iDEAL betaalverzoek op marktplaats

Ik heb een bod op marktplaats. De koper wil het horloge betalen met een iDEAL betaalverzoek.
Ik heb nog geen iDEAL, maar vertrouw het niet er zijn wat verdachte signalen.
Onder meer omdat de koper binnen 1 minuut zijn eigen bod weer heeft verhoogd.

Loop ik hier als verkoper niet hetzelfde risico als met Paypal dat de koper kan beweren dat het niet ontvangen is en ik dan het horloge kwijt ben en mijn geld ook?

Nee, dat is alleen bij het gelijk oversteken. Dit is niet meer dan een versnelde en foutloze variant van geld naar elkaar overmaken.

De door de verkoper gestuurde link heeft het over gelijk oversteken…

Ja dan is het inderdaad wel het geval. Jij krijgt pas je geld als hij heeft bevestigd wat te hebben ontvangen.

Volgens mij is er een topic geweest over de procedure die marktplaats hanteert. Marktplaats houdt het geld vast totdat jij een verzendbewijs laat zien (edit: blijkbaar als de koper heeft ontvangen). Het is niet zo dat er een verzekeringselement zit waar de koper beroep op kan doen.
Ideal klinkt heel spannend maar het is gewoon een link met een rekeningnummer erin.

dat was toch wel het geval?

Zal ik moeten nagaan, ik was in de veronderstelling dat het alleen om iets ontvangen ging.

Ik zou niet doen als er nu al verdachte signalen zijn. Gewoon zeggen dat het opgehaald kan worden. Als je wel doet, goed foto’s maken en aangetekend verzenden en je zo indekken.

en als je niks ontvangt hoef je dus niet te betalen . :roll_eyes:

1 like

Je moet versturen met een track en trace code, dus hiermee wordt duidelijk waar het pakket is. Als het pakket onderweg verloren gaat zal je bij postnl moeten aankloppen. Interessante vraag is welke partij dat moet doen inderdaad (jij, koper of marktplaats).

Volgens mij is het meer een bescherming voor de koper.
Als de koper zegt dat hij niks heeft ontvangen wordt het geld niet uitgekeerd aan de verkoper. En ga dan achteraf nog maar eens bewijzen aanvoeren…

En al helemaal niet als er verdachte omstandigheden zijn!

Dat moet de verkoper dus doen en niet de koper. Je kan dus als verkoper hier opgelicht worden door de koper. Want er staat, of je ontvangt je pakketje, of je krijgt je geld terug.

Mooie oplossing die van 2 kanten veilig is. Gebruik dan iedergeval aangetekend verzenden.:+1:

Je kent het nog niet dus, en ziet beren op de weg?

En dan weer lekker een maand of 4 moeten wachten tot postnl je geld uitkeert :joy: Daarnaast worden de verzendkosten dus een stuk hoger en wordt het op die manier minder aantrekkelijk goedkope dingen zo te verkopen.

1 like

Zover had ik er niet naar gekeken. Is het niet zo dat je via die track en trace bewijs hebt dat het is aangekomen, zodat jij je aan de eisen hebt voldaan? Zo zag ik het eigenlijk.

Ik ook. Niet iedereen is een klote oplichter😱

En anders vraag je gewoon dat je geld op je rekening wilt zien… werkt ook altijd goed als je zelf geen scammer bent…

Ik ben op Catawiki al teveel oplichters tegen gekomen. Daar is een vergelijkbare procedure, veel kopers maken daar misbruik van. Het heeft mij een hoop gedoe opgeleverd en geld gekost.

4 likes

De koper kan ook nog beweren dat er niks in het pakket zat of wat anders en dan moet jij maar bewijzen dat het artikel hebt verstuurd wat hij heeft gekocht. En dan keert mp niks uit volgens mij. Hetzelfde risico wat je als verkoper hebt met Paypal. Ik doe alleen cash of overschrijving en verzenden na ontvangt van betaling en niet na ontvangst betaalbewijs.