Mijn vrouw heeft onderstaand horloge gekregen dat van haar overgrootoma is geweest. Daarmee is het ergens tussen de 70 tot 100 jaar oud. Verder is er binnen de familie weinig over bekend. Het zou ik Belgie gekocht kunnen zijn.
Ik dacht misschien hier in het forum iemand die er wat over weet. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.
Dit horloge is eerder 100 dan 70 jaar oud. ( ik denk eerder omstreeks 1900) Dat kan je zien aan dat knopje naast de kroon.
Dat knopje druk je in met je nagel. Dan kan je aan de kroon draaien om de tijd te verzetten.
Een gouden kastje, dun materiaal dus niet heel veel gewicht aan goud. Vooral leuk voor de heb. En een familie stuk
A marriage watch is a timepiece that has ‘married’ an older object . Basically it is a pocket watch converted into a wristwatch, combining an original movement with other original parts and/or non-original parts.
Heel veel van dit soort dameszakhorloges zijn later geconverteerd. Vanuit een historisch perspectief grappig maar weinig significant. Qua waarde zit je eigenlijk gewoon op de smeltwaarde, mits het goud is, maar daarvoor zou de kast geopend moeten worden (er zit een kleine inkeping op de achterkant voor een mesje ter hoogte van het Romeinse cijfer 11).
Prachtige gafacetteerde kast en een redelijk gave waarschijnlijk emaille wijzerplaat met een paar kleine barstjes (tandjes des tijds! en mooie kleine gouden minuten indices. Gave wijzers.
Ik schat, door de aparte knop voor het wijzerverzet de leeftijd van zo rond 1900, in elk geval niet jonger dan ca. 1920. Het zou omgebouwd kunnen zijn, maar in die tijd werden er voor dames ook al kleine armbandhorloges vervaardigd. De kroon op 12 wijst er dan weer wel op dat het oorspronkelijk als zak horloge was bedoeld. Door dames werd deze maat ook wel aan een (gouden) collier of ketting aan de hals gedragen. Het bandje lijkt me juweliers werk, daarmee bedoel ik: mooi ontworpen en mooi gemaakt. Zeer aparte schakels. Aan de vorm van de schakels te zien eerder van 1900 dan van 1920.
Als zowel de horlogekast als het bandje 100% goud is, is er vast al wat waarde aan goud gewicht, afhankelijk van het goudgehalte (9, 14 of 18 karaat). Als het uurwerkje nog loopt of in elk geval niet defect is, zal de waarde misschien nog wat hoger kunnen uitvallen. Het is mogelijk een restauratie + service waard, uit te voeren door een horlogemaker die verstand heeft van (kleine) antieke horloges.
Omdat het een erfstuk is (overgrootmoeder!), is het sowieso een priceless erfstukje!
Koesteren dus. Als je het geld voor een restauratie en service er voor over hebt, zou ik dat zeker laten doen en het (door je vrouw of kinderen laten) dragen bij bijzondere gelegenheden. Als dit mooie kleien antieke horloge weer in goede bruikbare staat is gaat het ding nog wel weer twee generaties mee!
Nogmaals: Een mooi (en emotioneel zeker) waardevol erfstukje. Geniet er van.
Dank je wel. Ontzettend gaaf dat je de tijd hebt genomen voor een uitgebreide reactie. Zou je een horlogemaker weten die dit kan? (of iemand anders op he forum?)
En dat maakt het aflezen vd tijd op dit horloge lastiger, want als ik het goed zie, is aan de uitlijning van de wijzers niets gebeurd.
Want de laatste foto:
Aan de pols is op dit horloge 7 uur eigenlijk kwart voor 4, maar staat de uurwijzer nog niet perfect op de 7-uurstand maar er nog net vóór.
Om kwart over 7 (dus eigenlijk kwart over 4) staat de uurwijzer exact op de 7 (4).
De conversie is dus alleen uitgevoerd op het monteren van de bracelet, de stand vd wijzers lijkt niet bijgesteld.
Dat kan de horlogemaker gemakkelijk corrigeren bij het uitvoeren van de onderhoudsbeurt.