Er staat een en ander van gereedschap te koop hier in de buurt van een horloge/klokkenmaker. Iemand een idee wat voor dingen dit zijn?
De twee linker pincetten zijn een chirurgisch- en splinterpincet. De rest heb ik geen verstand van
Ha, dat verklaart dat die zo vreemd voorkwamen. Hoe die bij een horlogemaker terechtkomen zijn…
Dat ding lijkt wel op een oud koffieapparaat. Heb je al geprobeerd er een pot onder te zetten?
Het tweede voorwerp is een lager trekker.
@ part MCMXVIII
Een wat? En wat ligt dat in een horlogemakers werkpost te doen?
Niet voor een uurwerk van een horloge. Het was toch een horloge/klokkenmaker.
Bij een klok die ook een slag heeft, is op de centrale as aan de voorzijde buiten de platine een lichter aangebracht met 2 (voor slag half- en volle uren) of met 4 (as bij 2, maar nu ook de kwartierenslag) sikkelvormige punten aangebracht. Dat krijg je zonder een trekker nooit van de as.
Even een foto van dat onderdeel, voor half- en volle uren slag:
Upje. Ik ben veel te curieus wat dit ding is. Niemand een tip? Gezien de andere zaken misschien iets voor groter werk of zelfs klokken, zonde dat er geen schaal bij staat dus ook geen zekerheid over de grootte van de stukken - @Vintagewatchstuff, @vinwat een idee?
Foto 1, 2 en 3: vatting openers en - sluiters
Foto 4 en 5 het tafeltje is een pitoneertafeltje. en het trekkertje een plateau afnemer
Het trekkertje is een plateau-afnemer. In geen geval een lager trekker
Ik raad evenwel een platax of een bergeon knippertje aan om de plateau te verwijderen
Foto 6 en 7: ik dacht iets van de brillenboer
Foto 8: pincetten maar niet specifiek voor horlogerie
Foto 9 en 10: een heel maar dan òok heel oude wijzerplaats set.
voor de volledigheid heb ik even de moeite genomen foto’s te maken uit catalogi van ca 120 jaar geleden
foto 1 - 2 - 3 komt overeen met dit
foto 4 - 5 komt overeen met dit
foto 9 en 10 komen overeen met dit
Dit is allemaal eind 19de - begin 20ste eeuws gereedschap en hoewel goed en degelijk wel even kijken naar de slijtage. Juist het wijzerzet ding zou ik nu niet dadelijk gebruiken, de anderen wel indien ze nog scherp en zonder al te grote slijtage zijn, al heeft de platax toch mijn voorkeur om plateaus af te nemen
Ha, ik had er niet eens aan gedacht dat ik die twee Flume boeken ook staan heb… Typisch
Vatting… voor inwrijf-rubies? Poeh, ruim buiten mijn comfort zone wel cool ding.
Ha, ik vermoedde al vaagweg iets in die richting. Maar ik heb de Bergeon knipper inderdaad.
Merci voor het opzoekwerk! Ik denk niet dat ik er veel nut zou aan hebben, voor de meeste dingen heb ik al iets recenter gereedschap. Misschien voor die vattingen, maar hoeveel ik dat zou kunnen gebruiken, ja…
Die vattingsluiters en openers, daar zijn betere - lees iets jongere - alternatieven voor.
Maar als je nu ooit de zakhorloge uitdeukset + zakhorloge scharnier uitslag tooltje + zakhorloge glasrand frees tooltje tegenkomt, aub mail me. Op 15 jaar 1 keer tegengekomen die dingen als set. Niet gekocht omdat ik toendertijd niet wist wat het was, nadien nooit meer tegengekomen toen ik het wel wist dat is zo een “had ik toch maar gekocht”
Euh…
Ik ook niet, maar nu ga ik wél eens in die Flume grasduinen om te zien hoe zoiets er uitziet. En ok, deal, als ik dat tegenkom dan hang ik aan uw internet-deurbel en ook als er nog eens een Majetek passeert (dat gebeurt om de paar weken) waarvan ik niet zelf aan mijn theewater voel dat het een redial of fake is (dat gebeurt al een heeeeeel pak minder vaak).
zo ongeveer, die eerste foto ben ik net ook even gaan opzoeken want dat was het niet, maar schijnt dus hetzelfde te doen.
in dat lot dat op ebay germany passeerde zat dit: de uitdeuk set + nog wat bodem uitdeuk aambeeldjes, de tool met 3 klauwen om te frezen en zo een hoop schrapers voor de glasrand en dan de “scharnieruitslag triebniet”
vraag ik aan de docent wat is dat? het waren tools voor cilinderwerken, dat is dan de officiële uurwerkmakersschool waar ik het vroeg, dus ja ik koop het niet want cilinders hebben me nooit gelegen, om dan nadien vast te stellen dat ik die dingen echt wel had moeten kopen, grrrrrr
die flume boeken, ik heb de originelen uit begin 1900 en versie 2 uit begin dertiger jaren, hebben een klein fortuin gekost, maar nooit spijt van gehad. Dan ligt er nog een begin 1900 lorch cataloog en een 1940s favorite cataloog. Heb er al veel plezier van gehad, maar de eerste flume is de meest volledige, dat is degene waar ik eerst in ga kijken als ik iets zoek.
doe maar niet nu de eerstkomende maanden, geen budget voor, en dan gaan we dat zo kak vinden als je eentje vindt en het dan niet gaat door de verbouwingen die nu de komende maanden voorrang hebben
Maar ter compensatie is er dan toch nog eentje op weg naar t warehouse
we waren alleen wat geschrokken van de yen stijging, die is flink gestegen tov de euro, nondepie he
Helemaal gelijk. Maar het principe is hetzelfde.
Met het voorwerp op foto 6 en 7 kunnen, dacht ik, horlogeglazen op maat gemaakt worden.