Ideale lengte horlogeband (voor een kleine polsomtrek)?

Beste medeforummers,

Recentelijk heb ik twee prachtige Seiko’s aangeschaft: de ‘oude’ Cocktail (SARB065) en de alom bekende SARB
033. Op beide horloges wil ik een mooie (aftermarket) lederen band zetten: ik vind de OEM-strap van de Cocktail niet zo en ben niet zo’n liefhebber van staal meer.

Het probleem is dat ik niet goed weet welke lengtemaat ik moet bestellen. Mijn polsomtrek is plusminus 16,5 cm (misschien 17 als het warm is). Ik heb dus vrij dunne polsen, maar volgens mij ook weer niet extreem dun. Ik zit naar wat mooie banden van Hirsch te kijken, maar het valt me op dat deze vaak 20 cm lang zijn (8/12). Van een aantal banden is ook een 18 cm variant beschikbaar. Helaas mag je doorgaans de band niet meer retourneren als hij gemonteerd is. Om die reden vroeg ik me af: welke lengtemaat zouden jullie mij aanraden? Ik ben bang dat een pandlengte van 20 cm een te lange ‘flap’ oplevert, maar weet dit niet zeker.

Verneem graag jullie mening!

Groet,
Martjan

1 like

20cm is voor de meeste te lang, de lengte van de kast komt er ook bij, dan hou je vaak enorme einden over. Omtrek van je pols is ongeveer je bandmaat.

1 like

110/70. At your service.

7 likes

Met jouw polsomtrek inderdaad zoals Zulu ook al aangeeft zou ik ook denken aan 110/70.

Oh en je kunt een band prima even om de pols doen zonder vastzetten om een indruk te krijgen of de maat goed is.

Die. Kijk eens bij Hirsch en BandrBands, die hebben veel keuze in die maat.

2 likes

105/70 zijn ook mooi van Nomos zelf.

Anders een korte maat van Colareb, is ook 110/70 dacht ik.

Zoals gezegd, 110/70 of nog korter. Je kunt met een vlindersluiting t.o.v. een doornsluiting, de band effectief iets “korter” maken. Bij mij scheelt dat wel 2 gaatjes. Maar dat smalle pols gebeuren, is de reden dat ik nog als eens voor Perlon ga…

1 like

Iedereen hartleijk dank voor de reacties! 20 cm leek me inderdaad ook al te lang: als je daar nog de kast bij op telt kom je uit op een cm of 24. Dan he bje dus 7-8 cm ‘overlengte’.

Ik ga in dat geval gewoon kijken naar 110/70 lengtes. Het klopt inderdaad dat merken als Hirsch wel het nodige aanbod hebben. Het viel me echter op dat veel modellen met een breedte van 20 mm alleen in 8/12 worden aangeboden, ook in de gangbaardere modellen en kleuren.

Iemand enig idee wat de reden hiervoor is? Het is natuurlijk zo dat 16,5-17 cm polsomtrek smal is, maar een band van 20 cm op een 18 cm pols is alsnog relatief lang.

Ja dat klopt. De meeste 110/70 lengte bandjes zijn bij Hirsch 18mm of 16mm. De meeste (mooie) bandjes zijn bij 20mm ook meteen 120/80. Voor op je SARB065 cocktail kan trouwens prima een Hirsch Duke, die is er wel in 20mm en 110/70.

BandrBands en Colareb hebben 110/70 bandjes ook in 20mm of 22mm lugwidth. Crown & Buckle heeft er ook een paar.

http://shop.colareb.it/en/23-small-vintage-watch-strap

https://www.crownandbuckle.com/straps-by-length/leather-short.html

3 likes

Sommige merken maken kortere banden op bestelling. Ik doe dat wel een bij RIOS.

@jmr
Stuur eens een PM naar Ko die maakt mooie bandjes op maat.
Hij weet hier vast wel raad mee en je kan de bandjes bestellen
geheel volgens jouw wensen.

110/70.

Online heb je handige tools.
Of ga proberen via wat goedkope sites

Dank voor de tip! Iedereen hartelijk dank voor de informatie in het algemeen. Die Duke op de SARB065 had ik gezien, erg mooi. Denk dat een donkerblauwe Duke daar ook erg mooi op zou staan, maar die is er helaas niet in een korte lengtemaat.

Uiteindelijk heb ik gisteren een zwarte Hirsch Duke voor op de SARB033 besteld, en een bruine en donkerblauwe Hirsch Rainbow (lizard print) voor op de Cocktail. Zou liever een echt lizard hebben, maar die was niet in de juiste maat beschikbaar.

Ben benieuwd of dat wat is. Zo niet, dan moet ik inderdaad naar banden op maat gaan kijken.

Dat zijn inderdaad dunne polsjes…dus altijd goed opletten bij aanschaf uurwerk…en ook op diameter van het uurwerk…dat je niet overpolst…

//eu1.dh-cdn.netI//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netz//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netE//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netI//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netH//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net?//eu1.dh-cdn.net

Voor de smalle pols en smalle beurs hebben onderstaande twee ook aardig wat te bieden.

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-h204-Extra-Short-Straps.html

1 like

Mocht je nog adressen weten voor de grotere beurs, laat hier dan alsjeblieft ook even een post achter. Met name adressen waar je makkelijk op korte banden kunt zoeken/filteren. Alvast bedankt!

Misschien ook iets voor jou @Dao ?

1 like

Dankje @GiveMeYourDough, ik zat al met interesse mee te lezen! :grin:

20cm is voor mijn 16,5cm pols vaak net te lang voor het mooie, verschrikkelijk als de flap net te ver uitsteekt aan de buitenzijde van je pols. Alsof je een kind met een te groot horloge bent 🥺

19cm is vaak net het verschil, 18 beter en de korte versies van Cheapestnatostraps zijn nog korter, das weer teveel van het goede…

Desalniettemin, soms als je voor een mooi canvas of leren band gaat, best een uitdaging.

3 likes

Dat flapje is inderdaad hoogst irritant.
Vaak gebruik ik een vouwsluiting waarbij de band onderlangs gaat.


2 likes