Na een tijdje hier rondgezworven te hebben is het tijd voor mijn eerste post
Ik heb na 4 jaar wel (naar mijn inziens) een aardige collectie opgebouwd. Maar daar heb ik het vandaag niet over Eerder had ik er niet zoveel passie voor horloes, tot ongeveer een jaartje terug. Toen ben ik nieuwsgieriger geworden naar horloges en de history ervan.
De drie uitschieters in mijn collectie zijn de horloges die hier onder staan. Ook al heb ik gegoogled etc, ver kom ik niet met het identificeren ervan. Kunnen jullie mij hierbij helpen?
De Longines, ik heb absoluut geen idee wat voor model en jaar het is. Achterkant is helemaal glad.
De Omega, een handopwinder. Het crystal is Hesalite, dat voel ik en er is een Omega logo in het midden geëtst. Achterkant ook glad.
De Rolex datejust, 16013. Dat daar kom ik wel achter. Het interessante is de dial. Als ik google naar de 16013, kom ik verschillende dials. Ik heb een sunburst-achtige dial gezien, tapastry dial en een gewone ‘smooth’ dial. Deze dial heb ik echter niet kunnen vinden. Verder is het crystal van kunststof, zoals de Omega. Ik dacht dat Rolex altijd saffier gebruikt?
Mijn volgende vraag voor de Rolex is of ik het een beetje op kan poetsen. Met name de lunette, die heeft een beetje aangekoekte lichaamskaas of zo. En of ik een originele stalen band kan krijgen voor de Rolex. Ik sta ook open voor een mooie lederen band voor ernaast.
Die wijzerplaat zie je vaker, ook in zilveren variant. Als je naar het serienummer kijkt dan kun je dat vergelijken op deze site; www.oysterworld.de
Je weet dan het jaartal van productie en dan wordt het dus de kunst om een jubilee staal goud te vinden met matchende nummers. De sloopgoud waarde van een staal gouden jubilee is iets minder dan 200,- dus dan heb je een idee van de prijs.
Naar mijn idee zijn Rolex leren banden altijd bedrukt met de tekst “Rolex” maar zeker weten doe ik dit niet. Daarbij is in de jaren 80 van alles gebeurd wat toen heel normaal was maar wat wij nu alles afwijkend classificeren.
Bedankt voor je tijd en moeite om extra foto’s te plaatsen (tu)
Na een paar dagen (van zeer on-intensief) onderzoek heb ik een plaatje gevonden van de binnenkant van de Omega Deville. Het gaat om een Cal. 625. Best geinig