Dit is de SNK809
Dank je [quote=“scrubsaurusrex, post:424, topic:261348”]
SNK809
[/quote]
Op uitnodiging van @Fritzer mijn verhaal. Interesse in horloges ontstond tijdens een vakantie op Tenerife ergens rond 1990. Vlak bij ons hotel lagen enkele juweliers met prachtige Seiko chronographen in de vitrine. Terug van vakantie vanuit ons dorpje direct naar de grote stad (Eindhoven) om te kijken of ze die Seiko’s ook hadden. En warempel, die hadden ze. Direct eentje aangeschaft voor de lieve som van 498 gulden. Horloge heb ik vervolgens 20 jaar onafgebroken gedragen en heb ik nog steeds. We 2x glaasje vervangen, nieuwe band en een beetje gepolijst
Toen het internet opkwam weer wat gaan verdiepen in horloges en via marktplaats de eerste vintage aangeschaft: een Marti voor gulden (of waren het toen al euri ?). Aldoende internetfora ontdekt, waaronder horlogeforum. Toen ging het snel. In eerste instantie verdiept in de vintage Seiko’s en die werden de nodige aangeschaft.
De meeste daarvan zijn ondertussen verkocht. De panda had ik eigenlijk moeten houden, enkele jaren geleden verkocht in een opwelling, maar heeft een goed nieuw thuis gevonden hier op het forum. Nog even een Traser gehad, ook niet moeten verkopen, want was een fijn horloge en naar later bleek ook nog behoorlijk zeldzaam.
Daarna een fase met onder andere Tissot horloges, waarvan alleen linkse in bezit is.
Ondertussen forumlid @XxoF (Marc) leren kennen die vlak bij me in de buurt bleek te wonen. Ik had al eens een Omega cosmic van hem gekocht (maar kort in bezit gehad) en nu had hij 2 mooie vintage Citizens te koop (67-5776) die me wel aanspraken en zo dook ik de Citizen fase in. In de loop der jaren een stuk of 10 horloges van Marc overgenomen.
De zwarte en oranje komen van Marc, die met grijze (zeldzame) plaat weer me vanuit Hongkong aangeboden en de blauwe kreeg ik weer via Uhrforum aangeboden.
Ook de 150 m. duikers kreeg ik daarna in het vizier. En nog enkele andere modellen
Ongemerkt wordt het budget dan steeds verder opgerekt en kwamen er enkele Omega’s bij waaronder een Speedmaster.
De aandacht bleef voornamelijk toch wel uitgaan naar de vintage duikhorloges en chronographen van begin jaren 70, wat resulteerde in mijn belangstelling voor de Doxa sub300 horloges, die toen nog redelijk betaalbaar waren. Mooie en stoere duikers met moderne afmetingen.
Ondertussen ook Heuer ontdekt en die hadden vroeger toch wel erg mooie chrono’s (Carrera en Autavia). Wel aan de prijs, maar het bloed kruipt… De Heuers waren enkele jaren geleden een echt hype en de prijzen stegen explosief. Ondertussen is dat weer wat bekoeld en prijzen weer iets “genormaliseerd”, maar nog steeds geen koopjes.
De nodige forumleden zullen het wel niet begrijpen, maar met de Speedmaster heb ik eigenlijk nooit een klik gehad. Ik vond hem op foto’s altijd erg mooi, maar eenmaal om mijn pols vond ik hem altijd tegenvallen. Op de 1 of andere manier niet in balans. Speedy moest het huis verlaten en werd ingeruild op een Zenith el Primero A385 van begin jaren 70.
Laatste tijd de aandacht weer verlegd naar o.a Lemania, produceerde niet alleen uurwerken voor andere merken, maar bracht in de jaren 70 zelf ook mooie chrono’s uit
Qua duikhorloges uit die tijd is de laatste tijd Aquastar in beeld, merk met een mooie geschiedenis. De duikcrew van Jaques Cousteau in die tijd droeg regelmatig Aquastar horloges (als ook Doxa)
Links en rechts nog wel enkele andere horloges, maar nu is de tijd gekomen om te consolideren en de collectie iets af te bouwen. Horloges die niet gedragen worden of niets toevoegen aan de collectie worden verkocht. Daaronder was onlangs de Doxa sub 300 Divingstar. Geweldig horloge, maar ik kon toch niet wennen aan de gele kleur. Een ander forumlid heb ik er in ieder geval blij mee kunnen maken
Een echte favoriet in de collectie kan ik ook niet noemen, zou heel gemakkelijk zijn om de Zenith te noemen of Heuer Carrera, maar ik kan net zo goed genieten van de Citizen Parawaters.Ook een echte “grail” heb ik niet. Wel eens een horloge (reclame) blad gekocht, maar kan me niet bekoren. De zgn high end horloges snap ik weinig van. De uurwerken zullen best geweldig goed en gecompliceerd zijn, maar meestal vind ik ze spuuglelijk. Belangstelling blijft toch uitgaan naar duikers en chrono’s van vooral begin jaren 70. Het is in ieder geval een mooie hobby, maar voor iedereen natuurlijk erg budget afhankelijk en echt koopjes vinden in de vintage hoek is ook steeds lastiger. Als hij nog niet aan de beurt is geweest, zou ik graag @Skyjack nomineren om zijn verhaal te doen aangezien we qua interesse in horloges aardig op 1 lijn zitten en ook diverse dezelfde in de collectie hebben.
Wow wat een verhaal en prachtige horloges! Of ze nog in bezit zijn doet er bijna niet toe.
Dat zogenaamde high end snap ik ook niet zo goed. Ja, je krijgt veel kwaliteit maar het prijskaartje staat in mijn optiek vaak niet in verhouding.
Prachtig verhaal en mooi hoe je collectie geëvolueerd is over tijd en je echt de tijd hebt genomen om je in de breedte te verdiepen in merken en modellen die je aanspreken
Dit is allesbehalve een slechte ruil: prachtige el primero
Mooi verhaal en vooral wat een prachtige horloges heb je (gehad). Met zo’n verscheidenheid van bijzondere horloges kan je ook geen grail hebben, lijkt me.
Mooi verhaal en wat een fantastische collectie heb je!
Mooi verhaal @WVE en inderdaad bijzonder dat onze horlogesmaak zoveel overeenkomsten heeft.
Ik had dit topic tot nu toe nooit gelezen, maar dat blijkt een aardige misser te zijn geweest. Een topic met leuke en relevante inhoud van en voor echte liefhebbers ( wat dus niet maar weer over geld en/of investeringen gaat…). Compliment voor @HorlogeHalle
Ik probeer binnenkort mijn horloge historie hier eens samen te vatten.
Man man man wat een gruwelijk vette collectie zeg!
Ik vind 70’s chrono’s echt fantastisch, en poeh wat heb jij een hoop absolute knallers.
Zeer erkentelijk…het begint met eentje een héél mooie collectie die je verzameld hebt gewoon schitterend.
Poeh, die Zenith en duward zijn echt bloedje mooi.
Gelukkig niet de hele collectie erop gezet. Loop toch niet zo soepeltjes met dat knip en plakwerk in photobucked
Daar kijk ik naar uit!
Een Onsa 707
Mooi verhaal en schitterende collectie met stuk voor stuk mooie exemplaren. Ik vind met name deze erg mooi door zijn ‘simpele’ kast.
Jamin… …zomer…ijs in blokvorm …kleur roze en wit…2 wafeltjes…heerlijk smullen…en altijd dat lastige gestuntel om te voorkomen dat laatste stuk ijs ertussen uit gleed…vieze vingers sowieso…aflikken
Zucht…
Nog eentje mam, …mag ik er nog eentje…ahh toe
En dat alles voor een brainfreeze.
Wat een prachtige collectie! Zeer indrukwekkend. Daarnaast heel interessant om te lezen/zien wat voor ontwikkeling u in uw collectie heeft door gemaakt. Dank voor het delen
Zijn er nog meer kandidaten? Zonde om dit draadje dood te laten bloeden…
Helemaal mee eens. Ik wil hierbij wel zo vrij zijn om @Dpvh uit te nodigen. Zodat er weer een mooie ‘70s chrono voorbij komt