Bij het laatste bezoek aan de schoonfamilie kreeg ik een klein dameshorloge meegegeven: “kijk maar of je er iets mee kan”. Het lag al meer dan een generatie onaangeroerd in een doos en aangezien ik intussen de reputatie heb van alles wat tikt of zou moeten tikken leuk vind…
Het gaat om een “Weposö”. Mikrolisk kent het niet, en de enige hit op Google is deze, wat een identiek kastje toont met een gelijkaardige dial (maar dan zonder de sub-second). Excuses dat ik geen foto gemaakt heb van het origineel, het was best een schattig ding maar ik had niet verwacht er m’n hoofd te moeten over breken:
Het blijkt een cilindergangertje te zijn. Dus wellicht een pak ouder dan gedacht want als ik me niet vergis zijn die sinds midden jaren '30 volledig in onbruik geraakt.
De vraag voor de meer ervaren dames en heren hier: wat voor movement is dit? Aan de dial kant zit een merkteken van Langendorf (bedankt Mikrolisk):
… maar als ik op ranfft.de letterlijk alle Langendorfs afga, zit er niet echt iets tussen dat er op lijkt, zelfs niet van ver. De enige die héél misschien zou kunnen is deze (Langendorf 106):
… maar dan moeten we er al van uitgaan dat de tekening fout is dan wel heel hard afwijkt (en een foto van de balanskant is er niet).
Onder de balans zit een ruw merkteken waarvan ik niet goed weet of het origineel is of niet:
“O U” misschien?
Alvast op voorhand bedankt voor het samengooien van het collectieve HF geheugen