Omega Seamaster, Seiko 5, Royal Oak.
Alles schijnt tegenwoordig een ‘icoon’ te zijn.
Wat is dit nou eigenlijk?
Dit zegt dhr. Van Dale:
icoon (de; v(m); meervoud: iconen)
1
geschilderde afbeelding van Christus of een heilige
2
(computer) pictogram: een icoontje aanklikken
3
persoon die, voorwerp dat een bepaalde periode, partij, club enz. als het ware belichaamt
Dat is 3 dus, een voorwerp dat een bepaalde periode belichaamd.
Het is toch wel een pré dat het voorwerp in dit geval wel een bepaalde vorm van succes heeft gehad waardoor het een iconische status heeft bereikt ongeacht kostprijs of waarde.
Denk aan bijvoorbeeld een lelijke eend ook een icoon maar geen high-end automobiel.
Maar je kunt m.i. Seiko 5 geen icoon noemen, het is een merk, met zeer veel modellen. Voor Royal Oak geldt hetzelfde, het is een modelserie, met zeer veel types. Alleen tijd en aantrekkingskracht kan bepalen of iets een icoon wordt.
In de autoindustrie zie je dit ook veel, zo kennen we allemaal de Volkswagen Käfer, een icoon. Maar is de New Beetle een icoon? Ik denk dat de nieuwe, de oude niet meer gaat inhalen (kwa reputatie).
Ja, leuk om te doen en het houd je scherp.
Je moet wel uitkijken dat je jargon niet verward met clichés. Veelgebruikte woorden of zinnen zijn niet per definitie bullshit. Alleen woorden en zinnen die gebruikt worden als stopwoord of om interessant te klinken, horen op de bingo kaart.
Ik mis op deze kaart bijvoorbeeld “showstopper” en “in de loop blijven”. “pro-actief” staat er wel op, ook een hele mooie
On-topic: Een icoon is denk ik een product dat een bepaalde status heeft en makkelijk te herkennen is, omdat het zo populair is (geweest), karakteristieke vorm heeft/had of bijvoorbeeld omdat het geassocieerd wordt met een bekende persoon. Inderdaad de Volkswagen Kever, Lelijke eendje van Citroen, maar ook bijvoorbeeld de Ford Mustang (Mustang '68 uit de film Bullit met Steve mcQueen) enz.