Identificatie uurwerk stopwatch hulp gevraagd!

Beste mede-HFers,

vandaag heb ik weer een nieuw speeltje binnen gekregen, alleen kan ik niet ontdekken wie de maker van het uurwerk is.

Dit is wat ik wel weet:
-afkomstig uit engeland, militair?
-waarschijnlijk geserviced of aangekocht in 54 in Glasgow (zie sticker)
-rattrapante
-binnenin staat het nummer 19567, maar ik zie nergens een merk waar ik de fabrikant uit af kan leiden. Ook de wijzerplaat laat hier niets over los.
-volgens de verkoper lemania

Herkent iemand het uurwerk of is dit een generiek exemplaar?

.

Alvast bedankt,

groet erik

2 likes

Je zou je speurtocht kunnen beginnen in Glasgow, genoeg gegevens lijkt me dus wie weet.
Zelf kan ik je niet verder helpen, sorry.

1 like

Leuk die speurtochtjes, het is een Lemania 19N20 rattrapante stopwatch, zoals deze:

Zo, wat heb ik gewonnen?

1 like

Mijn lof! En veel dank :wink:

Dus zoals ranfft zegt:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lemania_19N20

geproduceerd rond 1910?

Weet je toevallig ook waarom de producenten destijds dus blijkbaar geen merktekens oid op de uurwerken zetten?

een vostok alarm en een beurt te geven :smile: Ze zijn boven water :grin:

In het boek “Military timepieces” staat deze stopwatch afgebeeld, alleen heeft die nummer 44949.
Dat nummer zit aardig dicht in de buurt, als jaartal is opgegeven, ongeveer 1939.

1 like

Dat is altijd moeilijk te zeggen maar dit horloge is in opdracht gebouwd en daarbij kon je alle specificaties zelf bepalen en dus ook wat er wel of niet op geschreven stond. Horloges werden vroeger veelal samengesteld uit deelproducten (kast/wijzerplaat/wijzers, ebauches), in dit geval levert Lemania de Ebauche, maar de kast kan zomaar in Engeland zijn gemaakt. Je ziet bijvoorbeeld bij veel zakhorloges met een Patek of Vacheron uurwerk een wijzerplaat met de naam van de plaatselijke juwelier er op.

Dit is bijvoorbeeld een zakhorloge dat ik voor iemand moet gaan verkopen:

Naamloze wijzerplaat

Amerikaans geproduceerde kast

En een wat bekender merk uurwerk…

(trouwens een screw down caseback, zelf nog nooit gezien op een zakhorloge)

1 like

Hoi Geert,

bedankt voor je uitleg! Eigenlijk wist ik wel ergens dat dit samenstellen destijds werd gedaan, maar ik had dit niet gerelateerd aan mijn stopwatch.

En leuk voorbeeld ook!

Gr erik

1 like