Identificatie van een aantal zakhorloges

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste post hier op dit interessante forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om wat meer info over wat zakhorloges te krijgen die ik een tijd geleden ge-erft heb. Ik vind horloges leuk, en ik wilde ze ook digitaal gaan indelen, maar ik weet er te weinig van. Ik kwam erachter dat er bar weinig te vinden is over deze horloges. Mijn hoop is nu op dit forum gevestigd :smile:. Waar ik voornamelijk naar op zoek ben, is merk, type, periode, materiaal, het verhaal erachter en evt. de waarde hiervan. Zijn ze leuk of is het meuk :blush: Ik heb ze niet allemaal kunnen open maken. Ik wacht nog op wat beter materiaal hiervoor.

Ik ben ieder geval zeer benieuwd! De enige lastigheid merk ik nu is dat ik maar 3 afbeeldingen mag posten als nieuwe gebruiker en geen links :slight_frown:

Dus bij deze een aantal compilaties:

Fijne avond nog!

1 like

De lokale zakhorloge expert is @koen, hij zal binnenkort wel even reageren. Het bovenste zakhorloge dat met een sleutel wordt opgewonden is in mijn ogen het interessants.

1 like

Klopt inderdaad, de eerste en laatste ogen me als zilver.

De bovenste is het oudst mooi spillegang horloge lijkt me 1e helft 19e eeuw als ie loopt heeft deze denk ik de meeste waarde. De rest ankergang horloges waarvan de meesten waarschijnlijk zilver deze zijn wat minder bijzonder en ook zeker als er geen wijzers op zitten bijna geen waarde al lijken de bovemste horloges in mooie staat op de foto. Ook damesklokje te zien.

Ik mag nu meer posten van het forum, dus bij deze wat meer details:

Rosskopf Patent Taschenuhr

(Deze klok ben ik voor € 2000 tegegengekomen op: (geen idee of dat klopt) http://www.ebay.com/itm/EISENBAHNER-TASCHENUHR-PRUNKRELIEF-GEHAUSE-A-ROSSKOPF-EINE-DER-SCHONSTEN-/230709189782

Consul

Cylindre - 4 rubis

L’alouette

Molnija

Remontoir Cylindre 10 Rubis

Unknown A.

Unknown B.

Unknown C.- MOLNIJA? - 18 rubis - Ship

Unknown D.

PRIMUS D.R.G.M. Pocket Watch Protection Case

Bodin

Hier zit niets bijzonders of waardevols bij.
Morgen zal ik per horloge even een korte beschrijving en waarde geven. Meeste zijn per stuk minder dan 5-10 euro waard, enkele komen daarboven.

1 like

Ik ben benieuwd :smile: :+1:

goedemorgen allemaal,

Daar gaan we dan…!!! Waardes geven een redelijke indicatie, pin me er niet op vast, kan een paar euro of bij de twee duurdere horloge een paar tientjes schelen, maar de genoemde waardes zijn redelijk accuraat.

rosskopf
Vrij goedkoop zakhorloge, gemaakt met penankergang als vrij voordelig horlogee voor onder andere arbeiders. De spoorwegtaferelen impliceren dat het een kwalitatief uitstekend horloge is (zoals de Amerikaanse spoorwegchronometers), maar die kwaliteit benaderd het bij lange na nog niet eens. Overigens is dit een replica van een Roskopf (met enkel S), Roskopf was het origineel, er waren replica’s/afgeleider met een iets afwijkende naam, zoals Roskopf met dubbel S. gemaakt omstreeks 1900

Waarde: 100 euro (met mazzel 125-150)

Consul
simpel dameshorloge, hoogstwaarschijnlijk verguld, omstreeks jaren 70.
waarde: 5-10 euro

Cylindre 4 rubis
Simpel cilindergang zakhorloge gemaakt in Europa omstreeks 1880-1900. Kast is gemaakt van zilver. Uurwerk mist een aantal schroeven, wijzers missen, wijzerplaat heeft schade. Beugeltje is niet origineel.
waarde: 10 euro

l’Alouette
Goedkoop cilindergang zakhorloge, kast is onedel (nikkel oid), zeer goedkoop cilindergang uurwerk van omstreeks 900-1920.
Waarde indien lopend: 15 euro

Molnjia
Russisch zakhorloge, leeftijd onbekend, schatje ergens tussen 1940-1960. Onedele kast, vrij simpel russisch uurwerk.
Waarde indien lopend: 20-30 euro

Cylindre 10 rubis
Standaard cilindergang zakhorloge, in Europa gemaakt omstreeks 1900. Kast is gemaakt van zilver. Uurwerkje is een cilindergang uurwerk met 10 lagerstenen. Alle wijzers missen, glas is niet origineel, beugeltje is niet origineel, kast is ver afgedragen.
Waarde: 5-10 euro

Onbekend A
Simpel cilindergang zakhorloge, gemaakt in Europa omstreeks 1900, onedele kast. Minutenwijzer en secondewijzer missen, wijzerplaat gaaf, uurwerk standaard voor die periode, zo te zien met 6 lagersteentjes.
waarde : 5-10 euro

Onbekend B
Frans snek spillegang zakhorloge, omstreeks 1800. Kast is gemaakt van zilver. Uurwerk is met de hand gemaakt, waarschijnlijk in Frankrijk. Dergelijke horloges werden zonder omkasten geleverd, dus het is compleet en mist geen omkatten. Engelse horloges uit diezelfde periode hadden vrije zonder uitzondering tenminste 2 kasten. Wijzers zijn origineel en uurwerk ziet er goed uit. Wijzerplaat is met uitzondering van wat schade door de wijzer geheel gaaf. Het beugeltje is zwaar versleten. De kast is in redelijke staat. Dit is tevens het meest bijzondere horloge uit het lotje.
Waarde: maximaal 200 euro

Onbekend C
Russisch zakhorloge, Molnjia, onedele kast, waarschijnlijk gemaakt omstreeks 1940-1960 of later. Uurwerk is een Russisch uurwerk met 18 lagersteentjes, horloge is compleet en zo te zien zijn alle onderdelen origineel.
Waarde: 20-30 euro

Onbekend D
Polshorloge, Europees omstreeks jaren 40, onedele kast, waarschijnlijk goedkoop penankergang uurwerk.
Waarde: 5 euro

Primus
Beschermkastje voor een zakhorloge, veel roest en glas is verweerd.
Waarde: 5 euro

Bodin
goedkoop quartz(batterij) horloge, max 10-20 jaar oud, niets bijzonders
Waarde: geen enkele waarde (1 euro)

6 likes

:astonished: :astonished: :astonished: :smiley:

Hoi Koen,

Dank voor je uitgebreide reactie! Dat geeft me een heel goed beeld en heb er ook nog wat van opgestoken. Bijzonder dat je dit ook allemaal weet :relaxed:

Fijn avond!