Identificatie Jaeger Lecoultre 18kt Dameshorloge

Hoi allemaal,

Tijdens het shoppen gisteren onderstaande dames JLC gespot in een etalage. Mijn vriendin vond het een heel knappe horloge maar het was sluitingstijd dus er was geen tijd om hem te passen. Ik kon wel snel een foto nemen met mijn camera:

Het gaat dus om een klein JLC 18kt dameshorloge. Ik ben geen kenner maar mij lijkt het al een ouder model (vandaar waarschijnlijk de 30% korting). Na wat opzoekingswerk ben ik nog niet wijzer geworden, en het model nergens teruggevonden (zelfs geen met dezelfde kastvorm!).

Iemand die hier meer over kan zeggen? Elke informatie kan nuttig zijn, gelijkaardige modellen die te koop staan of verkocht zijn, de productieleeftijd, modelnaam, mechanisme (mechanisch of quartz) etc. Alvast bedankt!

Groetjes,

NielsZ

Is 1200 euro de prijs?

Als dat zo is, dan wordt het een dure grap.

Het is inderdaad wel oud, aan de vorm te zien jaren 70’. Het zal ook wel een handopwinder zijn.

Ik weet het ook niet, maar ik denk dat je met deze kastvorm ca. 30-40 jaar terugmoet. Lijkt me een ingenomen horloge.

In mijn ogen te veel geld voor dit horloge. Er zal zo’n 150 euro aan goud in zitten. Lijkt me niet dat een damesmodel van Jeager-LeCoultre nog 1050 aan waarde toevoegt.

Vintage1982 Schreef:

Lijkt me niet
dat een damesmodel van Jeager-LeCoultre nog 1050
aan waarde toevoegt.

Kort door de bocht. Deze zal geen €1200 halen, omdat die “lelijk” is.
Een even oude of oudere Etrier haal dat met gemak. Bij deze zit het model tegen.

Hoi, bedankt voor de snelle reacties!

Het was nog niet in me opgekomen dat het van de jaren '70 zou kunnen zijn, aangezien het toch in de winkel ligt als zijnde nieuw en ‘einde reeks’. Ik dacht dus dat het misschien van eind jaren 90 of iets dergelijks zou zijn en quartz.

1200 leek me inderdaad wat aan de dure kant (het komt zogezegd van 1775), ik zou er denk ik 50% korting op willen, dus 800-900 betalen.

Het blijft dus een groot vraagteken uit welk jaar dit horloge stamt! Misschien maandag toch maar eens langsgaan en informeren :slight_smile:

Vind je vriendin het wel een heel mooi horloge?

Normaal is het zo van als je het mooi vindt, moet je het doen. Maar dat raad ik echt af bij die prijs.

Met alle respect, is echt een enorm hoge prijs. Horloge is voor sloopgoud ingenomen en ze willen er een leuk slaatje uit slaan. Grote kans dat het horloge geen recent onderhoud heeft gehad, dus als je het horloge dan gaat gebruiken zal er veel slijtage optreden. Daarnaast zijn dit soort horloge meestal maar matig waterdicht. Neem deze punten mee in je beslissing, want voor een dergelijk bedrag zijn veel andere leuke horloges te koop.

Mij lijkt 350-500 prima prijsje, want je mag ook wel 100 euro incalculeren aan een onderhoudsbeurtje als hij nog geen onderhoud heeft gehad.

+1

Hoi,

Bedankt voor de raad, inderdaad als het een mechanisch horloge is dan lijkt de kans me klein dat dit ooit een goede aankoop is, want dan zijn de oliën in het mechanisme totaal uitgedroogd en dit al jaren lang waardoor er evt schade is aan het mechanisme… En jlc onderhoud is nog eens enorm duur lijkt me dus zou je best door een gewone horlogemaker zoals bijv Freddy laten doen.

Ik ga er maandag eens langstgaan en ga wat info vergaren :wink:

En ja ze vond het echt een prachtig horloge, de eerste keer toen we langst wandelden en dan zijn we nog eens teruggegaan. Ze valt normaal meer op designhorloges (à la mondaine of junghans) maar ditmaal dus iets totaaal anders. Achja, vrouwen! :smiley:

Gok er op, dat het toch wel quartz kan zijn. Maar ben benieuwd.

De juwelier in kwestie is morgen dicht (gelukkig gecheckt) dus het zal voor dinsdag worden :wink:

UPDATE: Vandaag langstgeweest en jawel de schattingen waren zeer accuraat. Het gaat hier om een (vermoedelijk eind) jaren '70 horloge. De juwelier in kwestie was ooit verdeler geweest van JLC en hadden nog een 8 tal modellen gehouden in een kluis. Er bleven er nu nog 2 over, er waren ook Etrier modellen maar die waren al snel verkocht.

Aangezien het een jaren '70 horloge is, gaat het hier om een handopwinder. Volgens de verkoopster was het horloge onlangs in hun atelier geserviced en ook nog regelmatig opgewonden toen het in de kluis lag (eerder een verkoopspraatje in mijn ogen). Het liep nu perfect werd me verteld. De band en gesp (plaqué) zijn origineel. De doos is erbij maar geen papieren of documenten.

Er werd door de juwelier 2 jaar garantie gegeven maar dit is natuurlijk geen officiële JLC garantie aangezien ze nu ook geen verdeler meer zijn. Daarenboven een horloge dat 40 jaar lang niet geserviced is, heeft al een zéér grondige service nodig want de oliën zullen wel volledig verdwenen zijn lijkt me?

De prijs, €1200 (kwam zogezegd van 1775, geen idee waar ze deze prijs gehaald hebben, de originele prijs van jaren 70 met inflatie bij???) was vast werd me zeer duidelijk gemaakt. Al bij al dus veel geld voor een NOS 18kt JLC dameshorloge lijkt me. Ik zou er denk ik wel een 800 tal euro voor gegeven hebben, maarja spijtig, een andere nietsvermoedende koper (die niet nadenkt over services of dergelijke) zal er wel de €1200 voor ophoesten. Wat is jullie verdict?

Het staat de winkel natuurlijk vrij om te vragen wat ze willen, en jou om een bod te doen. Voor een jaren 70 NOS JLC is gewoon geen vergelijkingsmateriaal dus wat de gek ervoor geeft(of vraagt)…

NielsZ Schreef:

Er werd door de juwelier 2 jaar garantie gegeven
maar dit is natuurlijk geen officiële JLC garantie
aangezien ze nu ook geen verdeler meer zijn.

Zo’n dealer garantie heeft slechts een beperkte waarde, omdat hij niet aan onderdelen kan komen… (in Nederland in elk geval).

Ik denk dat de 1200 euro geen bijzonder vreemde prijs is voor een NOS van eind jaren 70. En waarschijnlijk kun je het wel voor iets lager krijgen, ook omdat deze niet compleet is door het ontbreken van de papieren.

Dat laatste is op zich niet erg. Jaeger-Le Coultre kan je voor een handling fee mogelijk een duplicaat van de papieren toezenden uit hun eigen archief:

http://services.jaeger-lecoultre.com/NL/en/luxury-watches/extracts-from-archives.html

NielsZ Schreef:
----------------------------------------------------. Wat is jullie verdict?

jammer maar helaas. alleen als ze dolgraag wilt, zou ik t doen.

Nooit van zijn leven. Er zijn veel gouden (vintage) dameshorloges te vinden voor veel minder geld.

Niels, als dit idd een nagel nieuw klokje is, en jouw meisie is er weg van: kopen!

Hendrik

p.s. bekenk altijd : was wil das Weib :slight_smile: