Nooit van zijn leven. Er zijn veel gouden
(vintage) dameshorloges te vinden voor veel minder
geld.
Interessant. Geef eens een paar voorbeelden van 18kt gouden dameshorloges voor veel minder geld. Geen vintage. Daar zou best eens een leuk verjaardagscadeau tussen kunnen zitten dan :~
Nooit van zijn leven. Er zijn veel gouden
(vintage) dameshorloges te vinden voor veel minder
geld.
ook nos? ik ken de markt niet hoor. maar als n juwelier n nos jlc heeft, en gezien de gestegen huidige prijzen v jlc, is de vraagprijs zo vreemd? ik bedoel, als er ergens n nos submariner ligt, verwacht ik n prijs die niet ver v n nieuwe ligt. misschien tegenwoordig zelfs er boven
ook nos? ik ken de markt niet hoor. maar als n
juwelier n nos jlc heeft, en gezien de gestegen
huidige prijzen v jlc, is de vraagprijs zo vreemd?
Natuurlijk niet. Wat tegen deze JLC wèl tegen heeft, is z’n (m.i.) uiterst gedateerde styling & het feit dat er geen fabrieksgarantie op gegeven wordt. Maar als iemand hem mooi vindt & voor een betere prijs, waarom niet?
Daarom heb ik er vintage tussen haakjes bij gezet, want daar hebben we het toch over? En NOS…tja, het is inderdaad technisch NOS, maar het is gewoon een winkeldochter die ze proberen te slijten. NOS is een kreet die gebruikt wordt zodat het waardevoller lijkt (vooral voor horlogefreaks zoals wij ;)), maar het horloge heeft gewoon 40 jaar stilgelegen en het lijkt me heel erg sterk dat het uurwerk netjes onderhoud heeft gekregen.
Het is inderdaad geen makkelijke beslissing, er zijn duidelijk voor- en tegenstanders. Het is natuurlijk moeilijk om de waarde van deze horloge in te schatten wegens een gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Het is zoals gschoots zegt: het is maar wat de gek ervoor geeft.
Ik ben het echter hoofdzakelijk eens met Vintage1982. Het is geen knotsgekke of vreemde prijs volgens mij maar anderzijds zijn er helaas ook wat nadelen verbonden aan een 40 jarig mechanisch horloge. Vooral daar heb ik nogal schrik voor want als je dan na een paar maanden merkt dat het horloge aardig wat tijd verliest of begint voor te lopen dan heb je pech want ik vermoed niet dat ze bij het atelier van de juwelier in kwestie veel kennis hebben over vintage horloges. (laat staan over JLC)
Qua looks zat het wel goed, ik zie persoonlijk liever een oudere Cartier Tank voor dit geld maar zij zag het horloge effectief heel graag (en het gaat hier niet om een oudere dame for the record )
Het was ook niet zo dat ik het horloge voor haar zou kopen, we studeren beiden nog dus zulke aankopen nemen we zeker voor onze eigen rekening. Ik geef haar enkel raad omdat ik veel met zulke zaken bezig ben en er plezier uit haal
Bij zulke aankopen (vooral als ik dan naar mannenhorloges kijk voor mezelf) houd ik toch wel rekening met waardebehoud en dergelijke, niet dat ik horloges koop om ze erna met winst te verkopen, het geeft gewoon een tof gevoel als je merkt dat je geen geld bent verloren en een ‘slimme’ aankoop hebt gedaan (het geld dat je uitgeeft aan services verplaats je dan natuurlijk uit trots naar het achterhoofd ) en dit JLC horloge is niet uit een specifieke lijn zoals de Etrier of Reverso en scoort in de categorie waardebehoud volgens mij ook minder goed dan andere horloges die je kan kopen voor dit geld. Dit weerlegt ook enigzins marnix.moed zijn opmerking, een submariner is een klassieker (en rolex eigenlijk ook een uitzondering in de horlogewereld samen met patek wat betreft het waardebehoud) en dit is een ‘gewoon’ dameshorloge van JLC dus de twee horloges zijn moeilijk te vergelijken op dit vlak.
Ik heb haar gezegd dat ze eigenlijk vooral moet kijken naar wat ze mooi vindt en wat ze aan een horloge wilt uitgeven dat ze voor het leven kan dragen. Ik heb ook duidelijk het risico van het mechanisme uitgelegd en uiteindelijk heeft ze beslist dat ze bij deze prijs (mede door het risico van het mechanisme) het horloge niet zal kopen. Misschien als de juwelier merkt dat deze nog een paar maanden blijft liggen, ze de prijs wel laten dalen naar €1000. Bij deze prijs lijkt het me al een betere deal.
Heel erg bedankt voor de hulp en de meningen, ik hoop dat jullie er ook iets uit geleerd hebben, en verdere opmerkingen zijn altijd welkom!
Daarom heb ik er vintage tussen haakjes bij gezet,
Wikipedia: In geschreven taal worden haakjes gebruikt om een (gedeelte van een) zin die (meestal) niet essentieel voor de rest van het verhaal is af te zonderen.
Dat betekent dan m.i. dat vintage niet essentieel is, dus dat het in wezen om alle horloges gaat
Hoe weet je dat? Wie zegt me dat het geen
betrouwbare vintage dealer is met horlogemaker in
huis en alles is keurig nagekeken? Ik kan dat
vanaf een foto niet zien.
De prijs, tja. Bij awaco zullen ze het ook rustig
vragen. Voor mij is het te veel maar er zijn
blijkbaar mensen die het betalen.
Omdat ik de juwelier ken en er in het verleden ben binnen geweest om een andere horloge te bekijken. Ik kan natuurlijk niets zeggen over hun expertise of de persoon in hun atelier maar het is een feit dat zulke juweliers die niet in het high-end segment zitten (deze juwelier verkoopt bijv nu merken als swatch, calvin klein, tissot, balmain) vooral quartz verkopen. En als ze een mechanisch horloge verkopen en er iets aan scheelt zal dit volgens mij steeds naar de producent worden opgestuurd.
Je had teveel twijfels, dan is het slim om het niet te doen. En je niet gelijk vast te pinnen op 1 enkel horloge.
Er is echt zoveel te koop in dit genre en vaak nog veel goedkoper. Paar voorbeelden. Nee ik ben niet de verkoper, ze zijn zo direct te vinden op http://www.chrono24.nl
Keuze genoeg!
Verschillende Chopard Ovale, 18k goud vanaf 700 euro.
Jaeger-Le Coultre jaune Lady Cadran 18k geelgoud uit 1950
Deze zag mijn vriendin net, fout, fout, fout…
En het moet voor haar geen ‘grote naam’ zijn, volgens mij wist ze niet wat Jaeger-Lecoultre was toen ze hem zag liggen (wss heb ik het er ooit over gehad maar om al die franse namen nu meteen te onthouden ) Maar ze wil wel een kwalitatieve horloge die ze eventueel kan doorgeven aan het nageslacht of alleszins heel lang kan houden
Het grootste probleem met de restwaarde is dat de grootste deel van de totale waarde zit in het feit dat hij NOS is. Zodra ze hem gedragen heeft is hij net zoveel waard als elk ander 40 jaar oud dameshorloge van dit model JLC, mits in vergelijkbare staat.
Inderdaad stitch, ik zou haar ook altijd een quartz aanraden, vrouwen interesseren zich toch in mindere mate voor de techniek van een mechanisch klokje, het is goedkoper in onderhoud en gebruiksvriendelijker want je moet 'm niet altijd opnieuw opwinden/tijd juist zetten.
Hoe heet het model wat je liet zien?
@ andere comments, het gaat hier volgens mij niet echt over hoeveel gram goud erin zit maar het feit dat deze 18kt is, zorgt wel voor een hogere herverkoopwaarde tov een belegd horloge.
Het grote probleem van dit klokje is dat het geen herkenbaar design is zoals de Etrier of Reverso modellen dat wel zijn. Dat zorgt voor een heel andere waarde in mijn ogen. Een Reverso zal binnen 100 jaar bij wijze van spreken nog steeds hetzelfde zijn maar het horloge wat het onderwerp van deze discussie uitmaakt, daar zal niemand echt naar omkijken.
Inderdaad stitch, ik zou haar ook altijd een
quartz aanraden, vrouwen interesseren zich toch in
mindere mate voor de techniek van een mechanisch
klokje, het is goedkoper in onderhoud en
gebruiksvriendelijker want je moet 'm niet altijd
opnieuw opwinden/tijd juist zetten.
Hoe heet het model wat je liet zien?
Klopt, veel mensen realiseren zich pas bij een onderhoudsbuurt van een mechanisch uurwerkje dat ze zo 200-500 euro kwijt zijn, afhankelijk van het merk. En een batterij wissel van een Omega kost inclusief opnieuw waterdichtmaken ook vaak 100 euro. Weet je dat van te voren dan is niets aan hand, maar veel mensen die een horloge puur als een gebruiksartikel zien hebben dat niet voor over.
Die Seiko stond te koop bij American Apparel zonder typenummer, nu uitverkocht helaas. Deze SXGN42 met een leren band staat op oa. Amazon. Ziet er voor het geld helemaal niet slecht uit.
een gouden reverso in nos staat kun je helaas niet
kopen voor 1200. Die is dus al een stuk duurder
omdat het een reverso is.
Inderdaad, dat hoor je me ook niet zeggen, maar als je een vintage reverso koopt en je beslist binnen 20 jaar om hem te verkopen dan heb je er volgens mij niet al te veel op verloren. Bij een ‘anoniemer’ model gaat dit wel zijn denk ik.
Klopt, veel mensen realiseren zich pas bij een
onderhoudsbuurt van een mechanisch uurwerkje dat
ze zo 200-500 euro kwijt zijn, afhankelijk van het
merk. En een batterij wissel van een Omega kost
inclusief opnieuw waterdichtmaken ook vaak 100
euro. Weet je dat van te voren dan is niets aan
hand, maar veel mensen die een horloge puur als
een gebruiksartikel zien hebben dat niet voor
over.
Die Seiko stond te koop bij American Apparel
zonder typenummer, nu uitverkocht helaas. Deze
SXGN42 met een leren band staat op oa. Amazon.
Ziet er voor het geld helemaal niet slecht uit.
Had het klokje inmiddels ook gevonden door een google search op seiko roman numerals Jammer want deze leek er wel enigszins op (hoewel de kastvorm andersom is bij deze)
En de horloge die je laat zien is ook niet mis, hoewel ik bij zo’n modellen (als ze niet van cartier zijn) zo’n gevoel krijg dat je eigenlijk een ‘gekopieerd’ design koopt. En dat is jammer want je koopt natuurlijk geen neppe horloge, het is nog steeds een degelijke seiko, een merk dat heus op zichzelf mag beschouwd worden! Maar het is natuurlijk een mooi alternatief aan 1/10de van de prijs en zonder zorgen
jaja lieve mensen, daar is hij weer, de Seiko. Een
topic op dit forum zonder een seiko kan natuurlijk
niet.
Ben je geen fan neen (aan de sarcastische ondertoon te horen)? Ik bezit persoonlijk geen horloge van dit merk maar een klassieker als de skx007 of skx173 kan me wel bekoren