zijn ze tweemaal zo groot.
In het onderhavige geval kan ook het automaatdeel zichzelf losgewerkt hebben. Zie ik vaak bij Squales de laatste tijd.
Ik weet bijna zeker dat er een slipkoppeling inzit waardoor je het uurwerk niet kunt beschadigen bij het opwinden. Bij ETA 2824 ook overigens (vergeef me mijn niet deskundige termen mocht ik die gebruiken).
Maar er lijkt natuurlijk toch iets niet in orde. Naar de horlogemaker of AD dus.
Je kent dit uurwerk niet van dichtbij. Er zit nergens een slipkoppeling, behalve dat de opwindveer kan en moet doorslippen. Maar hier gaat het in een eerder stadium al mis.
Volgens mij wond ik destijds mijn bb36 ook rustig een flink aantal keer als ik hem uit stilstand ging dragen… Nooit problemen mee gehad. Je zou kunnen kijken of Tempus hem even voor je kan checken.
Ik heb dit met mijn Tudor ranger gehad. Ik heb gekeken op de website van Tudor en hun officiële advies (iig voor de Ranger) is flink wat slagen opwinden (30 ofzo). Dus dat zou echt geen probleem moeten zijn voor een Tudor.
Ik heb hem even naar de “technische verhandelingen” verplaatst …
PS In de huidige BB36 zit geen ETA, maar een MT5400. Die kan je gewoon doordraaien, aldus Tudor zelf. Maar dat staat hierboven ook al in het screenshot. Dus tja. Wat er aan de hand is, geen idee. Ik zou er even mee naar een horlogemaker gaan. Beter safe than sorry.
Dat het uurwerk begint te “trillen” doet mij denken aan een automaat rotor die mee gaat draaien tijdens het handmatig opwinden. Dit kan gebeuren als het automaat wisselrad niet goed zijn werk doet.
Super voor het meedenken in ieder geval. Ik wind mijn Tudors altijd op met 20 +/- slagen op. Hebben jullie nog een betrouwbare horloge maker in de buurt? Het is trouwens inderdaad wijs om even te checken of dit onder garantie valt.
Zou onder garantie, en zo (net) niet - onder coulance moeten vallen. Eerst daar maar eens naar terug. Kan je vele honderden euro’s schelen. De smiley duidt wel op een ETA uurwerk trouwens. Zou mijn vermoedens weer sterken…