I dare you......ik daag jou uit

Met de handschoen van @lassale in de hand tracht ik vandaag een beetje te beschrijven wat me in dit forum bracht en hoe de vlag er nu bij hangt.
ik ga heel heel ver terug in de tijd. In eerdere topics heb ik al beschreven, dat met name mijn vader (onbewust op dat moment) een grote invloed heeft gehad op mijn interesse in horloges. Hij werkte bij een groot meubelbedrijf in Hulst en heeft daar eigenlijk zijn leven lang gewerkt. Hij heeft verschillende functies uitgevoerd en meegegroeid in het bedrijf. Op zijn personeelspas stond het het personeelsnummer 009. Hij was aan het begin af aan bij dit bedrijf betrokken.
De tijd van 40 jaar bij een zelfde baas is al lang (soms) niet meer maar hij bleef. Laten we het ellenbogenwerk van anderen noemen en een groot rechtvaardigheidsgevoel dat hem op de werkvloer heeft gehouden en niet is overgestapt naar een leidinggevende functie, Hij was hierarchisch van leeftijd ā€˜hoofd’ van de transportplanning en deed dit met veel plezier. Tot de computer zijn intrede deed. Mijn vader had niets met die dingen en raakte in de ziektewet.
Terug aan het werk kwam hij in aanraking met de klokkenafdeling. In de jaren 80 waren die dingen aan de muur nog mateloos populair, en de techniek intrigeerde hem wel.
Hij heeft zich als autodidakt het repareren en onderhouden van klokken en wekkers eigen gemaakt. Maar zoals met alles verandert de tijdgeest de behoeften van de mens en hangt en nog maar bij weinig mensen een comptoise aan de muur of staat er nog een regulateur boven de kachel te ā€˜bim-bammen’ .
In de jaren 80 was ik een jochie van 8 dat totaal, maar dan ook totaal geen interesse had in wekkers of klokken. Wel waren polshorloges interessant. Eerst kermistroep zoals dit

MAAR… Ik kreeg voor mijn 15e verjaardag een Orient met een analoge en digitale tijdweergave.
Helaas werkt deze niet meer, maar.als iemand een expert blijkt…stuur me een PBtje…

Doordat mijn vader handig met klokken bleek te zijn en een absurd lage prijs hanteerde: ā€˜tis maar een hobby’ was hij in de regio (en de grens met Vlaanderen) een bekende. Regelmatig kwamen mensen een klok of wekker brengen en was pa weer in de weer. Ook juweliers en horlogers besteedden werk uit aan hem, waardoor er veel klokken de keukentafel hebben gezien.
De passie heeft hij er bij mij niet ingekregen (toen). Mijn vader is gestopt met werken doen op Vliegveld Eindhoven de Hercules met daarin mijn broer crashte en ons hele leven op de kop kwam te staan.
Nu is mijn vader 8 jaar geleden overleden. Zijn horloges kreeg ik…uiteenlopend in stijl…
Zijn Omega van z’n veertigste verjaardag in originele doos:

Een gouden zakhorloge van zijn vader:

Een Junghans Chrono quartz

Een Ingersoll (cadeau ooit va mij)

En een Raymond Weil

Vier jaar geleden hielp ik mijn moeder om de zolder op te ruimen. En toen… noem het lot, bestemming… kwam er een hele voorraad met polshorloges te voorschijn. Allemaal mechanisch… en met name van het merk Pontiac.

Mijn vader heeft heel veel contact gehad met de juwelier/horloger in Kieldrecht, die dit merk verkocht. Ik was op slag verliefd.Wat een prachtig (en betaalbaar) vintage merk.
In het begin kon ik nog niets,maar omdat ik twee Omega’s vond, heb ik hier op het forum een account aangemaakt en ben ik begonnen. 1 Omega Seamaster is in het HF verkocht voor onderdelen of project.

De andere is ook in het forum gebleven, maar dat is niet zo netjes gegaan. Dit lid wilde het horloge wel voor me opknappen (een 1944 bumperautomaat) maar na versturen en overmaking van geld heb ik van dit lid nooit meer iets vernomen. Een dure les laten we maar zeggen

Met de andere ben ik aan de slag gegaan en dat stap voor stap. Een leuke Telda Chrono

is ook door een zeer gewaardeerd lid opgeknapt (heel veel dank naar @Freddy) die me zijn passie heeft laten zien en bij mij heeft aangewakkerd.
De clinics van @vinwat en @lassale stonden lang op mijn verlanglijstje, maar door drukte niet van gekomen. Ik heb contacten op gedaan en linkjes gelelgd en repareer en service nu mijn eigen aankopen die soms wrakken zijn en goed lukken en ook in opdracht.

Al met al een verslavende bezigheid waarbij ik zo af en toe een topic plaats en anderen probeer te helpen. En ook om hulp durf te vragen zoals deze week met een PUW uurwerk met datumproblematiek.
Zoek maar eens naar topics van me en kijk of je de horloges die ik draag leuk vindt. Een graal heb ik niet zo zeer. Eerder een niet te stillen honger naar steeds iets anders… van

Tot

En dit

En alles wat daar tussen zit…
Bedankt voor het lezen!
Serge

27 likes

Mooi verhaal, leuk geschreven goed leesbaar ook en dat voor een Zeeuw :sweat_smile:

1 like

Het is al een tijdje geleden, maar die Bulova Accutron is wel echt een plaatje zeg!

1 like

Sterk verhaal dat mij bij de lurven pakt.
Dank voor verwoorden van jouw traject.
Een krent in de pap van het HF
:+1:

1 like

Hej hej Kevin, wat grappig dat ik nu, nav een like die vandaag gegeven werd, opnieuw jouw bijdrage lees.
Zie een Skagen als onderdeel van jouw tijdsreis.
Nou die is er ook bij mij:

En meer moois zie ik, waarvan ik denk dat ik die gemist heb tijdens ons jongste treffen in Arnhem.
Die mooie Longines…wat een schoonheid…

Die 2 Certinas eronder en die Tissots, man, man,man, …goed bezig!

volgende meeting stem ik graag met je af welke mee zou moeten :smiley: en verwacht ik ook een lopende Mido terug te zien natuurlijk :stuck_out_tongue_closed_eyes:

5 likes

wat een mooi verhaal!

1 like

Boeiend samengevat met ook die lotswendingen van sr, de tegenslagen - en dan voor mijn gevoel een ietsje snel en bescheiden naar de plaatjes.

Natuurlijk - die intrigerende Pontiacs van sr, en ook je eigen reparaties kunnen we wellicht opzoeken, maar ik wil graag pleiten voor wat linkjes om het verhaal voor geĆÆnteresseerden te completeren.
Overigens, alle respect Serge :clap:

2 likes

Dank voor de feedback. Ik kan het topic niet meer aanpassen, maar zal de topics opzoeken.

Dit zijn de beruchte Omega’s van het stukje
96a9acdb031dd27bff04a559518a9f5952933507.jpeg IMG_0092

De linker met de subsecond is dus achterover gedrukt door een forumlid… helaas.

5 likes

Mooi verhaal Serge, leuk om te lezen en deelgenoot te worden van jouw horloge geschiedenis. Leuk dat je de uitdaging aannam.

Prachtige erfstukken van je vader. Zelf heb ik er geen, op een gouden dameshorloge van mijn oma na, die ik ooit weer eens heb voorzien van een mechanisch uurwerkje, omdat daar een quarz was ingezet. Mijn 82 jarige moeder draagt die nu soms, dus die zal ooit eens terugkomen.

Bedankt voor je bijdrage.

4 likes

Wat gaaf om te lezen! Wat het Horlogeforum allemaal in gang kan zetten… :slightly_smiling_face:

1 like

Opvallend dat dit nare detail hier niet lijkt op te vallen :grimacing:

3 likes

Jij bedankt voor het schrijven en delen van dit mooie verhaal. Het heeft mij in ieder geval geraakt. Dankjewel daarvoor. :pray: :slightly_smiling_face:

1 like

Tja… jammer inderdaad. Ik heb het er ook met Jur al over gehad, maar de Forumleiding kan hierin ook geen rol spelen…
Een duur lesje geweest. . Helaas. … zo’n Omega geproduceerd in de oorlogsjaren staat nog op m’n verlanglijstje, maar keuzes maken…

Mocht er iemand eentje weg willen doen???

1 like

De handschoen paste je uitstekend. Dank voor je verhaal.

Ja! Deze:
image
Wat een pracht!
Ik vroeg me al enige tijd af waar je belanstelling voor Pontiac vandaan kwam. Na je bijdrage aan deze ā€œI dare youā€ weet ik het. Van je vader! Mooi verhaal over hoe je in etappes uiteindelijk toch zijn passie geĆ«rfd hebt .

Als @HorlogeHalle dat van je zegt betekent dat wel wat! Je mag blijven Serge!

4 likes

Ik hoop dat je in ervaringen met van leer bent getrokken? Wat een zakkenwasser.

Mooi verhaal verder. Dank voor het schrijven. Ergerlijk detail. Dat zou niet moeten hier in deze gemeente.

6 likes

:blush:

1 like

Nee… ik hou de eer aan mezelf. Lid is hier ook niet meer.actief. ik ga geen namen noemen, maar ik zoek hem digitaal nog wel ns op… borrelt nu weer naar boven… m’n irritatie…

5 likes

Lid of geen lid, het blijft een enorm lid.

Jammer van die ervaring, maar verder een mooi verhaal!

6 likes

Het nadeel is dat ik best al weer wat heb vervangen voor iets anders… maar we stemmen af! Goed plan. De Mido loopt intussen alšŸ‘Œ. Ik ging blij naar huis, dank!

3 likes

Goed gesproken Roland! :rofl: :rofl: :rofl: