Met de handschoen van @lassale in de hand tracht ik vandaag een beetje te beschrijven wat me in dit forum bracht en hoe de vlag er nu bij hangt.
ik ga heel heel ver terug in de tijd. In eerdere topics heb ik al beschreven, dat met name mijn vader (onbewust op dat moment) een grote invloed heeft gehad op mijn interesse in horloges. Hij werkte bij een groot meubelbedrijf in Hulst en heeft daar eigenlijk zijn leven lang gewerkt. Hij heeft verschillende functies uitgevoerd en meegegroeid in het bedrijf. Op zijn personeelspas stond het het personeelsnummer 009. Hij was aan het begin af aan bij dit bedrijf betrokken.
De tijd van 40 jaar bij een zelfde baas is al lang (soms) niet meer maar hij bleef. Laten we het ellenbogenwerk van anderen noemen en een groot rechtvaardigheidsgevoel dat hem op de werkvloer heeft gehouden en niet is overgestapt naar een leidinggevende functie, Hij was hierarchisch van leeftijd āhoofdā van de transportplanning en deed dit met veel plezier. Tot de computer zijn intrede deed. Mijn vader had niets met die dingen en raakte in de ziektewet.
Terug aan het werk kwam hij in aanraking met de klokkenafdeling. In de jaren 80 waren die dingen aan de muur nog mateloos populair, en de techniek intrigeerde hem wel.
Hij heeft zich als autodidakt het repareren en onderhouden van klokken en wekkers eigen gemaakt. Maar zoals met alles verandert de tijdgeest de behoeften van de mens en hangt en nog maar bij weinig mensen een comptoise aan de muur of staat er nog een regulateur boven de kachel te ābim-bammenā .
In de jaren 80 was ik een jochie van 8 dat totaal, maar dan ook totaal geen interesse had in wekkers of klokken. Wel waren polshorloges interessant. Eerst kermistroep zoals dit
MAAR⦠Ik kreeg voor mijn 15e verjaardag een Orient met een analoge en digitale tijdweergave.
Helaas werkt deze niet meer, maar.als iemand een expert blijktā¦stuur me een PBtjeā¦
Doordat mijn vader handig met klokken bleek te zijn en een absurd lage prijs hanteerde: ātis maar een hobbyā was hij in de regio (en de grens met Vlaanderen) een bekende. Regelmatig kwamen mensen een klok of wekker brengen en was pa weer in de weer. Ook juweliers en horlogers besteedden werk uit aan hem, waardoor er veel klokken de keukentafel hebben gezien.
De passie heeft hij er bij mij niet ingekregen (toen). Mijn vader is gestopt met werken doen op Vliegveld Eindhoven de Hercules met daarin mijn broer crashte en ons hele leven op de kop kwam te staan.
Nu is mijn vader 8 jaar geleden overleden. Zijn horloges kreeg ikā¦uiteenlopend in stijlā¦
Zijn Omega van zān veertigste verjaardag in originele doos:
Een gouden zakhorloge van zijn vader:
Een Junghans Chrono quartz
Een Ingersoll (cadeau ooit va mij)
En een Raymond Weil
Vier jaar geleden hielp ik mijn moeder om de zolder op te ruimen. En toen⦠noem het lot, bestemming⦠kwam er een hele voorraad met polshorloges te voorschijn. Allemaal mechanisch⦠en met name van het merk Pontiac.
Mijn vader heeft heel veel contact gehad met de juwelier/horloger in Kieldrecht, die dit merk verkocht. Ik was op slag verliefd.Wat een prachtig (en betaalbaar) vintage merk.
In het begin kon ik nog niets,maar omdat ik twee Omegaās vond, heb ik hier op het forum een account aangemaakt en ben ik begonnen. 1 Omega Seamaster is in het HF verkocht voor onderdelen of project.
De andere is ook in het forum gebleven, maar dat is niet zo netjes gegaan. Dit lid wilde het horloge wel voor me opknappen (een 1944 bumperautomaat) maar na versturen en overmaking van geld heb ik van dit lid nooit meer iets vernomen. Een dure les laten we maar zeggen
Met de andere ben ik aan de slag gegaan en dat stap voor stap. Een leuke Telda Chrono
De clinics van @vinwat en @lassale stonden lang op mijn verlanglijstje, maar door drukte niet van gekomen. Ik heb contacten op gedaan en linkjes gelelgd en repareer en service nu mijn eigen aankopen die soms wrakken zijn en goed lukken en ook in opdracht.
Al met al een verslavende bezigheid waarbij ik zo af en toe een topic plaats en anderen probeer te helpen. En ook om hulp durf te vragen zoals deze week met een PUW uurwerk met datumproblematiek.
Zoek maar eens naar topics van me en kijk of je de horloges die ik draag leuk vindt. Een graal heb ik niet zo zeer. Eerder een niet te stillen honger naar steeds iets anders⦠van
Tot
En dit
En alles wat daar tussen zitā¦
Bedankt voor het lezen!
Serge