identificatie 'stipto'

Hallo allemaal,

Heb al een tijdje de ambitie eens zelf een horloge te repareren/servicen. om nou direct met een mooi exemplaar te beginnen is ook weer zo wat, dus opzoek naar een goedkoop slachtoffer om de eerste stapjes hierin te maken,

Liep vorige week zondag over de Groninger markt dagen, Zag tussen een bult goedkope sieraden deze kleine handopwinder liggen. Voor 5 euro een prima kandidaat.

Weet iemand hier meer over? enig idee kwa bouwjaar? Had zelf ingeschat dat het ergens eind jaren 60 zou kunnen zijn. Het uurwerk zelf loopt niet. de kroon is wel draaibaar maar is niet op te winden, het grote tandwiel beweegt een stukje mee met opdraaien en loopt dan na een halve slag vast.

Ben ook erg benieuwd wat voor uurwerk hierin zit. Kan nergens een merknaam vinden

plaatjes bij het praatje:

Ben benieuwd!

3 likes

Hoi, tijdje geleden een Stipto van @Lexaf gekregen als herinnering aan mijn vader, vergelijk het uurwerk maar eens met die van jou. Lex heeft het uurwerk terug kunnen vinden. Even een foto van mijn uurwerk en de tekst die Lex erbij schreef, stuur lex dan wel even een bedankje voor het zoekwerk :smiley:

Ik heb het nog even nageplzen, Ferry, want deze Stipto had ik netjes gedocumenteerd :joy:
Er zit een FEF 380 uurwerkje in, hieronder een foto van dat ding:

Hoop dat je hier wat mee kan :+1:

2 likes

Ik zie in ieder geval netjes jewels en een incabloc-veer op de balansas dus het is geen supergoedkoop uurwerkje. Er staat geen incabloc meer op de wijzerplaat dus ik gok eind jaren 60/begin 70 zoiets? Ik zie geen verdere aanwijzingen voor mijn ongetrainde oog, maar ik ben op mijn vlugge zoektocht wel tegengekomen dat Stipto in bepaalde horloges ETA uurwerken gebruikte.

1 like

P.S is wel iets anders, die van mij komt uit eind 50 begin 60 jaren. Maar je zou Lex ook een pb kunnen sturen of hij wat meer weet over jou uurwerk. Die van mij loopt trouwens heel erg netjes voor een Stipto ± 30-40 sec. te snel p.d

FEF staat voor ‘Fabrique d’'ebauches de Fleurier S.A.

Nog even gekeken naar die van mij en de case back vergeleken. Denk dat die van jou een stuk jonger is. foto van mijn case back:

Ik denk dat het een FHF caliber is (FHF-70 :thinking: ), maar let op: je mist al wat onderdelen.
De terugslag en een jewel:
afbeelding
Succes :four_leaf_clover:

4 likes

Die jewel zit er wel volgens mij. (Beter te zien bij vergroten.) Maar de pal ontbreekt inderdaad.

2 likes

Inderdaad :+1:

2 likes

Bedankt voor de info! Er staat nog wel heel klein incabloc op de wijzerplaat onder het merk gedrukt. Was mij inderdaad ook al opgevallen dat er een jewel ontbrak, de caseback is ooit ook al eens op minder vakkundige wijze geopend gezien de kras. Zal van de week eens een poging doen het uurwerk uit de kast te halen en deels te demonteren om te kijken waarom die letterlijk vastloopt bij draaien aan de kroon.

Iemand een suggestie voor een soort basis setje gereedschap? Zie voldoende te koop staan maar kan me niet voorstellen dat het enige kwaliteit betreft voor 2 tientjes

Volgens mij mist er geen jewel.
Ook de click lijkt mij gewoon aanwezig.
Dit is een Cupillard (FE) 233 uurwerkje.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Cupillard_233_68

3 likes

Mis nog wel Swiss made op je wijzerplaat vandaar dat ik denk dat die jonger is, maar ja ben niet thuis in vintage. Misschien dat Harpoen, Scudo of Paul je daar wat meer over kunnen vertellen. Weet dat Lex ook altijd kijkt op ranfft.

Denk mid jaren 70 als ik naar het wijzerplaat design kijk. Ik heb nog een duikertje wat er kwa wijzerplaat op lijkt uit die tijd.

Je hebt gelijk, ik had niet ver genoeg ingezoomd om het te zien. Dan is het horloge waarschijnlijk wat ouder dan ik in eerste instantie dacht.

Inderdaad en het type wijzerplaat is er een die je ook met Ancre treft ofwel met een Rad erboven of een W erboven. Mogelijk nog andere stickermerken.

Ik heb de ervaring dat deze uurwerken nog wel eens willen magnetiseren.

Bram