Vandaag kreeg ik een pakketje binnen. Recent vond ik op eBay een hy. Moser, in een uiterlijke best redelijke staat. Maar ik ben eigenlijk vooral aan het puzzelen naar het verhaal er achter.
Wat ik heb kunnen vinden is dit;
1828, Heinrich Moser start het bedrijf H. Moser & Cie in St. Petersburg met uiteindelijk een tak in Schaffhausen. Na zijn overlijden houdt dit bedrijf eigenlijk op te bestaan na de Russische revolutie.
1953 is er een herstart van H. Moser & Cie, welke in de Quartz-crisis in 1979 wordt overgenomen door Dixie-Mechanique. Zij handelen onder de naam Hy. Moser & Ce. Uit deze tijd komt het horloge. Wat er nu met het bedrijf verder is gebeurd, geen idee.
In 2002 wordt een nieuwe H. Moser & Cie gestart. Zij worden gezien als een bijna 200 jaar oud bedrijf en leunen af en toe op pronkstukken van het eerste H. Moser & Cie.
Nu ben ik vooral benieuwd in het tweede bedrijf. Uiteindelijk alles, want ze fascineren me enorm, maar nu vooral dit middenstuk. Heeft iemand enig idee boven wat op Wikipedia te vinden is? Boeken misschien? Ergens een internetpagina? Misschien zelf ervaring met dat bedrijf?
Even een foto om het af te maken;