Ik heb die uiteindelijk ingeruild op deze, die vond ik nog mooier…
Dat stokje pak ik wel aan bij deze.
Er zitten een aantal horloges in de collectie die vanwege diverse redenen niet meer weg gaan, te beginnen bij mijn eerste horloge, een Pontiac uit de 50-er jaren die van mijn opa geweest is. Deze hebben mijn ouders ooit laten servicen en die heb ik de gehele middelbareschooltijd gedragen (en mishandeld waarschijnlijk ). Een paar jaar terug is deze weer nieuw leven ingeblazen. Schoonmaken en een nieuwe veer waren genoeg om hem tot leven te wekken.
Dragen doe ik hem niet veel meer, dus een centraal stuk in die zin is het zeker niet.
Eentje die ik wel heel veel gedragen heb en meer dan 10 jaar mijn enige horloge geweest is deze:
Een ultra plat titanium horloge met een chronometer ETA 2824 erin. Zoals @Fate_Amenable_To_Change al zei, gekregen van mijn ouders toen ik mijn promotieopdracht met succes verdedigd had. Ook deze heeft het nodige gezien, van een kano-expeditie in Canada tot het topje van de hoogste berg van Australië. Dat hij nooit waterschade heeft opgelopen mag een wonder heten. Wel bleek het uurwerk nogal service gevoelig en heeft het aardig wat goede en minder goede horlogemakers gezien, tot hij door de kunsten van @PeterLC weer in ere is hersteld. Maar veel draag ik hem niet op het moment.
Drie horloges draag ik graag en lange tijd achter elkaar als ik ze uit de doos pak. Die beschouw ik als de kern:
Als eerste deze vintage Connie, die via een aantal forumleden uiteindelijk bij mij is gekomen, incl box en papers uit 1968:
Het had wat voeten in de aarde om hem weer helemaal tip top te krijgen, maar dat is wel gelukt. Hij loopt verbazend accuraat en draagt heel comfortabel. Het nieuwe plexiglaasje laat de spectaculaire wijzerplaat prachtig uitkomen.
Het tweede lid van de kern is deze Citizen:
Mijn vakantiebeater: de NY0040 in blauw. Voor mij de topper als je plezier per euro rekent. Als ik deze draag vraag ik me regelmatig waarom ik de rest nog zou dragen. Draagt ondanks zijn 42mm heel comfortabel, waterdicht tot 200m en nauwkeurig ook nog.
Maar om je vraag (eindelijk) te beantwoorden Fate, moeten we naar het laatste lid van de kern:
De Grand Seiko Snowflake, oftwel in GS codetaal de SBGA211G. Voor mij wel een geweldige combinatie van vakmanschap, unieke techniek en draagcomfort. Een horloge dat eigenlijk alles kan. Die zal de collectie niet snel verlaten.
Ik vermoed dat je dat wel verwacht had…
Mooie collectie en verhaal. De Constellation is echt een juweeltje!
De NY0040 snap ik ook heel goed. Lekker zorgeloos dragen en is redelijk accuraat. Ook de grootte is fijn en draagt meer als een 40mm. Hmmm toch maar weet toevoegen aan de collectie?
De GS is erg mooi! Ik hoop ook nog eens de kwaliteit hiervan te mogen ervaren.
Geniet van het mooie trio!
Thanks man! En ja, dat viel te verwachten, al denk ik dat je GS GMT quartz een groei diamantje gaat blijken te zijn qua waardering. Ik vraag me af hoe de vlag er over een jaar of wat bij hangt.
Maar ik zie een rechte lijn tussen grootvaders horloge, de Melchers en de Omega, als ik de foto’s bekijk. Mooie verzameling.
Mooi verhaal, en altijd leuk om te ontdekken dat de emotionele verbinding bijna altijd een rol speelt.
Opa, vader…
Van welk Forumlid hoop jij iets te kunnen lezen hier in dit draadje dan?
Ben benieuwd naar wiens verhaal jij benieuwd bent