Ideale maten?

Nee… heren, ik heb 't hier over ideale horloge-maten.

Wat is de favoriete diameter van jullie polsklok ?
Zijn er hier fans van de Glycine Airman 7 ?!
Of van vintage 33 mm miniatuurtjes ?

Ikzelf heb exemplaren tussen de 37 en 44 mm en moet eerlijk zeggen dat de dikte van het horloge een grotere rol speelt dan ik had verwacht. Voorbeeld - mijn 42mm Portugieser heeft een behoorlijk dit buikje en de dikte van de IWC Ingenieur auto (geloof rond de 15 mm !!) heeft me ervan weerhouden om er een aan te schaffen. De ratio diameter / dikte lijkt in dit geval wat scheef.
Hoewel de FA Jones dezelfde diameter heeft als de Port Auto, is deze door zijn plattere uiterlijk volgens mij in dagelijks gebruik wat comfortabeler.
Aan de andere kans zou een “ultra thin” van JLC me weer te ver gaan…

De nieuwe modegrillen waarbij we 47mm JLC’s voorbij zien komen is eerlijk gezegd aan mij niet besteed.

Ideale maten: ik kom uit op een diameter van 40 mm en een dikte van 10-11 mm… Niet te klein & niet te groot.

Wat zijn jullie voorkeurs-maten ?

Groet
Mark

tussen 34 en 40 mm ongeveer.

Ideaal vind ik 39-41 en dikte rond de 11. Eigenlijk wat je al zei geld ook voor mij, wel een beetje afhankelijk van de klok maar meestal komt het daar wel op neer. Soms verbaas ik me er over hoe groot sommige modellen zijn, zo ook bij de Glycine modellen. Ik vind bijvoorbeeld de Glycine Lagunare wel mooi:


Maar die is 46 mm zonder kroon, dat is voor mij gewoon veel te groot.

Geld ook voor de Longines met zijn 47,5 mm:


Zo zijn er nog wel meer klokken van Glycine en tegenwoordig ook van de echt duurdere merken die rond de 46 mm liggen. Dat is voor de meeste mensen best groot (tenzij je echt graag grote klokken draagt)

Mijn favoriete diameter is zo’n 44mm. Echter tot 50mm zijn horloges voor mij goed draagbaar.

De dikte maakt me niet zoveel uit, zolang deze maar in verhouding staat tot de diameter.

Het gewicht mag tot 300 gram zijn.

Voor veel mensen is dit allemaal veel te groot en te zwaar, maar ik voel me er prettig bij. Het wil overigens niet zeggen dat ik geen kleinere horloges heb. Als ik iets mooi vind, dan zijn de maten niet echt belangrijk. Echter ik draag nooit een horloge kleiner dan 40mm, terwijl ik deze wel heb.

Mijn favoriete diameter is eveneens 44 mm, terwijl mijn pols zeker niet de grootste is.

Dit neemt evenwel niet weg dat mijn keuze voor een horloge ingegeven wordt door het totaalplaatje.
Mijn IWC Cousteau diver chrono 2007 is zelfs 16 mm dik, terwijl een dergelijke dikte niet mijn voorkeur geniet.
Ik houd van grote horloges qua diameter en bepaal de rest niet op een hele rationele wijze, mits het comfortabel zit.
Ik heb trouwens geen eens horloges onder de 44mm en een dikte van 14mm.

Daarbij is het ook afhankelijk wat voor horloge het is en welke gelegenheid je het wenst te dragen, lijkt me.
Ik vind de discussie over de grote horloges vandaar ook een beetje betrekkelijk, het is gewoon afhankelijk van het soort model. Een klassieke JLC met een diameter van 46mm vind ik niet mooim terwijl een diver dan dergelijke omvang weer wel (zoals de planet ocean 45,5mm).

Mijn beste,

Het ligt er een beetje aan wat voor horloge het betreft. Een eenvoudig model met als complicatie alleen de datum mag voor mij niet groter zijn dan circa 40 mm. Doch een chronograaf dient voor mij juist te beginnen bij 40 mm.

Orologio Signaturis Temporis

Size does matter :smiley:

Minimaal 42mm doorsnede, en minimaal 10mm dik, meer mag altijd, tot zo’n 47 a 50 mm, dikte mag onbeperkt, draag meestal toch korte mouwen :smiley:

Ruud

Voor mij is het afhankelijk van het type. Ik zou zeggen 35 mm voor een vintage “dreizeigeruhr”, 38 tot 40 mm voor een vintage chrono. Voor een dreizeigeruhr maakt de hoogte mij niet zo uit maar hoe minder hoog des te mooier (zolang het geen quartz is natuurlijk). Een vinatge chrono mag imho niet te hoog zijn, je ziet wel eens van die chronos met extra “omkast” die dan meestal van een heel dun laagje edelmetaal is gemaakt. Dat vind ik minder.
Mijn “moderne” horloges, en dat zijn voornamelijk Limiteds, duikers en de MLCR, zijn allemaal groter. Die hebben een bepaalde hoogte nodig, zeker de duikers voor het stoere image.
Dus ik kan geen ideale maten geven :smiley:

Voor mij toch wel tussen de 34-38mm. Ik geloof dat de kleinste die ik heb zo’n 33.5mm is dus dat gaat net en die is ook wat dikker dus oogt net wat beter dan heel dun en klein.

Duikers, pilotenhorloge’s en chrono’s mogen wel wat groter zijn. Kwa dikte zo tussen de 10 en 12mm.

Mee eens - de Longines van 47mm is een uitstekend voorbeeld van een mooi horloge met de verkeerde maat. Een fraai model, maar in 47 mm gewoon veel te groot naar mijn smaak. In 37-40mm zou dit veel beter staan.
Een “duiker” in 37 mm daarentegen zou weer eigenaardig staan…

Wellicht dat ik daarom geen “duikers” heb ?!?

Groet
Mark

Groot , Groter , Grootst …

Ik heb een vrij forse pols , en ben van af de eerste keer dat ik ze zag , toch wel erg gecharmeerd van de U-Boot modellen .
Echter , voor zo maar er bij , flink aan de prijs .
Vele malen naar TW-Steel zitten loeren , echter , verschillende andere aanschaffingen kwamen er tussen door .
Toen kwam ik op de ons wel bekende veiling-site de uitslover onder de horloges tegen .

XXXL Retrochron , 55 mm ,
BFG-Werk Schweizer Handaufzug 469

poliertes Edelstahlgehäuse
schweizer BFG Werk Handaufzug
Permanente große Sekunde
Mittlerer Ring drehbar durch linke Krone
Größe ca. 55mm ohne Krone
Mineralglas
hochwertiges Lederband und Edelstahlfaltschließe
verschraubter Edelstahlboden

  • Retrochron 61-55 (Militäruhr – Fliegeruhr)
  • Durchmesser ohne Krone 55 mm
  • Bauhöhe 15,6 mm
  • schweizer BFG Werk Handaufzug
  • Permanente große Sekunde
  • Mittlerer Ring drehbar durch linke Krone
  • hochwertiges Lederband und Edelstahlfaltschließe 26 mm
  • verschraubter Edelstahlboden
  • Leuchtmasse in Stunden- und Minuten-Zeiger

Nooit van gehoord , maar de plaatjes gaven de doorslag .

Nu heb ik hem verschillende keren gedragen en “” zit best wel lekker “” moet ik zeggen .
Hij loopt redelijk , een minuut of twee voor in de 36 uur , wat de gangreserve is .
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er een “” groot “” uurwerk in zou zitten , met een enorme veerton .
Met een gangreserve van minstens een dag of vier…
Helaas , niets van dit alles , een “” doodgewoon “’ uurwerkje , zonder enigerlij aanduiding …
( Kent iemand dit , is het uurwerkje te herkennen ??? )
Nu heb ik wel iets psychologisch bij mijzelf opgemerkt …
Wanneer ik met deze klok ergens zit valt hij natuurlijk op . En dan ga ik mij een beetje ongemakkelijk voelen .
Ik krijg dan het idee dat men denkt : “” Kijk die ouwe vent , wat een patser , wat een uitslover met zo’n achterlijke grote stationsklok om z’n pols . Hij is zeker kippig…”“
Ik krijg dan het zelfde gevoel als waarom ik ooit mijn Harley Davidson heb weggegdaan een een mooie , beschaafde BMW heb gekocht .
Bij het stoplicht en het optrekken waren “” Alle ogen gericht op Kwatta …”"
Het gebrul en zelfs de letterlijke vlammen uit de pijp trokken zo veel aandacht dat ik mij er ongemakkelijk bij ging voelen .
( Vooral als ik hem dan ook nog eens een enkele keer liet afslaan bij het wegrijden , dan stond ik helemaal
voor “” Jan met de korte achternaam "’ , vond ik…)
Nou ja , een heel verhaal , misschien dat ik mij prettiger voel met de Limited 2007 om de pols…
Hartelijke groet ,
Peter Peters

IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/Retrochron/RetrochtonTotaal-2.jpg[/img]
IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/Retrochron/Wrist-shottwee.jpg[/img]
IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/Retrochron/RetrochtonTotaal.jpg[/img]


IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/Retrochron/backsideRetrochroniconduidelijk.jpg[/img]
IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/Retrochron/RetrochtonTotaal-2.jpg[/img]





Je was een paar haakjes vergeten.
Je hebt trouwens wel flinke polsen als 55 mm bij je zó staat…

Bedankt , cmejewellery !!!
Ik vond 't al zo gek dat niet alle plaatjes doorkwamen…
Peter Peters

Hoi Peter,

Dat horloge staat je goed, het caliber wat er in zit, ken ik niet, behalve dan op de balansas is er verder
geen lagersteen te zien, het enige positieve is dat het in ieder geval mechanisch is :slight_smile:

Alleen kouwe Harley’s slaan wel eens af, die vlammen uit de pijp, kwestie van te rijk mengsel,
of een verkeerd ontstekings tijdstip.
mijn motto: loud pipes saves lives

BMW = fluisterstil , als de koekblik chauffeurs je niet op tijd zien, kan dat wel eens vervelend uitpakken.
ze horen je in ieder geval niet aankomen :frowning:

gr. andré

ik vind dat de maat echt per klok bekeken moet worden… ik heb 35mm klokken tot 48,4mm gehad en het was allemaal goed draagbaar.

nu heb ik wel een voorkeur rond de 40mm , al is een tangomat van 38,3mm door de kast vorm en wijzerplaat groot genoeg.
en een vierkante klok mag ook redelijk klein zijn zonder dat hij klein lijkt , de piaget is bijv slechts 33 / 40mm en het oogt prima…
ik weet wel dat ik bijv een seawolf met een hoogte van >18mm en dan met uitstekende ruiters te hoog vind…die heeft me de boorden aan mijn jas en rest van kleding gekost …

Hallo, na veel gelezen te hebben nieuw op het forum.
Sinds kort de drager van o.a. een van de “voordeelshop faillisement” Kibers,
fors horloge en al wordt er hier en daar de neus opgehaald voor kwartshorloges
heb ik voor bijna 40 euro’s een toch wel erg mooi horloge om te wennen aan een
kloek formaat. Bevalt het dragen ervan niet, geen man overboord,
bevalt het wel dan komt er eerdaags een mechanisch reuzenmodel.

(Plaatje is gepikt)
Wel even wennen na o.a. een Seiko “aviator” en een Poljot wekker…

leuke klok toch vooral voor dat geld…en ik doe dat zelf ook als ik wil kijken of een maat ven een klok me wel bevalt…
ze zouden eigenlijk een horloge uitleen / probeer shop moeten maken dan kun je kijken(een aantal dagen ) hoe iets bevalt voordat je het koopt … :wink:

das een flinke …

seamaster Schreef:

leuke klok toch vooral voor dat geld…en ik doe
dat zelf ook als ik wil kijken of een maat ven een
klok me wel bevalt…
ze zouden eigenlijk een horloge uitleen / probeer
shop moeten maken dan kun je kijken(een aantal
dagen ) hoe iets bevalt voordat je het koopt …

zonder commentaar :D:D:D:D

:smiley: goed he… :wink: