iDEAL betaalverzoek op marktplaats

Als je iets verkoopt en koper wil betalen via iDeal betaalverzoek?

100% doen. Je krijgt direct een melding als het betaald is, en het geld komt de volgende dag voor 18:00 u 100% zeker binnen op je rekening.

Koper wil gelijk over steken? PAS OP!!!

Dan betaalt de koper wel direct via iDeal, maar is het aan de koper om te beslissen of het geld naar jouw rekening gestort wordt. Tot die tijd staat het in een depot. Beslist de koper om ‘‘geen akkoord’’ te geven, zul je het geld nooit krijgen… Hij kan ook ervoor zorgen dat je geen geld krijgt, ondanks dat via track en trace bewezen is dat hij de producten in goede orde heeft ontvangen. Hij moet echt zelf akkoord geven. Doet hij dat niet, dan is je horloge weg en krijg je geen geld.
Deze manier van verkopen wekt een schijnveiligheid maar is bij een transactie tussen jou en een malafide koper dus absoluut geen garantie op een goede afloop!!!

Disclaimer ‘‘gelijk oversteken’’: Er zijn uiteraard ook bonafide kopers die zoeken naar zekerheid en het ‘‘gelijk oversteken’’ systeem te goeder trouw gebruiken!! Echter is het systeem fraudegevoelig waardoor je als verkoper je spullen kunt verliezen, dat is een feit.

4 likes

Alleen betalen met iDeal accepteren en geen gelijk oversteken. Is al bijzonder dat iemand dat wil gebruiken, er zit volgens mij ook nog een toeslag van 2% op als je dat gebruikt.

Dus gewoon aangeven dat je alleen via iDeal betalen accepteert en geen gelijk oversteken.

1 like

iDeal betalingen zit ook een kleine toeslag op -> die is wel voor de KOPER.

Dat is maximaal 0,40 en dat is voor de koper inderdaad

Aah ik verwarde het betaalverzoek met gelijk oversteken. Dank allen voor deze info, de laatste optie dus lekker links laten liggen…

1 like

In dit geval wordt gevraagd om een iDEAL betaling en stuurt de koper een link mee, echter de link gaat naar “gelijk oversteken”.

Vind ik ook verdacht.

Als je twijfelt over de identiteit of bedoeling van de koper, of gewoon zeker wilt weten dat je je centen ontvangt: dan inderdaad ‘‘gelijk oversteken’’ links laten liggen.

Het blijft tenslotte marktplaats :slight_smile:.

Vraag even het telefoonnummer, een kort gesprekje geeft vaak uitsluitsel, en als ze dat niet willen dan weet je meteen genoeg.

Dit dus André, gewoon doen wat je gevoel(intuïtie) zegt, dat gaat in de meeste gevallen goed.
Kortom, bij twijfel niet doen dus :wink:

Ja Frans ik houd het horloge lekker zelf, teveel foute signalen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

2 likes

Ik stuur tegenwoordig via marktplaats een tikkie. Werkt ook met iDeal en je krijgt een melding zodra er betaald/afgetikt is.
Laatst ook een verdacht iemand op marktplaats (4 weken actief, bood eerst 10 euro daarna 300, namen kwamen niet overheen. Etc) een tikkie gestuurd. Vervolgens gaf hij aan dat hij betaald had terwijl dat niet het geval is (geen melding gekregen) en wist ik dat het geen zuivere koek was. Toen ik hem erop wees dat ik geen melding van tikkie had ontvangen en hij dus niet betaald had, ging die droeftoeter mij uitmaken voor oplichter. Toen hem even verbaal via de chat haarfijn met de neus op de feiten gedrukt en uitgelegd dat hij hier de oplichter was.
Wat haat ik dat type volk op marktplaats, lager dan het vuil onder mijn schoenen.:triumph:

Wat is een tikkie?
Toch geen geweld gebruikt?

4 likes

Ik accepteer alleen betalingen via bankoverschrijving, heb je ook in een minuut uitgevoerd of zo.

Ben er geen fan van om me bij marktplaats te moeten verifieeren om ideal te kunnen gebruiken. Hoe minder dat soort bedrijven over je weten, hoe beter mijns inziens.

2 likes

Haha zeker GEEN geweld gebruikt.:stuck_out_tongue_winking_eye:
Tikkie is een veilige manier om te betalen. De app is van ABN Amro en werkt echt super. De app genereert heel eenvoudig een betaallink die je via WhatsApp kunt sturen. Je kunt de link ook kopiëren en doorsturen, dat had ik gedaan via marktplaats. De ontvanger klikt op de link betaald/tikt af (vandaar de naam) via iDeal in enkele seconden via mobiel internet bankieren en degene die de tikkie gestuurd heeft krijgt meteen een melding dat er betaald/afgetikt is. Perfectico👌

Met valse tikkie links worden veel mensen opgelicht momenteel.

3 likes

Dat wist ik niet. Hoe herken je zo’n valse link dan?

Ik gebruik zelf geen tikkie dus weet er niet het fijne van.
Er is wel genoeg over te vinden op google als je er meer van wil weten.

Ook de gewone betaalverzoeken vanuit je bankapp kun je daarvoor gebruiken.

1 like

Ah, kon het tikkie al niet vinden. Zoiets heeft ING ook. Dan komt er zo een qr code uit. Nog niet gebruikt maar wel handig, de koper kan dan geen verkeerd reknr opgeven en het bedrag vul je zelf in. Dan komt het idd rechtstreeks op je rekening. Ik weet niet of je melding van betaling krijgt maar ik hou me voorlopig aan het volgende. En dat is als het bij mij is bijgeschreven verstuur ik pas.

Daarom hou ik me nog steeds aan de regel, als het is bijgeschreven op mijn rekening dan is de deal rond en eerder niet. Zogenaamde betaalbewijzen vanuit een app o.i.d. kan allemaal fake zijn.
Geld bijgeschreven zien op ijn eigen rekening vanuit mijn eigen omgeving is 100% zekerheid van betaling.

1 like