Ik ben helemaal nieuw in de wondere wereld van zakhorloges… ben er toevallig ingerold door een impulsaankoop op een brocante gisteren. Ik werd helemaal verliefd op een dameszakhorloge, dat ik denk ik voor een heel redelijk prijsje op de kop heb kunnen tikken (letterlijk!). Gisteren heb ik al heel wat opgezocht over zakhorloges, maar ik ben er nog niet helemaal wijs uit.
Daarom wat vraagjes (foto’s volgens nog)…
Beschrijving:
- klein dameshanghorloge (3cm doormeter)
- zilveren kast met gravure bloemen achteraan, rond een schildje voor inscriptie
- aan boven- en onderrand afgeboord met bloemmotief in rosé goud (binnen staat trouwens ook “galloné”)
- wijzerplaat met enkel romeinse cijfers en goudfiligraan wijzertjes
- inscripties en merkjes in kast (eerste dekseltje): 0.800. Daaronder (eraan vast) staat een kruis met de letters AJ (mogelijk AU). Erboven staat-denk ik- een markje met korhoentje. Rechts daarvan het halve maantje met kroontje, met cijfer 4 erboven. Onder dat alles stuknr 28608. En helemaal bovenaan dus inscriptie “GALONNE”.
- incriptie 2de dekseltje: “METAL” en nog eens het kruisje met AJ en het stuknr.
Het mechanisme kan ik niet beschrijven, daar zal een foto aan te pas komen.
Nu ben ik wat verloren in alle uitleg die ik al las. Klopt het dat dit uurwerk dan in Duits zilver is (maantje/kroontje), maar in Zwitserland gemaakt (korhoentje)?
Heeft iemand een idee van de producent en de tijdsperiode?
Het uurwerkje loopt trouwens nog (toch al 24u nu)! Wel wat te snel; het loopt 5 min/u voor.
Ben benieuwd! (Ben heel blij met mijn leuke vondst!)
Alvast bedankt…