Alsnog een prachtige collectie!
Effes, ik neem de uitdaging aan, maar ik heb wel even een beetje tijd nodig🤝.
Daarbij is het, indien mogelijk, handig om te weten welk horloge van mij jij als uitdager denkt dat mijn Grail is.
Sowieso neem ik deze uitdaging aan!
Zou het de (onze) leeftijd zijn Hans, dat we even tijd nodig hebben voor een reactie? Na door mijn dochter, @Lena76, te zijn uitgedaagd, heb ik haar laten weten dat ik de handschoen oppakt, maar even rustig wil nadenken over mijn bijdrage. We zullen zien wie het eerst reageert!
Haha, dat is heel goed mogelijk, gelukkig maar dat er geen rivaliteit tussen is, maar ik zou het niet erg vinden als jij de eerste bent😀. We nemen de tijd!
Neem sowieso de tijd, beschouw dit als 100% contrast met " wat dragen we vandaag"
Komt goed.
@HansT, ik meld me bij je
Prima, dan wacht ik op jouw “uitdaging”!
Leuk verhaal Marleen! En even afgezien van deze gemeenschappelijke hobby heb Ik iemand die een lettertype een font noemt gelijk hoog zitten
Nu ik de uitdaging van mijn dochter, @Lena76, heb aangenomen, zal ik er ook aan moeten geloven.
Om te beginnen een paar bekentenissen: ik ben nogal lui en gemakzuchtig, ik ben een onverbeterlijk romanticus, ik ben ouderwets en behoudend en ik ben behoorlijk francofiel.
Zo, dat is er alvast uit. Waarom deze openhartigheid? Omdat de genoemde eigenschappen medebepalend zijn voor mijn horlogekeuze tot nog toe. Ik zal mij nader verklaren en ik hoop dat ik de foto’s op de juiste plaats ingevoegd krijg.
Een kleine 20 jaar geleden was ik een dagje met mijn vrouw naar het Noordduitse Wirdum, op verzoek van mijn schoonzus, om te kijken of daar een familielid uit een ver verleden begraven lag. Geen grafsteen gevonden, maar wel in het nabije Jever een ‘Schmuck’-winkeltje met prullaria en enkele horloges in de etalage. Voor de zekerheid toch maar even naar binnen en jawel: een van de laatste Minerva’s die nog nieuw te koop was. Ik had niet lang daarvoor een artikel in een Duits horlogeblad gelezen over het bedrijf, dat zeer ambachtelijk werkte onder leiding van vader en zoon Frey. Het was een echte manufactuur, nog voordat dit als reclameslogan werd gebruikt. Wat veel indruk op mij maakte, was dat ze zelfs hun eigen stempels en gereedschappen ontwikkelden. Nog een paar foto’s erbij van het kleine en wat rommelige fabriekje en ik was verkocht. En nu stond ik voor een echte Minerva Pythagore, die gewoon te koop was! Het klamme zweet brak me uit… toch wel een heel bedrag… maar ja, misschien de laatste kans…Nou ja, iedereen die dit leest kent de dilemma’s. Ik besloot er nog even over na te denken. Tegen beter weten in natuurlijk, want een week later reed ik opnieuw naar Jever, in de hoop dat ze hem nog niet verkocht hadden. Nu is Noord-Duitsland hier niet ver vandaan, maar het ligt nu ook weer niet om de hoek. Ik kan wel zeggen dat ik stevig doorgereden heb (alsof dat kwartiertje iets uitmaakte).
Gelukkig, hij was er nog. (Heb ik daar nu iets van geleerd? Welnee, ik heb later wel andere horloges mijn neus voorbij laten gaan om ik er zo nodig nog even over moest nadenken. Helaas heb ik verdrongen welke dat waren).
De Minerva:
Ik meen dat ik hiermee mijn romantische en behoudende aard voldoende verklaard heb. Overigens ben ik net als mijn dochter zeer gevoelig voor mooie lettertypes, dat heb ik dus waarschijnlijk van haar. De manier waarop ‘Minerva’ op de wijzerplaat staat vind ik schitterend. Dat geldt ook voor een vroeger font van Tissot, reden waarom ik een paar Tissots uit de heritage-lijn in mijn (kleine) verzameling heb. Niet de enige reden natuurlijk: ik vind ze prachtig (mijn belangrijkste criterium bij elk horloge), ze weerspiegelen de periode van het oorspronkelijke horloge zonder de nadelen van een oud en kwetsbaar uurwerk. Ik zei al: lui en gemakzuchtig.
De Tissots:
Nog één eigenschap te gaan: mijn voorliefde voor Frankrijk. Niet te verklaren, zoals zoveel voorkeuren irrationeel zijn (om te beginnen het verzamelen van horloges). Deze liefde is niet blind: Frankrijk is in veel opzichten een inefficient en conservatief land, - maar o ja, ik was zelf ook behoudend - een en al vergane glorie. Dat geldt ook voor de horloge-industrie: LIP zit nog steeds in Besançon, maar is nog maar een schim van wat het was. Na de successen van Roger Tallon was het gedaan. De collectie bestaat nu voornamelijk uit heruitgaven van jaren '60 horloges met kwartsuurwerken uit Japan. Dat geldt ook voor het jonge merk ‘Baltic’: Miyota automaten in een door Fransen ontworpen kast. En toch: vraag niet waarom, maar ik vind ze geweldig leuk en ik draag ze graag.
Tot slot: heb ik een grail? Niet echt, of beter gezegd: elke week een andere. Zo kijk ik al enige tijd naar sector dials, zoals die van Longines of Tourby, en zo heb ik - een week eerder dus - op het punt gestaan om een Vapaus Veli te bestellen. Net voordat de winkels in Duitsland sloten vanwege de Coronacrisis was ik van plan om vlak over de grens een Tissot 1948 Chronograaf te gaan kopen. En zo weet ik dat er volgende week weer iets anders langskomt, dus ach, what’s in a grail?
Dank voor het lezen; ik ben heel benieuwd naar de volgende verhalen in dit bijzonder leuke topic!
Merci monsieur, c’est une belle histoire!
Nieuwe namen ook voor mij.
Straks lekker googeluuhhn
Minerva
Het was een plezier om te lezen!
Dank voor deze mooie bijdrage.
Dank je wel voor jouw mooie bijdrage!
Onze Franque @HorlogeHalle heeft een fantastisch topic gestart hier. Dit zijn de pareltjes van ons mooie forum.
Hoi Bas, ik ben het 100% eens met wat jij in jouw commentaar zei. Maar blijf a.u.b wél reageren en meedoen. Want je hoort bij die mensen die het verschil maken.
Prachtig liedje van Michel Fugain…
Vous est tres gentile monsieur le hérisson Niglo.
Wat een mooi verhaal en smaakvol geschreven. De Minerva is echt een juweeltje en wat een zelfbeheersing om het gewoon een week daar in Duitsland te laten liggen!
De drie Tissot horloge’s zijn prachtig en de door jou genoemde Fransen zijn nieuw voor mij, Michel Herbelin was een van de weinige Franse merken die ik ken.
Heb jouw reactie met plezier gelezen!
Die Minerva is echt prachtig! Net als de Tissot’s trouwens. Zelf ook een Visodate gehad, weggedaan omdat ik 'm voor een klassieke dresser net even te groot vond voor mijn pols.
Die middelste lijkt me een prima maatje. Welk model is dat?
Dank voor je reactie Proenski! Ik ben het met je eens dat de Visodate aan de grote kant is. Voor mij is 38 of 39 mm ideaal (17,5 cm pols). De middelste is de Z160 Entrepreneur, 36mm zonder kroon, ook een heruitgave van een vroeger type. Ik heb er vrijwel geen informatie over kunnen vinden. Dit exemplaar heb ik vorig jaar van een Belgische verzamelaar overgenomen via Chrono24. Daar komen ze wel vaker langs, weliswaar tegen zeer uiteenlopende en dus soms belachelijk hoge prijzen.
Dank voor je positieve reactie Hans. Herbelin was ik even vergeten, maar dat merk heeft inderdaad soms ook mooie horloges.
Over zelfbeheersing gesproken, die is soms noodgedwongen: vorig jaar juli logeerde onze jongste dochter met man en kind bij ons in Frankrijk. De dag voordat ze weer vertrokken waren we even in een naburig stadje, alwaar de juwelier uitverkoop hield, met flinke kortingen van 40%. Ik zag een Frederique Constant waar ik wel enthousiast over was, maar ik wilde niet de hele familie laten wachten, dus ik dacht ik ga volgende week wel even terug. Daarbij was ik even vergeten dat veel Franse winkels de hele maand augustus dicht gaan, en ik had geen idee van de datum. Vakantie nietwaar? Pech gehad dus.
Enfin, lang verhaal kort: de eerste dinsdag van september stond ik ruim voor openingstijd weer op de stoep, het rolluik ging open: uitverkoop afgelopen, alles weer tegen gewone prijzen.
Ik heb binnen mijn verhaal gedaan met de nodige dramatiek - familieliefde etc. - en toch nog een aardige korting gekregen. Rare jongens die Galliërs!
Hallo @Lena76 / Marleen!
Wat leuk dat je mij dit topic binnen sleept. Ik had het nog niet gelezen, maar ik ben daar nu mee bezig. Vanwege de mooie en vaak uitgebreide verhalen (ik hou wel van long stories) heb ik nog niet eens alles gelezen, ik ben net zo’n beetje toegekomen aan jouw bijdrage. Maar net als bij een goed boek is het vaak leuker om iedere dag een stukje van dit mega goede topic te lezen, dan doe je er langer mee.
Oprecht een mega goed topic, waarvoor dank @Horlogehalle! Een geweldig leuk initiatief!.
Nog even terug naar Marleen: wat een prachtstuk die vierkante Gruen van je oma. Terecht om dit horloge zo te laten als het bij jou is gekomen, al is het alleen al uit respect voor je oma. Alle blutsen en deuken en krasjes en patina zijn voortgekomen uit stukjes van haar leven en er gaat een beetje magie van uit als jij dat leven nu om je pols meedraagt.
Ik ga hier nog niet schrijven over mijn graal, die ik overigens helemaal niet heb. Ik heb een vrij grote collectie ‘meuk’ horloges, waarvan sommigen met een verhaal en dat is dus precies de motivatie die ik heb om die dingen te verzamelen. Kostbaar en High End interesseren me niet zo en het is trouwens best leuk om te ervaren dat bij die soms voor slechts een paar tientjes of minder aangeschafte klokjes ook exemplaren zitten van hoge tot zeer hoge kwaliteit. Natuurlijk zou een echte High End en dan misschien ook wel kostbaar horloge best leuk zijn om te bezitten, maar de nuchtere werkelijkheid is dat ik mij zoiets gewoon niet kan veroorloven. Mijn vrouw en ik zijn beiden pensionado’s met een inkomen waarmee we het goed hebben, maar zo’n klok van duizenden euro’s is volstrekt buiten mijn bereik. Ik zou het ook volkomen onverantwoord vinden om zoiets uit te geven. Met alle respect voor diegenen hier op HF die dat wèl doen! Ik heb gewoon een andere motivatie.
De horloges die mij het meest aan het hart liggen, en dus beschouwd kunnen worden als mijn persoonlijke graaltjes zijn toch de erfstukjes in de collectie. Daar heb ik in eerdere postings op HF al wel eens iets van laten zien, maar ik wil er (niet nu maar later) nog wel eens wat over schrijven in het kader van dit topic waar het vooral blijkt te gaan om het verhaal àchter dat voor de schrijver zo bijzondere horloge.
Dat houden jullie dus voorlopig nog even tegoed. In de tussentijd verheug ik mij dan alweer op nog meer mooie, lezenswaardige en van tijd tot tijd zelfs ontroerende bijdragen van andere HF leden. Ik hoop dat dit topic nog een lang leven gaat hebben.