Hulpvraag: Omega Geneve Megaquartz

Mede liefhebbers, van het weekend via vrienden voor een prikkie een zeer goed uitziende maar niet werkende Geneve Megaquartz ontvangen:

Gekocht voor onderdelen, want die kan je nooit genoeg hebben, toch? :sweat_smile:
In ieder geval, een eerste kijkoperatie leerde mij het volgende. Zeer schoon uurwerk, geen batterij lekkage sporen, wijzers verzetten zoals het hoort, net als de datum. Wat is er dan aan de hand. Bij nadere inspectie zag ik het volgende:

Dat verklaart wel dat deze het niet deed. Spoeltje draait nu ook vrij rond…

Ik ben nu van plan de spoel te vervangen. Voordat ik het www op ga wil ik hier de vraag stellen: wie o wie heeft toevallig een vervangende spoel beschikbaar? Het gaat om onderdeel 1310-9214.
Ik hoor het graag en alvast mijn dank :blush: :+1:

2 likes

Veel succes/sterkte. Ik zou ook wel een stuk of twee willen. Láng zoeken, zelf solderen of opnieuw laten wikkelen. Er is iemand hier die dat heeft laten doen, op ebay zag ik ook wel zo’n service. Zoeken op omega megaquartz of omega 1310.

1 like

Ja, ik, zei de gek…

Er is 1 kerel (in de USA) die deze goed kan wikkelen.

Ik heb er diverse zo laten doen. Dat is overigens echt schreeuwend duur. En je moet wachten tot hij er een bende ineens kan maken, want hij moet er een hele setup voor maken. Je bent zo een half jaar verder.

Deze spoeltjes worden al dik 20 jr niet meer gemaakt.
De voorraden wereldwijd zijn wel op…

1 like

Ja, dat is idd de uitdaging.
Die kerel had ik al gevonden. Kan sowieso geen kwaad contact le leggen.
Dank voor jullie reactie @Bernard en @MartijnV :+1:

1 like

Ik ben een leek hoor, maar is het niet mogelijk om deze op de juiste plek weer vast te solderen…? :face_with_peeking_eye:

1 like

Is een optie als verder zeker is dat alleen de contacten los zijn :thinking:

1 like

Zou een mooie fix zijn, wordt het nog goedkoper van…:wink:

Je kan de puls meten op de aansluitpunten van de spoel. Elke seconde een puls. Als dat werkt is het de moeite die spoel weer goed te krijgen.

2 likes

Ik heb 1 horloge met een zo gerepareerde spoel. Dan moet je wel echt veel geluk hebben.

1 like

Ik zit te wachten op een andere kwartstester die dit soort zaken idd kan meten. Heb nog een aantal kwartsen te doen :sweat_smile:

Zeker met dat fijne spul, maar proberen kan altijd. We gaan het zien.

De spoeltjes kun je gewoon meten.
Het betreft voorts reguliere 32.768 hz. kristallen, die je even goed kunt meten met een vrij simpele quartztester.

Zelf gebruik ik trouwens een stokoude Greiner Quartz II.

1 like

Snap ik, maar de vorige heb ik moeten retourneren omdat ie het niet deed :wink:

1 like

De mijne was eerst ook problematisch.
De glaszekering bleek verrot en wat solderingen waren geoxideerd. Met wat TLC heb ik 'm helemaal goed gekregen.

Een beetje electronische kennis/achtergrond helpt wel.

1 like