Identificatie movement

Er werd een op het eerste zicht vrij oud beestje te koop aangeboden op 5 minuten wandelen van m’n deur, in werkende toestand, beetje liefde nodig maar best mooi voor een liefhebber van oude rommel zoals ik. Bod opgegooid, meteen aanvaard en een half uurtje later op de werkbank.

Het movement lijkt best netjes voor z’n ogenschijnlijke leeftijd, maar heeft iemand een idee wat het precies is? Zoeken via ranfft geeft een ETA 1020 in de 15-jewels variant als meest waarschijnlijke kanshebber, maar de vrij duidelijke inscriptie “CAL.453” bovenaan is heel vreemd. De enige hits daarop die ik kan vinden zijn Vacheron-Constantin (jahaha, I wish) en Oris Cal 453 maar die zijn het overduidelijk niet.

Ter info, mijn poging tot foto is onleesbaar maar in de binnenkant staat een kraslabel van onderhoud van 19/10/1959.

Alle info/bedenkingen/… welkom!

4 likes

Ter info, de foto op ranfft van een ETA 1020 in 15 jewels uitvoering:

ETA_1120-2

1 like

Lijkt mij ook die ETA. Staat er niet gewoon een nummer en een ETA logo onder de balans? Ik zie daar wel wat staan.

Dat er een ander kalibernummer op staat wil niet zeggen dat het geen ETA 1020 is, de nodige horlogefabrikanten kochten ETA’s in en sloegen daar vervolgens hun eigen kalibernummer in.

Als je hem uit elkaar haalt/de wijzerplaat verwijdert kun je aan de hand van de tiretteveer zien of het idd een ETA 1020/1120 is of niet.

1 like

Ha, good catch. En meteen ook typo van mijnentwege, het is een ETA 1120, niet 1020 (ook die foto van hierboven dus).

Nu ben ik wel benieuwd wie het nodig vond om een eigen caliber-stamp te gaan duwen op een generieke ETA :smiley:

2 likes

Wellicht een leek vraagje maar: als het een ETA was, had deze dan geen incabloc op de balans moeten hebben dan?

Veel uurwerken uit die tijd waren zowel met als zonder shocksysteem leverbaar. En omdat het volgens mij relatief duur was (ook in verband met patenten) werd het op goedkopere horloges vaak niet gebruikt.

2 likes

Als je het merk Victoria invoert in Mikrolisk krijg je een heel stel fabrikanten te zien die dat merk gevoerd hebben, waaronder een aantal uit de USA. Dat ‘CAL 453’ nummer zou dus misschien ook een Amerikaans import nummer kunnen zijn (?).
De ‘fancy lugs’ in artdeco stijl doen ook aan Amerikaans design denken.
Verder het ontbreken van een incabloc: ten 1e deel ik de mening van @wbcoupe en ten 2e denk ik dat het een vroege versie is van het uurwerk, begin jaren '50, dus nog zonder schok beveiliging. (Ranfft taxeert de produktie jaren van de uurwerken wel vaker nogal laat).
De vaste verbinding tussen de lugs suggereert ook vroege jaren '50. Eind jaren '50 was het met de vaste verbinding wel zo’n beetje afgelopen, toen werden al vrijwel altijd springbars gebruikt.
Erg leuk horloge trouwens. Mooie configuratie van de cijfers op de wijzerplaat.
Glaasje mag wel gepoetst denkik, of anders een nieuwe. Je weet niet wat je ziet hoe zo’n oud klokje opknapt met een nieuw of weer als nieuw gepolijst plexy glas!
Veel opknap- en draag plezier!

3 likes

Klopt, en aangezien er al bespaard was op het aantal juwelen verbaast het mij niet eens zo hard. Volgende stappen: demonteren, schoonmaken, smeren, poetsen, glaasje zoeken, … :sunglasses:

1 like

Succes :+1: :+1:

Gaaf ding.
Ben benieuwd hoe die eruit gaat zien na wat TLC.
Succes!

Dat zou stroken met de duidelijk leesbare handgekraste onderhoudsdatum uit '59 dan. Er staan nog een pak andere krabbels op de binnenkant waar ik niet veel kan van maken:

• - 11728 +
  • - 12074 +
  • ✶ 7007012 (ja, met een handgekraste zespuntige ster)
  • H 2735
  • <onleesbaar>9/54 (datum onderhoud wellicht)
  • <onleesbaar>/55 (idem)
  • K579
  • K09 (piepklein, viel pas op onder de 10x loupe!)

Dat is inderdaad kenmerkend voor een in USA geïmporteerd Swiss made horloge.

Allemaal horlogemakers onderhouds krabbeltjes denk ik.
Vaak niet of nauwelijks te ontcijferen. Elke horlogemaker gebruikt(e) zo z’n eigen codes.
Duidt aan dat het horloge stevig in onderhoud c.q. reparatie is geweest in de tijd dat het gedragen werd.