identificeer dit stoere horloge.

Weet iemand wat voor een horloge dit is? Ik vind hem prachtig en hij is te koop. Kan iemand me helpen identificeren wat het is?

18

Volgens mij iets met een Valjoux 7733 uurwerkje…

1 like

Ik gok een VJ7734 met het datum vakje onderaan. Maar inderdaad een vintage chrono van rond 1970 ofzo.

1 like

Ik zie geen datum vakje wel een 12…maar idd met datum vakje is een 7734… :wink:

1 like

Aha ja de onderkant van de foto is natuurlijk de bovenkant van het horloge. :upside_down_face: Dat was me nog niet opgevallen, ik dacht dat de grote12 index het datumvakje was.

1 like

Mooi dat jullie meteen met het type movement komen, ipv horloge merk. Toch net als botanisten die in Latijnse namen praten. Ik heb gekeken naar de valjoux uurwerkjes, en snap waarom jullie daar aan denken. Maar heb het nog niet gevonden.
Bedankt tot nu toe voor het meedenken. Hoop dat er nog wat tips komen.

Klopje staat idd op z’n kop op de foto. ‘datumvakje’ is de 12 uur aanduiding.

Er waren duizenden merken die allemaal hun versies maakten. Die kochten gewoon wat onderdelen in en lieten zo hun horloge assembleren. Zo hadden juweliers bijvoorbeeld hun eigen merken, of andere kleine horloge producenten die met de quartz crisis allemaal op de fles gegaan zijn. Vaak zie je ook dezelfde onderdelen en kasten bijvoorbeeld terug komen. Dus tenzij het een groot en herkenbaar merk is vaak totaal geen idee van zo’n plaatje wat het merk is. En het merk is dus ook niet zo relevant (tenzij het een groot merk is). Het ontwerp is veel belangrijker bij dergelijke horloges.

4 likes

Hij is te koop, zo stelt TS.

Misschien kun je de verkoper dan gewoon vragen om een duidelijke foto of meer details?

Of is dat te simpel?

1 like

Ja ik heb de vraag al uitstaan. Maar het is een online veiling, dus of ik die foto ga krijgen is maar de vraag. Verder is de zoektocht natuurlijk ook leuk. Er is nog zo veel te leren over horloges.

Als ik wat van deze foto moet zeggen. Het is zo te zien een blauwe dial en dat is bij vintage zwitsers vaak kwetsbaar. Lijk ook wat schade te zitten rondom de sub dials. En weet je ook iets over of hij werkt? Dat is bij chrono’s wel belangrijk aangezien werken aan chrono’s duur is. Verder wel een aardig ontwerpje. In goeie staat een 400 euro horloge ofzo (tenzij het een bekend merk is dat een premium vertegenwoordigd). Maar ik twijfel dus over de staat van de wijzerplaat.

Screenshot_1160

1 like

Ik hoop dat ik een betere foto ga krijgen. Het is idd een mooi ontwerp. Die grote 12 zou wel moeten opvallen op google foto’s maar na zo’n duizend plaatjes nog geen oh ja momentje.
Ik ga ervan uit dat hij niet werkt. Bod zou niet meer dan 80 euro moeten zijn (komen altijd kosten bij)

Het kunnen een heleboel onbekende merken zijn.

Ik gok dat het een Golana is.

Een bod van 80 euro is overigens absurd laag.

3 likes

Deze lijkt er veel op

8 likes

Ik dacht aan Gigandet :stuck_out_tongue:

idd.

1 like

Stel dat hij loopt en qua staat tegen valt. Met de extra veilingkosten zou ik dat dan niet goedkoop vinden. Maar er zitten zo te zien ook nog allemaal andere horloges bij.

Dit soort kast zit natuurlijk ook om bepaalde Poljot modellen, bijv. de OKEAH en Sturmanskie.
Poljot 3133 is natuurlijk d’n Sovjet kloon van Valjoux 7734 (dus met datum) waarvan het zusje de 7733 (zonder datum) is…


(foto van Poljot24.de)

Nou heb ik wel es gelezen dat de OKEAH kast gebaseerd was op 'n ouwe Dugena chrono.
Ga je daar op Googlen dan vind je vrij veel, ook 7733’s in vergelijkbare kast van andere (plak)merken zoals LIP, Gallet, Cauny, ga zo maar door…

Maar goed, mocht TS het horloge dus bijzonder mooi vinden, maar liever nieuw willen, dat kan dus nog steeds bij handelaren zoals Poljot24.de :sunglasses: :

Hoi Santa_Sangre,
Ik denk dat je met de Golana wel goed zit. De afmetingen van de tekst “Golana” en de regel eronder komen goed overeen. Over dat merk is niet heel veel geschreven. Maar ik vermoed dat daar dus ook een Valjoux mvmnt in zit

Thanks,

valt mij op dat de 12 op de originele foto in negatief op de plaat staat, en dat hebben de genoemde voorbeelden niet volgensmij

Dugena, Golana zou inderdaad kunnen. Ik heb ook wel eens een Gabriel gehad die hier erg op lijkt. Te lang geleden helaas; geen foto.:grimacing: Succes!:+1:

Het is dus een Everite chronograph.
Beschadigde dial (goed gezien koekoek)

.
Ik ga er niet op bieden.

Thanks voor alle suggesties.

2 likes