Hulptroepen gezocht voor een horloge-leek! Oude horloges

Beste allemaal,

Sinds vandaag ben ik lid van het Horloge Forum! Ik ben helemaal weg van oude horloges en antieke spullen, maar ik heb helaas geen kennis van horloges/uurwerken!! Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie deze leek kunnen helpen?!

Op markten ben ik altijd op zoek naar ouderwetse mini-horloges. Volgens mij komen deze uit de jaren '60? Ik loop er alleen telkens tegenaan dat ik niets weet van de waarde ervan, waardoor ik niet weet of er redelijke prijzen worden gevraagd. Ik ben niet op zoek naar dure horloges of merken, hier hecht ik geen waarde aan.

Op antiekmarkten heb ik al twee horloges gevonden waar ik helemaal weg van ben. Vooral het kleinste horloge is echt mijn favoriet. Ook al loopt deze niet helemaal correct en moet ik hem om de paar uur alweer opwinden, ik ben er erg blij mee. Weten jullie wellicht iets meer van mijn horloges? Ik heb hier een paar foto’s om ze te laten zien.

• Ankra 25, quartz, swiss made
  • Gamo, 17 rubis, incabloc

Hopelijk kunnen jullie mij hier iets meer over vertellen!

Groetjes, Fleur

16 likes

Hoi Fleur, van harte welkom. Leuk om weer eens een dame op Hf te mogen verwelkomen, dat is helaas nog altijd een vrij select gezelschap.

Over je horloges: vintage dameshorloges zijn in de regel vrijwel niets tot enkele tientjes waard (uitzonderingen zijn mogelijk bij horloges van grote huizen). Dit komt simpelweg doordat het aanbod veel groter is dan de vraag ernaar.

Dat kleine horloge heeft waarschijnlijk wat liefde nodig in de vorm van een onderhoudsbeurt. Het slechte nieuws is alleen dat de kosten daarvan de waarde meestal een paar keer overstijgen. Dat is op zich niet erg, zolang je hem voor eigen gebruik houdt, want dan kan hij daarna weer vele jaren mee. Als je hem echter ooit weer wil verkopen dan zal dat economisch gezien niet heel gunstig uitpakken.

8 likes

Dag Fleur
Allereerst mijn compliment.
Je hebt grote en scherpe foto’s geplaatst. Niet alle heren hier begrijpen dat dat wel zo handig is.
Nu het minder positieve: Het quartzhorloge heeft nauwelijks waarde. En als het gerepareerd moet worden zal er een vervangend uuwrerk gezocht moeten worden. Er zijn niet veel horlogemakers die er zin in hebben een quartzwerk te repareren.
Het GAMO horloge kan in orde gemaakt worden maar, zie boven wat @flowert schreef mbt kosten/waarde/baten.
Wat de prijzen betreft: de werkjes vind je op Ebay e.d. vanaf twee of drie €
De rest heeft alleen de waarde van oud metaal dus ook bijna niets.
Dat betekent intrinsieke waarde van zo’n horloge hooguit een tientje.
Maar als je het erg leuk vindt en het absoluut wil hebben? Dan betaal hje wat het jou persoonlijk waard is, waarbij je erop voorbereid moet zijn dat je dat geld misschien nooit terug zult zien.

Wat de merken betreft.
Ankra was voor de oorlog in Duitsland geregistreerd. Jouw horloge is van na de oorlog en verschijnt niet in de lijsten. Net als GAMO, dat is ook onbekend, helaas.

Veel plezier bij het zoeken naar verdere kleintjes, ze schijnen weer modieus te worden.

7 likes

Welkom Fleur!
Wat ga jij een plezier beleven hier. Lezen, lezen, lezen… Er ligt hier een schat aan informatie, zeker op het gebied van oud spul, vintage, mechanisch en kwarts maar nog belangrijker: Een groep liefhebbers met een schat aan kennis.
Stel je vragen, laat je niet ontmoedigen door een scherpe reactie soms en heel veel succes en plezier met je zoektochten!

1 like

Hoi @flowert,

Bedankt voor je antwoord, hartstikke leuk!

In ieder geval goed om te horen dat mijn kleinste horloge (de Gamo) waarschijnlijk na een reparatie weer soepel kan gaan lopen. Ik zal eens bij een horlogemaker langsgaan om ernaar te laten kijken! Dat de kosten dan duurder zullen zijn dan mijn horloge waard is maakt voor mij niet uit, aangezien ik niet van plan ben om het horloge weer door te verkopen. De waarde zit voor mij juist in het vinden en dragen van deze kleine horloges!

4 likes

Hoi @Maurits en @AB64

Ook bedankt voor jullie reacties!

Gelukkig werkt mijn Quartz horloge nog goed en heeft deze slechts een nieuw batterijtje nodig. Ik hoef dus geen horlogemaker lastig te vallen met een Quartz-zoektocht voor een nieuw uurwerk haha! Het Gamo horloge ga ik eens meenemen naar een horlogemaker, zodat ik er weer lang plezier van kan hebben.

Dankjullie, dat komt zeker goed! Ik kan genoeg lezen op het forum en blijf ondertussen lekker zoeken naar kleine horloges!

4 likes

Wel naar een echte horlogemaker gaan en niet naar een juwelier.
Een juwelier brengt ze ook weg naar een horlogemaker en zet er voor “de moeite” nog enkele tientjes bovenop. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

4 likes

Hallo Fleur, van harte welkom op het leukste forum van het land. Het leerzaamste ook, zeker als je wat meer te weten wil komen over horloges. Het gevaarlijkste ook, want het horlogevirus wordt hier niet echt bestreden, in tegendeel, menig beginnend horlogeliefhebber en liefhebster heeft de toename van zijn of haar kenneis en belangstelling en groeiende passie voor die fascinerende tijdmachientjes moeten bekopen met een regelmatig terugkerende lege portemonnee…

Verder sluit ik me met betrekking tot de waarde van met name dameshorloges grotendeels aan bij de vorige antwoorden op jouw intro verhaal.
Die doorgaans geringe waarde wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het simpele feit dat de meeste horlogefanaten mannen zijn die geen belangstelling hebben voor die kleine damesklokjes. Er is dus weinig vraag naar.
Dus kosten ze meestal niet veel. Good for you!
Het leuke is namelijk dat er best wel een redelijk groot aanbod is. Op marktjes, beurzen en ook internet veilingen en fora worden ze vaak voor een prikje aangeboden. Dat is dus hartstikke leuk als je juist naar die dingen op zoek bent, want je kunt daardoor vaak hele mooie en interessante dameshorloges scoren voor een prikkie!

Een nadeel is wel dat, mede door het miniatuurkarakter van het binnenwerk, zowel bij quartz horloges als zeker ook bij de doorgaans wat oudere mechanische horloges er maar weinig horlogemakers zijn die er überhaupt zin in hebben om zo’n dingetje te repareren of af te regelen. Maar ze zijn er wel en via dit Forum zul je zeker info genoeg kunnen krijgen om wanneer nodig je horloges in orde te krijgen.
Reparatie kost, zoals al eerder opgemerkt bij die kleine uurwerkjes vaak een veelvoud van wat je bij de aanschaf hebt betaald. Maar je hebt ook best wel veel kansen om voor zo’n gering aanschaf bedragje exemplaren te vinden die het wel (nog) goed doen. De slechte exemplaren neem je dan maar gewoon voor lief en verreken je op de goede exemplaren. Voor een gemiddelde prijs van zeg eens 5 euro per stuk en een score van 1 op de 4 horloges die goed/mooi/bruikbaar zijn, zit je nog steeds op een gemiddeld bedrag van 20 euro, wat spotgoedkoop is in vergelijking tot wat verreweg de meeste HF leden hier besteden aan de aanschaf van hun (vintage) horloges. En dan reken ik de echte peperdure exemplaren uit de categorie Rolex, Omega, IWC, JaegerLeCoultre etc. nog niet eens mee. Overigens zijn ook (vintage) dames horloges in deze categorie merken vaak aardig aan de prijs.
Maar er zijn ook heel veel mooie en misschien wat minder bekende merken te vinden voor hele lieve prijsjes.

Ik wens je dus heel veel plezier met het opbouwen van een leuke verzameling, waarvan je de leukste en mooiste exemplaren dan ook nog eens met veel plezier kunt dragen.

Dit was misschien een beetje lang verhaal, maar ik hoop dat jij, en misschien ook andere potentiele dameshorlogeverzamelaars m/v hier wat aan hebben. Het is ook geen advies, meer een beetje peptalk voor wat meer belangstelling voor, wat ik vind, het ondergewaardeerde vintage dameshorloge.

dc14eecd4fd193c433990719494c86a3

6 likes

Welkom Fleur!
Je hebt geluk :). Zoals hierboven al vermeld, zijn vintage dames horloges bijna niets waard.

Waarom geluk? Er is heel veel moois te vinden, voor bijna niets (zelfs vol goud 14k of meer kost amper iets vanwege het geringe gewicht en populariteit). Daarnaast zijn dames in veel gevallen veel zuiniger op spullen, dus zijn er ook nog eens aardig wat op markten te vinden in mooie staat :). Bof jij even haha.

Zelfs de meer gerenommeerde merken kosten een fractie van de heren horloges.

Heel veel plezier gewenst hier op het forum

2 likes

Hey Fleur, welkom bij de club!

De heren hier boven hebben volgens mij alle tips al gegeven die naar gegeven kunnen worden, dus daar zal ik weinig aan toe kunnen voegen.
Wel wou ik even een kleine thumbs-up geven voor die GAMO. :+1: ik begon hier al te denken dat ik misschien de enige was met een horloge van dat merk :grin:

(Hier links onderaan)

3 likes

Van harte welkom op het forum, Fleur

1 like

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle antwoorden op mijn eerste bericht. Wat fijn dat er zo wordt meegedacht! Hartstikke leuk.

Wanneer ik op markten zulke oude horloges zie worden er inderdaad vaak bedragen tussen de 5 á 25 euro gevraagd.

Het valt mij alleen op dat, wanneer ik op internet rondkijk, er best hoge bedragen voorbijkomen voor dameshorloges (marktplaats, Catawiki, Etsy etc). Ik ben benieuwd waar dit verschil in prijs vandaan komt? Wellicht verschijnen er op internet meer de bijzondere modellen/uurwerken (hier heb ik nu natuurlijk nog geen kijk op). Of wellicht komt het door het proces van opbieden?

Onlangs kwam ik dit W Ancre horloge tegen. Ik zit eraan te denken om deze te kopen. De prijs hiervan is rond de 75 euro. Wat denken jullie? Is dit een redelijke prijs, aangezien het ook van een ander materiaal is gemaakt? Of is dit te duur voor zo’n horloge? Ik ben even aan het afwegen of ik het ga kopen. Ik heb ook vrij kleine polsen, waardoor het ook nog zo kan zijn dat er kosten bijkomen om het kleiner te laten maken.

Ik ben benieuwd wat jullie erover denken! Ik heb hier een foto zodat jullie kunnen meekijken. Ik heb alleen de foto’s van de eigenaar, dus helaas is de kwaliteit hiervan niet zo best!

Groetjes Fleur

Ps: @ElderRuwy wat leuk dat je ook een Gamo hebt!!

2 likes

Tja. Lastig te zeggen fleur.

Het is geen Sterling zilver. Vroeger werd er vaak ook in 2e gehalte zilver gemaakt, 835 van de 1000 delen.

Iets om rekening mee te houden.

Op etsy staat een vergelijkbaar horloge, maar in net wat betere staat voor hetzelfde.

Als jij het er voor over hebt kan het. Ik zou wel proberen te lowballen. Schiet eens voor 45 ;). “Teveel” betalen kan altijd

1 like

Voor oud zilver krijg je minder dan 50cent per gram.
Dan is de grote vraag hoe zwaar het horloge is (zonder glas en uurwerk etc.)
Dan doe je de vermenigvuldiging en telt er nog 5€ bij op voor het werkje en dan heb ongeveer de waarde van het horloge.
Mijn schatting: hooguit 50-60€

1 like

Mij lijkt het wel een oké prijs, als het binnenwerk natuurlijk niet teveel aandacht nodig heeft. Ik heb zelf voor mijn vriendin een aantal uurwerken gekocht, ook kleine vintage dames uurwerken, en daar lag de prijs tussen 100-180 euro. Bekendere merken, gouden en zilveren uurwerken in goede staat zijn wat duurder, maar nog steeds een stuk schappelijker dan hun heren-tegenhangers

1 like

Even een paar reacties. Het zou zilver kunnen zijn, de foto is niet scherp genoeg om het zilver stempel te kunnen lezen. Hou er rekening mee dat de zilverprijs zo laag is dat dit niet echt een relevante invloed heeft op de waarde als vintage dameshorloge.

Het merk Ancre werd door diverse fabrikanten gebruikt, meestal voor hun budget lijn horloges en bevatten daarom ook vaak heel generieke, niet erg speciale uurwerkjes. De waarde is dus gering, nog los van dat je niet zeker weet of het klokje technisch in orde is. Als het witgoud is, dat zou zomaar kunnen, is de vraagprijs wel redelijk (dan zou het stempel ‘750’ moeten aangeven en het andere stempel een goud keur moeten zijn, informeer hiernaar bij de verkoper als je toch wil kopen). Ik vind de vraagprijs voor een zilveren kastje echt veel te hoog, zou zelf niet meer dat 3 tientjes geven voor zo iets. Verder nog over het bandje. Als dit ook zilver is kan de waarde iets hoger worden geschat. Echter het is een met de kast geïntegreerd bandje. Als het versleten is of defect raakt is het vrijwel niet te repareren, dit verlaagt dus eerder de waarde dan dat het iets toevoegt. Advies: ga lekker door met zoeken…

3 likes

Het is volgens mij tweede gehalte zilver Lexaf. 835. Staat op het keurmerk.

Verder volledig met je eens.

Ik dacht zo’n 45 als Fleur echt wil. Maar 30 is eigenlijk nog veel reëler.

Dit is nog de beste tip :+1:t5:

2 likes

Hoi Fleur, hier een mede liefhebber van vintage dameshorloges en ook van het vrouwlijk geslacht :wink: Ikzelf speur altijd rond op marktplaats en veilingen en heb zo al erg leuke horloges gevonden voor weinig geld. Ik zoek juist de advertenties die niet het merk vermelden. Door de foto’s dan goed te bekijken kun je toch leuke horloges vinden voor rond de 10 euro. Ik besef dat ik door deze tip, zelf concurrentie heb gekregen :rofl: maar wens je veel succes!! Bijgevoegd een voorbeeld van een horloge dat in een lotje van 6 dameshorloges zat voor in totaal 35 euro. En werkend!

6 likes

Slim!

Daar vind je soms hele interessante dingen bij.
Het horloge dat je laat zien is niet mijn ding, ik vind (als man, en voor mijn dochter) dameshorloges wel leuk, maar dan wel de wat strakkere modellen en liefst zo klein mogelijk.
Rotary is wel een goed merk!
Veel plezier er mee.

Edit:
Ter aanvulling:
Hier een paar van mijn kleine dametjes samen met een grote broer zodat je kunt zie hoe klein!
(het heren horloge is 34 mm zonder de kroon).

3 likes

Super leuk! Heb hier ook zo’n superklein horloge thuis. Te klein om de tijd nog te kunnen lezen. Die is naar mijn dochter gegaan!

.

2 likes