I dare you......ik daag jou uit

Dank je voor de aardige woorden. Heel jammer dat Tromp weg is, inderdaad. Maar er zijn er wel meer weg. Ace op het Koningsplein is ook verdwenen. Ik ben ook heel blij dat jij niet lang bent weggebleven. We hebben al weinig beschaving hier meer, dus je bent hard nodig.:sunglasses:

5 likes

… jij maakt mijn dag in één keer goed man! Dankjewel. :blush:

2 likes

Zijn reeds aan bod gekomen en daarna volgden :

Lexaf

Lassale

Hanst deel twee

Jimsoul

Vinwat

Wbcoupe

Alphons

1 like

EN HIER DE TOPICSTARTER…

1 like

SAT is geweest.

Okay, dan geeft ik het door aan @acour_jeroen, langer lid dan ik, en heel veel vintage ervaring.

3 likes

Dankjewel Alphons, dan blijkt dat een opvolger kiezen nog bijna het moeilijkst is :grin:

2 likes

Pracht horloges die je hebt gehad maar het zijn inderdaad maar dingen. Niets mis met relativering trouwens maar ik proef toch wel een soort bitterheid en teleurstelling in het verhaal of vergis ik me?

3 likes

Dank! Is het nu niet de bedoeling dat je van een van mijn (vintage) horloges vraagt of dat (met Gollum-stemmetje) ‘my precious’ is?

Of moet ik zelf nadenken welk pronkstuk ik het voetlicht in dit topic gun?

4 likes

Als er een teleurstelling is, is dat ik eerder had moeten inzien wat belangrijk is. Maar dat ook niet echt. Ik heb ervan genoten, en nu geniet ik van vrije tijd, mooie boeken, lekker buiten zitten bij mooi weer, en bovenal, geen kantoor.

5 likes

Ik vrees dat je zelf moet nadenken.

3 likes

Lijkt me een goed plan, voor mij helaas (nog) niet haalbaar… :wink:

2 likes

Jammer, als de vraag om een specifiek horloge zou gaan moet ik harder nadenken :thinking: :wink: - Ik ga me beraden op mijn pronkstuk… dat gaat trouwens ook niet eenvoudig worden…

4 likes

Je kunt net zoals ik, iets anders neerschrijven, vanaf een andere benadering.

3 likes

Mooi verhaal, leuk geschreven en fijn om te lezen. Wat een horloge, die Eberhard, een topper om je hobby en je collectie mee te starten zeg. Daar zat het virus gewoon al ingebouwd, denk ik.
Dat dwangmatige herken ik… :thinking:
Dat 'gedoe’op het werk herken ik ook heel erg, evenals de berusting en later ook de tevredenheid met het ‘vervroegde’ pensioen. Verstandig om er op tijd mee te stoppen. Heerlijk gevoel om vanaf dat moment te kunnen denken: ik doe alleen nog maar dingen die ik echt leuk vind. Bij mij was dat in elk geval wel zo. Ik hoop dat je nog lang van je Omega’s en de andere horloges die je nog hebt mag genieten. Als je je horlogevreugde dan toch ook nog af en toe deelt hier op het forum, genieten wij met je mee.

6 likes

Zo, daar gaan we dan… Zowaar even ingelogd op DZVL om dit relaas enigszins accuraat te kunnen starten.

Ik registreerde me aldaar op 18 april 2005 (hier op 9 mei 2005), met een groeiende interesse in horloges en twee stuks mechanische horloges in bezit: Een (nieuw aangeschafte) Oris Worldtimer Classic met blauwe dial en een vergulde Pontiac Chronograaf in een prachtige staat, later verkocht aan @Brutus (Gerard). Beide horloges kwamen van een klokkenmaker in het centrum van Geldrop, die wat vintage had liggen en ergens een restvoorraadje nieuwe Orissen in zijn maag gesplitst had gekregen.

Met name bij DZVL had ik het goed naar mijn zin en was ik een actief lid. Alles ging er ook lekker snel, informeel en voor een fors deel via PB’s. Zo kwam in nauw overleg met Jörg Schauer de DZVL Stowa Flieger ltd. tot stand (waar daar, maar ook hier, nogal fel over is gediscussieerd). Vooral omdat het een oplage van 5 stuks betrof, vooraf al vergeven aan de initiatiefnemers. Ik heb nr. 1/5 nog steeds in bezit en vond het tof dat deze ltd. ergens online terecht kwam in een door nog grotere liefhebbers ‘goedgekeurde’ lijst van Stowa limiteds. Om Jörg te bedanken kocht ik een stalen Seatime met de geweldige stalen band. Nu mijn vakantiehorloge want eigenlijk te groot en vooral zwaar naar mijn (huidige) smaak.

Maar daar hield het niet mee op. We organiseerden mini-meetings, etentjes, een tweetal toertochten (waarvan ik de eerste mee initieerde) en later ging ik mee op een tweetal trips naar Zwitserland en liet ik mij en de andere deelnemers naar aanleiding van een van die trips (vanwege mijn brutale opmerking tegen de marketingman van Blancpain waarom er voor het tripje van fabriek naar restaurant geen Lambo’s klaarstonden) fêteren op een VIP weekend tijdens de races op Spa Francorchamps.

Een en al lol en brallerij uiteraard, maar oh, wat vonden we, vooral uitgesproken tijdens het zoveelste sterren-etentje, dat Horlogeforum een stoffige bedoeling met oude mannetjes die zeurden over een lijntje zus of een schreefje zo op een verweerde wijzerplaat van een Omega of 'n ander oud lor. Vintage was nog niet zó spannend en Rolexen waren voor patsers of voor de handel: Je was vooral een koning als je er een goedkoop kocht om het vervolgens snel met veel winst te flippen. Het eerste is mij al nooit gelukt, destijds.

Ik kocht een Panerai PAM118 omdat ik de combi titanium en bruine wijzerplaat mooi vond en liet er ABP (ook zo’n DZVL-stokpaardje) een paar banden bij maken.

Daarna kwam er zo nu en dan wat bij. Vooral horloges met technieken of toepassingen die ik op dat moment interessant vond. Daardoor kwam ik uiteindelijk toch bij vintage uit en werd ik klant bij eBay (en Pikotech, waarvan ik nog immer baal dat Maarten ermee is gestopt).

Als ik mij goed herinner was de volgorde ongeveer als volgt:

  • Stemvorkuurwerken (tot mijn schrik heb ik er geen enkele meer)
  • Vintage duikhorloges met EPSA compressorkasten (de modellen met meer dan één kroon heb ik allemaal geflipt)
  • Vintage duikhorloges met Squale kasten (hallo @mooieklokjes, hoeveel heb ik er aan je doorgeflipt, want ik heb er geen meer)
  • Militaire horloges

Uiteraard her en der nog wat uitstapjes, waaronder het zeer vroege waarderen (ik zeg bewust niet ‘ontdekken’) van de vintage Titus Calypsomatic modellen, waarvan ik er in die tijd een aantal kocht in een staat die beter is dan modellen die nu, slechts sporadisch, voor het tienvoudige te koop komen. De originele plexi’s liet ik vervangen door exemplaren zonder vergrootglaasje. Gelukkig heb ik ze wel bewaard.

M’n Calypsomatics zorgen niet alleen voor veel likes op Instagram :wink: ze dragen ook nog eens superlekker.

(https://www.instagram.com/acour_jeroen - er staan ook, doorscrollen naar beneden, wat voorbeelden van bovenstaande genoemde horloges, als het goed is)

Nu vond ik op horlogeforum (ik werd immers ook ouder :wink: ) veel meer en nuttigere informatie dan voorheen. Lag dus niet aan de leden, maar aan mijn meer ontwikkelde interesses. Een keer een meeting (Eindhoven) meegedaan, maar was me te massaal. Was ik niet gewend. Kwam echter op het forum veel meer dan voorheen in contact met leuke en deskundige mensen.

In 2015 bloedde DZVL dood (volgens mij) en kwam er van daaruit weer een en ander (terug) hier.

De laatste jaren heb ik, behalve (toch) een drietal vintage Rolexen, weinig gekocht. Mijn collectie is wat gekrompen, maar dat was hard nodig. Er waren momenten dat ik PB’s kreeg over horloges en me afvroeg of ik ze nog wel in bezit had.

De aankoop waar ik de laatste jaren het meest plezier aan heb beleefd is die van mijn Eterna Kontiki Super, met de wat minder gangbare (wat modernere) wijzerplaat dan hier meestal voorbij komt, op z’n originele Gay-Frères band. Her en der had ik wat lijntjes en verzoeken uitgezet en na, voor mijn doen, lang wachten kwam er een berichtje van Geert (@HorloG) dat hij er eentje binnen-gehengeld had. Naar Arnhem op hem in de warme ambiance van een (belasting?)kantoor op te halen, daarna 2 uurtjes van mogen genieten, want toen droeg ik hem over aan Nico Rijsman. Nu een van mijn favorieten en daarom dus het antwoord op @Alphons’ vraag.

Verder blijft het verzamelen wel een dingetje, maar momenteel verschoven naar vintage audio (en vinyl), fotocamera’s (helemaal nieuw voor me) en vintage rugzakken (voor ik definitief de Scandinavische wildernis intrek wil ik de ultieme rugzak gevonden hebben :wink: ).

Ik nomineer @HorloG, omdat ik echt benieuwd ben wat zijn graal-in-bezit is (en of hij hem alweer aan een andere liefhebber heeft gegund).

Disclaimer: Dit is een eerste versie van deze bijdrage. Mogelijk wordt er nog een en ander aan gewijzigd, verfraaid of wat dan ook. Morgen (05:30) begint, ondanks de corona, een drukke (maar gelukkig korte) werkweek.

33 likes

Ik zie het al, een heer met stijl.:sunglasses:

2 likes

Historische inzichten, mooie Eterna etc etc, gewoon lekker dus.
Thank you Jeroen

1 like

Leuk geschreven en echt ieder horloge wat je hier laat zien vind ik geweldig.

5 likes

Erg leuk verhaal, en ook met een staartje mijnerzijds. Evenals @lassale is het bij haast iedere @acour_jeroen horlogepost, watertanden geblazen.

En inderdaad ook die Titus.
Het is deze calypsomatic die bij mij de interesse voor Titus et Solvil heeft doen aanwakkeren.
Daardoor heb ik een paar jaar geleden deze (kapotte) gekocht en helemaal gerepareerd.

Of de wijzers origineel zijn betwijfel ik, maar ik vond (en vind hem nog steeds gaaf).

En deze mag u uzelf aanrekenen meneer @acour_jeroen ooit wil ik ook een calypsomatic.
Mijn interesse in dit horloge is uw verdienste, oprecht dank daarvoor.
:wink:

12 likes

Al veel waters ’ doorzwommen ’ blijkt nu,Tof instagram account , klasse Bikes en dito horloges (maar dat wisten we al ) :innocent:

1 like