iDEAL betaalverzoek op marktplaats

Haha zeker GEEN geweld gebruikt.:stuck_out_tongue_winking_eye:
Tikkie is een veilige manier om te betalen. De app is van ABN Amro en werkt echt super. De app genereert heel eenvoudig een betaallink die je via WhatsApp kunt sturen. Je kunt de link ook kopiëren en doorsturen, dat had ik gedaan via marktplaats. De ontvanger klikt op de link betaald/tikt af (vandaar de naam) via iDeal in enkele seconden via mobiel internet bankieren en degene die de tikkie gestuurd heeft krijgt meteen een melding dat er betaald/afgetikt is. Perfectico👌

Met valse tikkie links worden veel mensen opgelicht momenteel.

3 likes

Dat wist ik niet. Hoe herken je zo’n valse link dan?

Ik gebruik zelf geen tikkie dus weet er niet het fijne van.
Er is wel genoeg over te vinden op google als je er meer van wil weten.

Ook de gewone betaalverzoeken vanuit je bankapp kun je daarvoor gebruiken.

1 like

Ah, kon het tikkie al niet vinden. Zoiets heeft ING ook. Dan komt er zo een qr code uit. Nog niet gebruikt maar wel handig, de koper kan dan geen verkeerd reknr opgeven en het bedrag vul je zelf in. Dan komt het idd rechtstreeks op je rekening. Ik weet niet of je melding van betaling krijgt maar ik hou me voorlopig aan het volgende. En dat is als het bij mij is bijgeschreven verstuur ik pas.

Daarom hou ik me nog steeds aan de regel, als het is bijgeschreven op mijn rekening dan is de deal rond en eerder niet. Zogenaamde betaalbewijzen vanuit een app o.i.d. kan allemaal fake zijn.
Geld bijgeschreven zien op ijn eigen rekening vanuit mijn eigen omgeving is 100% zekerheid van betaling.

1 like

True that. :+1:

1 like

je krijgt een link toegestuurd om en betaling te doen, echter is dat een site van de oplichter, in plaats van dat je geld overmaakt kan hij de signeer codes zien, en zodoende een betaling maken op een andere site.

Het kan zelfs zover zijn, als je ooit een kopie van je ID kaart hebt verzonden, ze hiermee een nieuwe rekening bij een andere bank openen onder jouw naam, jou 1 cent laten overmaken om vertrouwen te winnen en je hiermee een nieuwe rekenign op jouw naam fiateerd (en dus zij een rekening met jou naam en adresgegevens beheren)

Ik wil het niet te donker maken, wil eenieder alleen attenderen op de vervelend slinkse wijze dat de oplichters tegenwoordig actief zijn. Hier is ook een stuk van op TV geweest bij oplicthers ontmaskerd ofiets.

Link met uitleg van Tikkie;

Link met uitleg van rekening fraude (in deze met een andere betaalapp)

2 likes

Dat is voor mij de enige echte zekerheid en we praten hier toch al gauw over leuke bedragen als het om de hobby gaat dus dan is het wel fijn als het goed gaat.
Maar het blijft vervelend hoe mensen zoeken naar wegen om je te naaien en gelukkig zijn er meer mensen die wel gewoon zaken willen doen.

Wel goed om te weten inderdaad. Thanks voor het delen. Zodra ik zelf de tikkie link stuur weet ik in ieder geval zeker dat het geen oplichting is. :grin:

Ah, ja zo ja.
Tuurlijk, jouw naar een door hun beheerde omgeving krijgen om dan je gegevens te onderscheppen. Goed, ik schrijf wel gewoon over dan en als het interbancair is duurt het maar wat langer.

Overigens zou ik via het forum nog wel overmaken en afwachten of de bel dan ook idd gaat na een tijdje. Maar via mp zou ik alleen f2f doen en cash.

Heb laatst 2 betalingen op deze manier via Mp gedaan en geen probleem. Ik vond het eigelijk wel erg handig:)

Als koper kan je dit ook prima doen. Jij wordt beschermd. Er wordt pas aan de verkoper uitgekeerd als jij de spullen hebt ontvangen.

Zo lang je niet wordt omgeleid naar een andere omgeving om je te scammen is het prima en handig. Dus let wel goed op is mijn advies. Zie eerdere links met uitleg hierover van @Prof_Hoax

Zie hierboven, toch niet geheel waterdicht en prima bij goedwillende mensen maar toch oppassen voor onderschepping van je gegevens…

Geen iDeal? Uit welke eeuw kom jij? :crazy_face: On-topic: Ik gebruik altijd betaalverzoeken via Marktplaats, gaat tot nu toe altijd goed, zowel bij koop als verkoop.

Twee keer een horloge verkocht via iDeal op MP, werkt prima. Je moet alleen even wachten op je geld. Ik verstuur het pas als het geld op mijn rekening staat.

Inderdaad ook goede ervaringen mee als koper.

1 like

daar heb je gelijk in, catawiki daar heb ik al wat mee af gezien

Na wat vragen over iDEAL en berichten over persoonlijke overdracht hoor ik NIETS meer van deze bieder.

1 like

Via de rabobank-app (en ik meen ook bij de andere banken) kan je ook een betaalverzoek sturen. Op het moment dat er betaald is via het betaalverzoek door de koper, krijg je een vinkje in je app dat het bedrag betaald is. Werkt erg fijn en je hoeft ook niet met contact geld rond te zeulen.