I dare you......ik daag jou uit

Ook weer een mooi verhaal en mooie horloges, vooral die Oris Worldtimer!

1 like

Nogmaals dank voor de uitnodiging Wilko. Nu ik een paar dagen vrij heb, is er tijd om rustig te reageren. De vraag naar mijn favoriete horloge(s) is wel ingewikkeld hoor :sweat_smile:. Daarbij speelt dat ik eigenlijk pas heel kort met horloges bezig ben en dus (gelukkig!) nog veel te ontdekken heb. Tot mijn 40e verjaardag heb ik maar 1 horloge gehad: een Swatch-horloge dat ik in mijn jeugd droeg, maar als echte puber natuurlijk liet slingeren en kwijt raakte. Verzamelhobby’s zijn er wel altijd geweest, vooral Magic-kaarten.

De eerste horloge-aankoop als volwassene volgde pas in 2017: een Seiko quartz die ik nog wel bezit, maar niet zo mooi meer vind (om het maar een beetje genuanceerd te zeggen…).

Ook de volgende aankoop zou ik nu bepaald niet meer aanschaffen, een Frederique Constant verguld quartz horloge. Daarna volgde de overstap naar mechanische horloges, namelijk een moderne Hamilton en een Oris Coltrane. Dit zorgde feitelijk dat de verslaving echt toesloeg: Het klinkt misschien gek, maar het geluid van een mechanisch uurwerk ervaar ik als ontzettend rustgevend en zelfs stabiliserend, zeker in mijn werk als hulpverlener waar nogal eens sprake is van heftige emoties in de spreekkamer. Hierop volgde al snel de overstap naar vintage. Hoewel een ‘grail’ wel erg moeilijk aan te wijzen is, kan ik wel zeggen dat het een vintage horloge is! Kijkend naar de draagtijd in mijn huidige collectie zijn beide UG’s favoriet.

Sowieso is Universal Geneve wel mijn favoriete merk. Ik merk dat de aandacht de laatste tijd steeds meer naar dressers verschuift, deze dragen het meest comfortabel. Wat betreft het wensenlijstje: ik zou erg graag nog eens een stalen UG polerouter met datum en twisted lugs bezitten, maar dat komt vast wel. Een Longines Conquest power reserve is wel een beetje een ‘grail’. Probeer echter maar eens een mooi origineel exemplaar te vinden…

Wat betreft de chrono’s: in de collectie is de Tollet absoluut de favoriet. Ondanks de leeftijd is het gebouwd als een tank, maar toch stijlvol en comfortabel.

Als ik dan toch een ultieme grail op chrono-gebied moet noemen, is het een UG uit de ‘60s. @bernard heeft wel een hele mooie! Gezien de prijs zal ik het voorlopig echter moeten doen met onderstaande hommage, die onderweg is.

Laat ik tenslotte aan @septentrio vragen het stokje over te nemen. Zoals we allemaal weten heeft hij een ingebouwde magneet voor vintage horloges. Van hem kocht ik -zoals wel meer leden- mijn eerste vintage stukken: een Timor ‘dirty dozen’ en een Omega seamaster 600. Sindsdien hebben we elkaar regelmatig ontmoet en mag ik wel zeggen dat we horloge-vrienden zijn geworden. Andy, neem je de uitdaging aan? Zo ja, dan komt hier mijn vragen: wat was eigenlijk jouw eerste vintage horloge? En als je verplicht zou worden te stoppen met flipperen, welke twee stukken zou je dan houden (ze hoeven nu niet in je bezit te zijn)?

27 likes

Thnx, een mooi verhaal met voor mij 2 errug mooie klokjes.
Die UG goud en die Tollet :star_struck:

2 likes

Heb je die ‘Black Lotus’ echt gehad of nog? :scream:
Die Magic hobby heb ik ook gehad, destijds veel te veel geld gekost en daardoor in mijn studententijd in één keer gespot en alles (veel) te goedkoop verkocht…
Zeer mooie horloges met leuke verhalen verder!

2 likes

Dank voor je verhaal, dacht eigenlijk dat jij al veel langer met horloges bezig was. :blush: Die Tollet blijft natuurlijk een prachtige topper. :ok_hand:

2 likes

Mooi verhaal en schitterende UG, heb je daar wellicht nog meer foto’s van. :+1:

2 likes

De Black Lotus op de foto was ooit van mij ja. Ik ben in 1994 begonnen, dat scheelt. Heb ook een hoop goedkoop verkocht helaas (complete sets Antiquities, Arabian Nights, Legends :grimacing:). Ach ja, het is wat het is.

2 likes

Dank! Ja hoor, foto’s genoeg :hugs:. Bedoel je de gouden of de triple calendar?

2 likes

Ik bedenk me nu te hebben verondersteld dat je de Tollet bedoelde toen je het over de Breitling had :sweat_smile:. Maar wellicht had jij de Chronomat in gedachten. Hoewel absoluut mooi, maakt het radium toch dat het niet bij de toppers terecht is gekomen.

13 likes

Ik had inderdaad de Chronomat in gedachten :sweat_smile:
Maar je overweging snap ik helemaal, ik ben ook geen fan van radium. :roll_eyes:

1 like

De calender, erg mooi!
De Polerouter is overigens ook mooi, zou wellicht nog een keer een Polarouter willen toevoegen.

1 like

Een PolArouter is inderdaad wel heel bijzonder. Een mooi doel om na te jagen, zeker als je er 1 in goede staat wil!

Wat betreft de foto’s: u vraagt, wij draaien :grin::+1:.

18 likes

Erg mooi, ben niet kapot van de lugs. Echter de rustige wijzerplaat is zeer aantrekkelijk.
Wellicht ook mooier dan de versie met de chronograaf functie. :+1:

2 likes

Mooi verhaal kerel! en prachtige horloges uiteraard! :ok_hand::slightly_smiling_face:

2 likes

Dank Harry! En alle anderen natuurlijk eveneens :hugs:.

3 likes

Bedankt voor de nominatie Peter. Ik beschouw ons inderdaad ondertussen als (horloge)-vrienden. Ik doe met plezier eea uit de doeken over mijn geschiedenis hier en mijn grail stukken.

Ik had ooit, omstreeks 2006-2007, voor m’n 20ste verjaardag, van mijn toenmalige vriendin (nu een ex) m’n eerste ‘mooie horloge’ gekregen, een Louis Pion chronograaf. Quartz natuurlijk, en helemaal niets bijzonders (plakmerkje uit Parijs), maar op dat moment vond ik de styling wel heel mooi. Graag gedragen, en altijd veel zorg voor gehad. Het originele bandje is ondertussen vergaan, maar het ding zit hier wel nog in de kast. Even een vlug plaatje gemaakt:

Zo’n 4 tot 5 jaar later, toen ik ook veel met vintage design (interieur, meubelen) bezig was, ook de ‘itch’ voor vintage horlogerie gekregen. Ik vond die mooie geleefde stukken erg cool, en er was in vintage land veel moois te kopen tegen lagere prijzen. Ook ingelezen over mechanische werkjes, en natuurlijk onmiddelijk een fascinatie ontwikkeld voor horloges ‘die zich opwinden met je polsbeweging, stel je voor!’ Ik ging doelbewust op zoek naar m’n eerste vintage horloge. Het mocht om en bij de 100 euro kosten, en ik had gezien dat Tissot op dat vlak erg veel bang for buck bracht ( @wbcoupe is vast trots op me!) . M’n oog viel al snel op de Seastar lijn met automatisch uurwerk. Na het bekijken van ebay afgelopen veilingen zag ik dat ze veelal afliepen rond de 100 euro, en ik had al snel een mooie in het vizier. Dát werd het horloge die voor mij echt de horloge-hobby gestart heeft - een gold-plated exemplaar uit 1974 (denk ik) met cal. 2481 en smetteloze zilveren sunburst wijzerplaat. Als ik het goed heb was dat ook ongeveer toen dat ik op dit forum ben gekomen - Augustus 2011, jaja bijna 10 jaar geleden ondertussen. Op dat moment was ik vooral een ‘silent observer’ en het zou best nog een tijdje duren vooraleer ik actief deel zou nemen. Plaatjes van de Seastar:

Heel veel plezier beleefd aan dit horloge, en het smaakte al snel naar meer. Dat werd in eerste instantie een gold-plated Titus chronograaf met landeron 48. Hier heb ik helaas geen plaatjes meer van. @JackW of @vouwfietser, misschien jullie wel nog aangezien jullie de eigenaars zijn geweest na mij?

Er passeerden nog wat vintage klokjes (allemaal low-budget) en wat later, omstreeks zomer 2013, was ik vastbesloten een moderne duiker bij te kopen. Het moest zo veel als mogelijk op een Submariner lijken. Dat was mijn enige vereiste. Er deed zich een kans voor op het forum en al snel werd ik eigenaar van een Davosa Black Ternos. Was een tof ding, en ik herinner me nog steeds hoe zwaar en kwalitatief de stalen bracelet was.
Ik heb geen eigen foto’s bewaard helaas. Ik was ook snel uitgekeken op de DLC coating en een dik jaar later werd die ingeruild voor een Seiko SKX007 van bij MonsterWatches, op oyster bracelet. Deze heb ik nog steeds, ze gaat steevast om wanneer er een feestje is. Er zijn wat gebruikssporen, krasjes, verkleurde lume. Onderhand een mooi verhaal opgebouwd met dit horloge. Veel leuke momenten samen beleefd.

Er volgen nog wat aankopen, gemengd modern en vintage, een Bulova dresser, een Kienzle duikertje, een Seiko monster,… ik kocht wat ik leuk vond, maar het mocht vooral allemaal niet té duur zijn. Duizend euro spenderen aan een horloge, ben je gek?

In November 2015, mede geinspireerd door mooie plaatjes van Cody @GhentWatch, begint mijn vintage flipper-avontuur. Ik wou alles geprobeerd hebben, en de verslaving was geboren. Er volgt een lange stroom aan vintage horloges met vele hoogtepunten waarvan enkele uitgelicht:

Mei 2016 - mijn eerste Speedmaster, een MKII, opgehaald in Antwerpen:

April 2017 - barn find Belgische Breitling Navitimer 806, opgehaald in Charleroi:

Februari 2018 - grail bemachtigd, een heerlijke '69 Speedmaster in sublieme staat

Na een grote uitverkoop in Augustus 2019 valt het oeverloze geflipper wat stil. Ik heb rust nodig in horloge-land, na jaren van onrust en kopen/verkopen. Less is more, even de ‘reset-knop’ induwen. Ik doe dat met het hetzelfde in gedachte als in de zomer van 2013; een moderne duiker die zo veel mogelijk op de Submariner lijkt. Deze keer, door een meevaller en een ‘net-voor-quarantaine-verkoop-telefoontje’ van de AD, komt ‘the real deal’ in huis:

Het kan nu weer elke kant uit mij kennende, maar het jeukt alweer langs alle kanten om de vintage verzameling verder uit te breiden. Ik vraag me af of m’n oude Seastar hier nog ergens op het forum rondzweeft. Misschien moet ik dat maar even natrekken. Ondertussen een leuke 1940/50 Movado Sport op weg, en de Dan Henry 1962 bevalt erg goed als 'grab ‘n go’ horloge.

Peter, mijn eerste vintage => die vraag is ondertussen beantwoord. Twee ultieme stukken om te houden, en te stoppen met flipperen => doe mij dan maar de combinatie van een gilt Rolex 1675 en een Zenith A386 chrono. Beide vintage. Maar ik ga er nog een leuke dresser bij willen, en dan gaat er niets boven een mooie Constellation. Je ziet, mijn reis is niet ten einde (en zal dat vast nooit zijn) :wink:

Ik bekijk nog heel even wie ik kan nomineren om deze fijne reis verder te zetten! :slight_smile:

30 likes

Prachtige horloges met een mooi verhaal!

2 likes

Prachtige horloges met een mooi verhaal! (ik val in dit topic wel in herhaling, maar het is gewoon niet anders)

3 likes

Mooi verhaal; grappig dat jij je vintage avontuur ook met een Tissot begonnen bent. :grin: Het verschil is dat ik er ben blijven steken :laughing:

3 likes

Er staan dezer dagen weer verrassend veel Tissot’s op mijn lijstje :slight_smile:

4 likes