Hier twee modellen uit 1965
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Goed om te horen hoe jullie er over denken! Dan weet ik meteen weer iets beter waar ik op moet letten.
@Hannah wat leuk dat je ook zo weg bent van oude horloges. En bedankt voor de tip! Ik hou zelf wat meer van strakkere, subtiele horloges. Ze kunnen voor mij ook niet klein genoeg zijn. Wat leuk dat je het kleine horloge nu aan je dochter hebt gegeven. Ik ben zelf 27 jaar, en heb toevallig ook pas aan mijn moeder gevraagd of zij nog kleine oude horloges had liggen. Helaas zijn haar horloges van vroeger en die van mijn oma nooit bewaard gebleven. Genoeg reden dus om de speurtocht door te zetten!!
@Fleur123 ik ga binnenkort nog eens rommelen, ik heb nog wel een aantal oude dames uurwerken liggen (en donor binnenwerken, mocht je er ooit 1 nodig hebben)
@Twix Wat lief, dankje! Het binnenwerk van een horloge is voor mij al helemaal een nieuwe wereld. Kan je zo’n donor binnenwerk makkelijk gebruiken bij een kapot horloge? Of moet je dan altijd echt precies-precies hetzelfde model horloge zien te vinden?
Ik ben op internet even naar filmpjes aan het kijken van horlogemakers die met binnenwerken bezig zijn. Als ik al die onderdeeltjes zo voorbij zie komen is het voor mij één groot mysterie hoe ze het overzicht kunnen bewaren. Vooral de restauratie filmpjes van oude horloges fascineren mij. Heel bijzonder.
Heee, die Gabriel is een leuk ding! Die ken ik nog…
Welkom Fleur,
Leuke hobby, maar o zo verslavend… ik stuur je zo even een PB, ik heb nog wel wat liggen van dameshorloges, mechanisch en Quartz.
Serge
Sowieso niet hetzelfde model horloge, maar meestal wel het specifieke uurwerk. Uurwerken worden doorgaans in een heel scala aan horloges gebruikt.
Wijzers, wijzerplaat, kast grote etc. Zijn allemaal van belang. Soms heb je wel een reeks van uurwerken die elkaar opvolgen, waarvan sommige uitwisselbaar zijn. Of er hoort een inhouse uurwerk in te zitten, gebaseerd op bijvoorbeeld een ETA die uitwisselbaar is of waar onderdelen van uitwisselbaar zijn.
Daarnaast valt ook wel een compleet uurwerk met bijbehorende wijzerplaat etc. Te vervangen in een andere kast. Maar dan heb je een echte frankenwatch en vernietigd meteen de waarde. Dit is natuurlijk bij de meeste dameshorloges niet zo van belang ;).
Fl. 85 was best een bak centen in 1965 (Ik gok toch een €400 equivalent met nu)
OK valt mee, toch nog een schappelijke prijs voor een horloge!