Sinds kort ben ik eigenaar van een - nog te ontvangen - grail, de Certina DS2 PH200m. Volgens verkoper als nieuw, maar ik vermoed dat niets minder waar zal zijn.
Issue is met name de wijzers. Deze zijn vrij lumeloos. Idealiter koop ik ergens nieuwe oude wijzers… maar waar?
Wanneer iemand nog een set wijzers heeft voor deze 5801.303 let me know.
Wat zou een alternatief kunnen zijn? Relumen? Of had ik dat al lang elders kunnen lezen (en ben ik te lui).
Relumen zou ik niet doen! Je krijgt dan een enorme kleurverschil met de minutenmarkeringen. Misschien een keer open laten maken door een horlogemaker en de deeltjes lume die nog rondslingeren laten verwijderen en gewoon zo laten…
Lijkt idd zo, maar ik heb ook het idee dat het erg kleur instabiel is. @warroo: relumen is prima te doen. Genoeg topics over te vinden. Oude originele wijzers verdenk ik ervan dat ze de lume ook snel laten gaan.
Als het mijn horloge was zou ik de lume op de indexen verwijderen en opnieuw lumen, en de kleur ongeveer op acht uur nemen.
Je mag de wijzerplaat plus de wijzers opsturen, je mag zelf de lume verwijderen, bij radium lume doe ik dat met lauw water, als dat er een paar minuten intrekt, word de lume week en kun je het met een make up kwastje er makkelijk uit strijken. Zo te zien is het goed te doen.
Dan heb je een mooi 1 geheel.
Ik zou ook het glaasje polijsten en de kast even opknappen, maar het glas zit vol met krasjes, dit kun je ook zelf doen, met korrel 1000,2000,3000,4000, en dan even over de polijstborstel, dan is het weer als nieuw. Ook de kast lichtjes over de polijstborstel zodat het er weer fris uit ziet.
Dit is eigenlijk zoals het hoort volgens mij, mooie lichte kleur lume.
Dit is weer een ander horloge waarbij de minutenwijzer ook wel een keer opnieuw re-lumed mag worden, maar de indexen zien er zo wel veel beter uit.
Ik geef je deze foto’s zodat je een indruk krijgt hoe het er uit zou kunnen zien.
Bij vintage horloges met radium lume is het makkelijk te verwijderen door de lume vochtig te maken, in dit geval zal het eruit geschraapt moeten worden, je kunt dat het beste doen onder de microscoop met een pincet, ik wil dat wel doen voor je.
En als je een sterk werkende lume wilt hebben dan is het beter om geen poeders toe te voegen.
Bij vintage horloges is de kleur belangrijker dan de werking van de lume.
Het ligt er maar aan wat je wilt.