Wie kan mij vertellen welk caliber dit is?
De instelling A-R staat voorbij de R. Houdt dit in dat hij eigenlijk maximaal gecorrigeerd wordt? Is dit een indicatie voor service?
Alvast dank voor uw kennis
Wie kan mij vertellen welk caliber dit is?
De instelling A-R staat voorbij de R. Houdt dit in dat hij eigenlijk maximaal gecorrigeerd wordt? Is dit een indicatie voor service?
Alvast dank voor uw kennis
Het is een hamerautomaat cal. 340 of hoger gemaakt tussen ca. 1947 > 1950 gezien het serienr. het cal. nr zou ook op het uurwerk moeten staan maar is niet zichtbaar op deze foto’s.
Dat het kompas zover naar retard staat is imho een teken dat er iets niet goed is met de balans, het mooiste zou zijn wanneer hij in het midden staat.
Misschien zou een servicebeurtje helpen maar ik denk persoonlijk dat er iets mis is met de balans, onderdelen zijn nagenoeg niet te vinden hou daar rekening mee.
Ik zie de spiraalveertjes ook niet?
Ik denk dat Frans de spijker op z’n kop slaat.
Een service is zeker op z’n plaats en onderdelen zijn er nauwelijks…wellicht kan de horlogemaker aan de spiraal gaan plooien om de loop beter te krijgen. Als het uurwerk te snel loopt, kan demagnetiseren ook helpen.
Ik vermoed cal. 340?
Ik wil er wel naar kijken als je wil…
Dank voor je verhelderende antwoord! Heel erg gewaardeerd.
Dat het moeilijk zou zijn het te fixen als er iets is ivm onverkrijgbaarheid onderdelen, doet me inderdaad nu wel heel erg twijfelen of ik hier in moet stappen.
Ik heb het horloge (nog) niet in bezit. Ik zal eerst wat gerichtere vragen stellen aan de verkoper. Het horloge zelf is werkelijk prachtig, maar het risico dat hij het begeeft en onbruikbaar wordt doet me wel twijfelen.
Ik was zo naief om te denken dat die oude (simpele?) uurwerkjes altijd wel te fixen waren
sorry, dat zegt me niets
De spiraalveertjes “bumpen” de rotor heen en weer:
De rotor gaat dus niet helemaal rond, zoals bij een gewone automaat.
Waarschijnlijk werkt het horloge zonder de veertjes ook wel, maar de rotor krijgt dan harde klappen en zal snel kapot gaan op de as.
Die zitten hier “verstopt” je kunt ook zien dat op de door jou getoonde cal. 340 een andere rotor zit, die van TS is dus van een later type…
Of de veren zijn niet zichtbaar. Zitten onder de brug. Kompas helemaal naar “retard” duidt op het slechter lopen door slijtage/ oude olie. Balans krijgt zwakkere impulsen en maakt kleinere bewegingen, dus minder tijd tussen de “tik” en de “tok”, sneller lopen.
Andere rotor weet ik, maar ik dacht dat de veertjes altijd zichtbaar waren.
Maar inderdaad, je hebt gelijk (en Martijn ook), ik zie ze bij de 332 bijvoorbeeld ook niet.