Identificatie en reparatie.

Succes, laat maar weten of het gelukt is!

Ik dacht dat we al aardig wat zinvols geschreven hadden. Ik ben trouwens meervoudig gecertificeerd horlogemaker. Maar OK, ga maar naar een handyman for crying out loud. :man_shrugging:

7 likes

Zonder de vraagsteller te willen beledigen, maar iemand zonder verstand van horloges vraagt om advies over z’n niet werkende horloge dat nauwelijks enkele financiële waarde heeft. Dan is een batterijtje laten plaatsen bij een handyman toch geen slecht idee? In het ergste geval ben je een tientje kwijt…

1 like

En wil je, voordat je naar de handyman gaat, weten wat het is, dan zou je ook voorzichtig de achterdeksel eraf kunnen wippen. Er lijkt een lipje te zijn waar een nagel of mesje (voorzichtig!) onder past.

Dan weet je zeker of het een quartz is of toch mechanisch.

Dat weet ik 100% zeker van niet, of ik eet een van mijn schoenen van jouw keuze op.

De Crockett&Jones (3 paar) zouden me het zwaarst op de maag liggen vrees ik.

3 likes

Alles is eigenlijk te repareren. Dus laat je niet uit het veld slaan door mensen die moeite hebben met het verschil tussen emotionele- en financiële waarde.

Dat batterijtje is een goede start. Indien nodig een nieuw uurwerkje. En vervolgens is het kijken wat je nog meer wilt. Schoonmaken, een nieuw glas en bandje en het horloge is weer als nieuw.

3 likes

Klopt. Gaat je de wereld niet kosten. Heb je een leuk aandenken en het werkt nog ook! :slight_smile:

2 likes

Ik zou even naar de gerenommeerde juwelier in het dorp / stad gaan en eerst het batterijtje proberen :slight_smile:

niet naar de Lucardi of Handyman want dan heb je straks een gekrast achterdeksel of een kras op je spoel als je pech hebt.

Als het niet de batterij is, is het heus ook nog wel te maken met een vervangend uurwerkje. Er zal wel een Harley of ETA uurwerkje in zitten ? Dat weet Peter wel!

Mijn mening

• Wel Titanium
  • Zeker Quartz
  • Max (echt Max) 20 jaar oud
2 likes

Harley, Ronda. Geen ETA, is nl. geen Swatch-Group.

Bij het woord “handyman” weet ik al voldoende, ik hoef niet eens te googlen… :grimacing: …je laat een stucadoor toch ook geen oogoperatie uitvoeren?

5 likes

Tja, je stuurt iemand met een gedeukte, oude Fiat Panda toch ook niet voor een beurtje naar de merkdealer? Waarbij je meteen ook even een nieuwe gelaagde voorruit en een nieuw koppaking aanraadt. Ja, als liefhebbers krijgen we kriebels bij de gedachten aan een Handyman, denkend aan onze eigen mooie klokjes, maar laten we nu niet doen alsof het vervangen van een batterijtje van een simpel quartz-horloge rocket science is.

2 likes

Wel als die oude Panda van je opa was en je er een sterke band mee hebt, dan wil je niet dat iemand dit erfstuk nog meer gaat verknoeien.

En dat is wat @PeterLC bedoeld, de TS starter spreekt van een erfstuk, dat emotionele waarde heeft, wel dan ga je naar een horlogemaker met kennis van zaken om het horloge weer netjes en werkend te krijgen. En ja, dat kost je dan misschien 150 euro om hem weer in topstaat te krijgen, maar dat is wat je wou als topicstarter.

Met een nieuwe batterij gaat dit horloge er niet netjes uitzien, misschien ook niet eens werken.

Dus PeterLC heeft volgens mij prima geantwoord op de vraag van de eigenaar van het horloge.

4 likes

Opdate! Er zat idd een lipje aan de achterkant zoals geopperd door een van de leden.
Ik heb zelf al chirurg gespeeld, en het lijkt een heel modern apparaatje te zijn. Ik ga de batterij vervangen. Daarna horen jullie nog van mij.

4 likes

Inderdaad, dat hoef je echt niet door een meervoudig gecertificeerd horlogemaker te laten doen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Prima initiatief en goed op weg om een volleerd horlogechirurg te worden :+1: :rofl:

@Dizono Onze Panda, uit 2004, gaat nog steeds naar de merkdealer voor zijn onderhoud. En gezien de bescheiden jaarlijkse kosten over heel veel jaren loont het niet om naar een universele garage uit te wijken. :wink:

2 likes

Hij gaat weer werken en er netjes uit zien, of het me nou een nieuwe batterij kost of een maandsalaris… Letsgo!

8 likes

Je zal zien met een mooie nieuwe band eraan, al vele malen beter. Succes met kiezen van een passende band, of wellicht een paar om te matchen met de outfit van de dag.

Tip voor als hij het weer doet: even de afstand tussen de lugs (de pootjes waaraan de horlogeband zit) en dan bij forumsponsor horlogebanden.com een mooi nieuw bandje bestellen.

Batterij niet met je vingers vastpakken, trek even een gele keukenhandschoen aan. Of gebruik een plastic pincet en een leerlatje voor het plaatsen - o wacht, die heb je geen van beiden denk ik. :wink:

Een goed geplaatste batterij is er eentje zonder vingerafdruk er op. En kies geen Zwitserse batterij maar een Japanse. Die laatsten lekken niet snel. Er is maar 1 Zwitsers batterijen-merk dus ik hoef het niet bij naam te noemen. :grin:

1 like

En uitkijken met dit onderdeel. Hele dunnen draadjes. Draadje defect, einde spoel. Ik krijg regelmatige horloges die snel op de wekelijkse markt een nieuwe batterij hebben gekregen voor bijna niets met beschadigde spoelen.

1 like