Identificatie Zenith

Een vriend liet mij de volgende foto zien. Hij moet vanaf afstand bepalen welk horloge hij graag uit een erfenis wil hebben. Hij is er vrij zeker van dat het om een El Primero gaat.

Maar is dat zo? Werkelijk ieder informatie, behalve wat ik zelf op de foto kan zien, is welkom. Helaas is dit ook echt de enige foto die ik heb.

Alvast dank! (ook namens die vriend)

Een el Primero die heeft liggen vozen met een Breitling?

5 likes

Dat zou impliceren dat het hier om een fake gaat. In dat geval is dat dan nu met zekerheid vast gesteld?

Dat zou niet de eerste keer zijn… Een willekeurig voorbeeld:

Maar als het een El Primero is staat het er in de regel (altijd?) op.

1 like

Zou er niet gelijk van uit gaan dat hij fake is maar de kans is wel aanwezig…

Nee hoor! Ik weet niet of het fake is. Zenith heeft wel vaker designelementen geleend… Zie de wijzers, markers en bezel op mijn De Luca:

Als we een type-nummer zouden hebben kwamen we er wel…

Type automatic staat er :wink:

1 like

dat is geen nummer, hè?

1 like

Ik vermoed een echte, maar kan zeker ook een goede replica zijn… Ik denk dat je op basis van 1 foto dat niet kunt zeggen

Hoeft niet per se fake te zijn…
Deze dial lijkt er alvast heel erg op. Waar die vanaf komt weet ik niet, en de kast heb ik ook nog niet met afbeeldingen zoeken kunnen vinden…

Deze bezel trekt ook aardig op die van Breitling, is toch Zenith:

Ik denk niet meteen aan een fake, maar heb dit model nog nooit gezien. Ook niet iets wat er op lijkt.
Heeft hij toevallig een foto van de achterkant, of is dit echt alles waar we het mee moeten doen?

Yep, dit is echt alles waar we het mee moeten doen.

1 like

Denk dat het een echte is, caliber 4019.
Als je een replica produceert zet je er voor de schijn echt wel El Primero op.

Met caliber 4019 is het overigens geen El Primero,
maar de voorloper er van. El Primero werd het vanaf eerste productie met caliber 400.

Dat denk ik niet, ze hadden al EP’s in 1970. Dit lijkt me eerder een jaren '80 of '90 modelletje.

Heb er geen verstand van hoor maar ik vind de kast zo minimaal. Helemaal niet gedetailleerd en mooi afgewerkt… Ziet er een beetje cheap uit als je het mij vraagt… Daarom kan hij zeker wel echt zijn hoor, geen idee…

Heb er ook geen verstand van, maar merk wel dat jaren '90 horloges in het algemeen nogal ‘cheap’ ogen.

Dan moet ik je toch tegenspreken, de eerste El Primero zijnde caliber 400
werd in 1987 voor het eerst geproduceerd.

Volgens mij vergeet je een belangrijke stap. De eerste El Primero chronografen zijnde met het 3019PHC caliber werden in '69 geïntroduceerd. Caliber 400 werd midden jaren 80 geïntroduceerd en was een rebranding van het 3019PHC caliber.

1 like