Ideeën voor een dresser gezocht (nieuw, gebruikt of vintage)

Beste HF-leden,

Omdat ik binnenkort hoop af te studeren heb ik een mooi excuus om voor deze gelegenheid een (voor mij) nieuw horloge aan te schaffen. Omdat een echte dresser nog ontbreekt in mijn bescheiden collectie heeft dit mijn voorkeur, wel moet deze aan een bepaald aantal eisen voldoen:

• Diameter 36-40mm, met een voorkeur voor 38mm

• Hoogte max circa 8mm (heb geen horloge die onder strakke overhemden gaat)

• Lichte voorkeur voor een handwinder ivbm de dikte

• Liefst een datumfunctie en/of kleine secondewijzer

• Ik ben ook geïnteresseerd in een mooie vintage, wel wil ik deze in goud hebben (niet plated)

• Budget staat niet heel vast maar ongeveer de prijsklasse van de horloges hieronder

Zelf had ik ook al wat mogelijkheden onderzocht, namelijk:

(volgens de specs te dik maar hij voelde zeker niet zo om de pols)

Mijn vraag is of er nog mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie. Vooral ben ik benieuwd naar gouden vintage horloges omdat ik hier minder zicht op heb.

Alvast bedankt!

2 likes

Ik heb onlangs een Bulova aangeschaft. Dat is een plated horloge, dus valt af. Maar het geeft je een idee. Deze is er namelijk in verschillende varianten.

Super Seville

2 likes

Hier ook om je een idee te geven. Dit is mijn vintage Movado, 18 kt massief goud, met Zenith manufacture uurwerk erin. Ik kocht hem NOS en dat was ie ook. Mazzel gehad, ook met de prijs. Ik draag deze alleen bij dress Watch gelegenheden :relaxed:

Veel succes met je speurtocht! :+1: :relaxed:

2 likes

Tja voor mij zou dit de Nomos Orion 38 zijn die je al aangeeft. Een klassieker in een modern jasje.

1 like

Vind hem ook erg aantrekkelijk.
Het enige nadeel is dat je voor een vergelijkbaar bedrag misschien een mooie vintage in goud hebt, wat voor een dresser wel een mooie toevoeging is.

1 like

Zal wel vaak kleiner zijn, zo rond de 34-35 dan vaker. Er stond een gouden Omega in het verkoop gedeelte dacht ik.

Ja dat wel al heb je soms oversized modellen. Zag laatst een Cymaflex in 38mm maar ken dit merk niet zo…

YZonaar wat ideeen:

Visodate is een mooi vintage achtig model. Of anders deze 40mm Hamilton jazzmaster

3 likes

Orient Bambino, handwinding en hacking, mooie vintage uitstraling.

1 like

Deze is ook mooi, kost nog net geen 2000 euro. Mooi klokje, merk met historie, veel waar voor je geld. Heruitgave van een vintage model, maar dan nieuw: 40 mm kast en saffierglas. Deze draag ik vrijwel dagelijks :relaxed:

1 like

8 mm qua dikte is wel weinig, zeker voor een automaat. Ik denk dat een dikte van 10 à 11 mm realistischer is. Zelfs de meeste moderne dressers gaan daar vlot boven. Van de niet genoemde modellen vind ik de Junghans Max Bill wel een mooi exemplaar, maar de Bauhaus-stijl moet je natuurlijk wel liggen en het is 10 mm dik.

Van de vintage horloges vind ik een King Seiko wel knap. Ik heb er zelf één en dat belichaamt zowat alle facetten van een dress watch.

In de categorie “Doe eens gek” kan je een vintage Girard Perregaux overwegen. Prijzen starten vanaf ongeveer 400 euro voor wat vroeger dure luxehorloges waren. Een gouden exemplaar vind je hier voor 1000 dollar.

1 like

Het is idd makkelijker om een horloge van 11mm te vinden maar die heb ik al en deze past niet onder sommige overhemden. Ook vind ik dat een echte dress-watch zo dun mogelijk moet zijn.
Natuurlijk is een dikte van 10mm bij gebold plexi om de pols minder dik dan wanneer een horloge 10mm vlak is, dus in het eerste geval ben ik wat flexibeler met mijn eis.

Ik zou eens kijken naar een mooie vintage piaget. (Of een ander merk zoals gerard perageux of tudor). Met genoeg research kan je dan een prachtige dunne dress watch vinden!

deze heeft wel een speelse dial voor een dresser… Best gaaf lijkt mij.

2 likes

Thx, zit inderdaad nu naar vintage te kijken al zal ik dan ws met een kleinere diameter tevreden moeten zijn (of budget oprekken).

Ik begrijp niet hoe die kerels bij awco ooit nog maar iets verkopen, wat een prijzen :joy:

1 like

34-36 mm is prima draagbaar en
Vindbaar. Als je meer suggesties
Wilt, stuur me dan een prive bericht

1 like

Inderdaad :joy: Als ik erg optimistisch ben qua waarde dan 500 voor een standaard DeVille en mischien omdat dit een zeldzame plaat is dan twee keer zo veel. Maar zij vragen er dan nog gewoon bijna het dubbele voor :astonished: