Na deze week een topic gelezen te hebben over versterkers ( magneten) die horloges kunnen ontregelen, bedacht ik mij dat in veel hybride auto’s, al dan niet van de zaak ook elektromotoren zitten, met lijkt mij behoorlijk sterke magneten.
Zou dit ook invloed kunnen hebben op een mechanisch horloge als je in zo’n auto rijd? Zo maar een vraag die in me op kwam.
In theorie kan in je auto een deurluidspreker die op de verkeerde plek zit soms wel een risico vormen. (Dus dicht bij bv waar je je pols houdt als je een brede armsteun hebt waar je arm vaak op rust ). Even checken met een goedkoop kompas.
Magnetisme kan een horloge flink van het padje helpen, maar het is simpel te verhelpen met een demagnetiseerder.
Ik vind het wel een goeie vraag.
Een antwoord hierop heb ik niet.
Ik weet wel dat magneten in diverse apparaten
en machines zo zijn geconstrueerd dat de magnetische
flux het sterkst is daar waar het nodig is.
Dus de afstraling rondom zal meevallen.
Het hele straatbeeld heeft last van die hybride of vol electro gevallen… flink de aanschaf belasting en/of bijtelling verhogen van die ondingen en zo uitroeien.
Inhoud is vermogen… niet ampères. (En ook geen turbo.s)
Dus ja, mijn horloge heeft er last van.
Of het effect heeft op een horloge, neem aan dat de fabrikanten al het magnetisme wel dusdanig weg weten te houden waar we het niet nodig hebben.