Identificatie gevraagd, Glashutte (of toch niet)

Beste lezer,

Ja ik heb het weer gedaan. Slecht beslagen ten ijs gegaan. Een bod uitgebracht en dit horloge is opeens van mij. :sweat_smile: een zak horloge waar Glashutte op staat. Kan niet mis gaan of toch…

Er staat systeem voor, en ik heb me er wat verder in verdiept. Shit een marketing truukje van 100 jaar geleden :roll_eyes:

Nu maar hopen dat de gok op edelmetaal wel klopt. Anders ben ik weer eens te hard van stapel gelopen. Het uurwerk ziet er wel heel erg goed uit voor een niet Glashutte origine.

Kan iemand helpen met identificatie? Er zit in de deksel en kast een overeenkomen serienummer. Ook dat vind ik intrigerend. Geen merkje op de foto’s te zien en slechte close-up van de wijzerplaat.

Edit: Wunderwerk staat er

:v:

1 like

Mocht me sterk vergissen, maar is dit een Unitas variant? De veerton zit aan de andere kant met de uurwerk die waar ik hem mee heb vergeleken.

1 like

Een Glashütte zakhorloge hoort een 3/4 platine te hebben.

Op de wijzerplaat staat ook GEEN Glashütte Original!

Kast kan inderdaad wel van edelmetaal zijn en dan is het een leuk horloge

1 like

Staat glashutte niet voor iets vergelijkbaars als de Genève seal?

Dat grotendeels van het (zak)horloge daar in dat dorpje is geproduceerd en in elkaar geknutseld?

Er zijn wel meer (zak)horloges met glashutte op de wijzerplaat

Hartstikke leuk zakhorloge,met volgens mij een heel net uurwerk. Keurig gelagerd, met lagersteentjes die in cupjes zijn geplaatst. Heel wat beter dan een uurwerk zonder jewels, zoals bij heel veel zakhorloges. Daarbij nog eens een fijnafstelling op de balans. Volgens mij is dit zakhorloge een mooie aanwinst, zeker omdat het een uurwerk heeft van een hoge kwaliteit.

1 like

Glashutte is een gebiedje in Duitsland.
Iwc, A Lange, Nomos o.a. komen daar vandaan.

1 like

Ja dat snap ik, maar dat staat er toch ook onder. Dat het horloge daar geproduceerd moet zijn.

IWC uit Glashutte, echt? Ik die dacht dat het uit Zwitserland kwam.

2 likes

Uit schafhaussen, Zwitserland :grin:

1 like

Ik moest eerst de spelling van de naam nog eens opzoeken, je was me voor.

1 like

Ja, oeps. Zal toch eens vaker de BosAtlas eens open gooien :joy:

1 like

Volgens mij komt deze niet uit Glashütte, er staat zoals je zelf al zegt “system Glashütte”. Ik denk dat ze dat er op mochten zetten omdat ze een patent uit Glashütte gebruikten; de afkortingen op de balanskloof suggereren zoiets.

Los daarvan is het een heel fraai zakhorloge in een zeer nette staat. Hoogwaardig gesteend uurwerk met fijnregulering. Aan de decoratie van het uurwerk en de Engelse teksten te zien heb ik het vermoeden dat het bestemd geweest is voor de Amerikaanse markt.

Waarde wordt erg sterk bepaald door het metaal van de kast. Als het echt goud is heb je al een flink gewicht aan goud in handen, zo niet is de waarde beperkt, zeker omdat het geen bekend merk is.
Gezien het nagenoeg ontbreken van oxidatie heb ik overigens het vermoeden dat het om een echt gouden kast gaat.

4 likes