Ideale lengte horlogeband (voor een kleine polsomtrek)?

Oh goede tip, ziet er goed uit. Heb 1 vouwsluiting en daar gaat die bovenlangs :thinking: toch maar eens goed kijken naar de verschillen dan. Waar haal jij ze? En wordt de onderkant dan niet erg dik?

Ik heb begrepen, dat vouwsluitingen bij leren banden Russisch roulette is qua comfort. Dus, daar begin ik niet aan.

Maar het is nog steeds wel een goede tip!

De vouwsluitingen die ik gebruik gaan tot een banddikte van 3,5 mm.
In mijn beleving oogt het niet dikker dan een vlindersluiting waar de band bovenlangs gaat.
Het dikste stukje zit recht onder je pols.
De sluitingen bestel ik bij:

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-s1565h4-Width-of-Clasp-20mm.html

Met de korte banden van CNS werken ze voor mij prima om mijn 16,5 cm pols.

1 like

Maakt mij niet uit ik draag geregeld een Vostok dus ben wel wat gewend😉

1 like

2 likes

Heb de link bekeken, maar hoe weet je nu of de band over of onder het andere deel van de band door gaat (zoals die ik al heb)? Dit lijken me dan twee verschillende soorten clasps? Hoe zie je dat? Of ben ik nou dom… :kissing:

Er staan inderdaad verschillende soorten tussen.
Onderstaande link is van een sluiting waarbij de band onderlangs gaat. :+1:

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p26537h4s1565-Security-clasp-Stegl.html

1 like

Er zit dan onderop de clasp ook een pinnetje die in de gaten van de band valt.
Je kunt dan de afstelling regelen door het juiste gaatje te kiezen van het lange banddeel en op de clasp ook nog de fijnafstelling doen als bij sluitingen op een metalen band.
De clasp zet je op de plaats van de oude gesp/doornsluiting, de lussen op de band zijn overbodig, die haal ik gewoon weg.

1 like

Toch weer iets nieuws ontdekt :grin:

Weet je toevallig ook andere adressen met deze clasp - of misschien hoe dit heet? Want ik zou dan bijv een gepolijste zoeken voor die einzeiger en even een waarbij die gebogen delen niet gestanst zijn maar ook van iets steviger staal.

Nou eigenlijk niet, heb wel eens gezocht op fold under clasp of fold under buckle etc. maar ik kom nergens dit soort clasps tegen.
Ze zijn allemaal gebrushed, wel heel licht trouwens, echt mat is het niet.

Wel vreemd dat je ze nergens anders tegen komt trouwens.

1 like

Aliexpress. Zelfde spul, minder marge.

2 likes

@andrepost de beste informatie tot nu toe vond ik hier:

https://forums.watchuseek.com/f222/underfold-deployant-clasps-blessing-small-wrists-4077554.html

@Zulu ik ga dit eens proberen

https://s.click.aliexpress.com/e/cAYtsdfE

Tis aliexpress dus ik heb geen hoge verwachtingen, maar al is het maar om het idee uit te proberen… :+1:t2:

2 likes

Ach, die Duitser haalt het ook uit China :joy:
En het is maar geperst blik. De pushpins zou ik zonder meer niet vertrouwen.

2 likes

Wat ik van ali heb gelinkt is een andere dan die Duitse blikken versie he? Al heb je voor de rest waarschijnlijk een punt :stuck_out_tongue:

2 likes

Volgens mij heb je voor deze sluiting wel een bandje nodig dat gemaakt is voor een vlindersluiting, anders zie je een inkeping waar normaal je pin past. Ik ben benieuwd naar de foto’s!

2 likes

Dat soort banden zou helemaal mooi zijn, heb ik echter nog nooit gezien ( ook niet naar gezocht trouwens ).
Als je de gezp en doorn er af haalt genruik je gewoon dezelfde pushpin en valt alles binnen de vouwsluiting.

1 like

We gaan het zien! Kan zomaar een maandje duren van Aliexpress natuurlijk, maar zal het wel delen daarna.

Edit: googlen op “underfold deployant clasp” levert tot nu toe de meeste resultaten op.

1 like

Ik heb een beetje zitten knutselen met naald en garen, met dezelfde clasp (20mm) en met onderstaand het resultaat. De pushpin valt bij deze sluiting niet weg, maar je krijgt dus wat ruimte om te customizen. Ik denk dat ik het rood maak voor bij mijn Orient Ray Raven 2.

1 like

Ah goed om te zien. Ja je houdt dus inderdaad dat gaatje in het zicht inderdaad. Creatief om het zo te doen :+1:t2:

1 like

Meteen maar even gedaan. Over de afwerking gaan we het niet hebben maar het geeft het wel een eigen touch. :slight_smile:

3 likes