Iemand 39.900.000 over?

Mag toch hopen dat dit een typvoutje is :+

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6601081&rid=0#msg_6601081

PM sent

:wink:

Dat hij hem überhaupt verstuurd. …

Iets wat me opvalt bij Audemars Piguet… kan iemand me de essentie van een zeskant-gleufkopschroef in een zeskante zitting uitleggen?..

'k mag een azijnpisser lijken, maar zulke “boutjes” doen mij altijd denken aan:

Ohja… die kast… “Forged Carbon” bla… bla bla… ik weet te veel van Koolstofvezel om daarin te tuinen… “forged Carbon” kan iemand me uitleggen wat Forged Carbon meer is dan Koolvezelgevulde Spuitgegoten kunsthars?.. want dat is gewoon wat het is…

Niet om em meteen helemaal af te sabelen… maar er moet wel een behoorlijk goed Kaliber inzitten om zelfs nog een prijs van 3900,- te rechtvaardigen… 't is en blijft een plastic horloge… in die zin dat een Formule 1 auto ook van plastic is, maar daar wordt gebruik gemaakt van Matten geweven koolstof… zodat je tenminste redelijk nauwkeurig kan voorspellen hoe het met de sterkte zit… maar dat kun je dan ook op mijn klompen aanvoelen… :slight_smile:

't moge duidelijk zijn dat dit horloge nooit om mijn pols terecht gaat komen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Iets wat me opvalt bij Audemars Piguet… kan
iemand me de essentie van een
zeskant-gleufkopschroef in een zeskante zitting
uitleggen?..

De voorzijde houdt em volgens mij op z’n plek en aan de achterkant draai je em vast.

'k mag een azijnpisser lijken, maar zulke
"boutjes" doen mij altijd denken aan:

http://www.vectric.com/cool-stuff/case-studies/vcp
/2012/images//speciality-bolts/large/Specialty%20B
olts%20Preview.jpg

(:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Iets wat me opvalt bij Audemars Piguet… kan
iemand me de essentie van een
zeskant-gleufkopschroef in een zeskante zitting
uitleggen?..

'k mag een azijnpisser lijken, maar zulke
"boutjes" doen mij altijd denken aan:

http://www.vectric.com/cool-stuff/case-studies/vcp
/2012/images//speciality-bolts/large/Specialty%20B
olts%20Preview.jpg

Ohja… die kast… “Forged Carbon” bla… bla bla…
ik weet te veel van Koolstofvezel om daarin te
tuinen… “forged Carbon” kan iemand me uitleggen
wat Forged Carbon meer is dan Koolvezelgevulde
Spuitgegoten kunsthars?.. want dat is gewoon wat
het is…

Niet om em meteen helemaal af te sabelen… maar er
moet wel een behoorlijk goed Kaliber inzitten om
zelfs nog een prijs van 3900,- te
rechtvaardigen… 't is en blijft een plastic
horloge… in die zin dat een Formule 1 auto ook
van plastic is, maar daar wordt gebruik gemaakt
van Matten geweven koolstof… zodat je tenminste
redelijk nauwkeurig kan voorspellen hoe het met de
sterkte zit… maar dat kun je dan ook op mijn
klompen aanvoelen… :slight_smile:

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Klompen/DSC_0531.jpg

't moge duidelijk zijn dat dit horloge nooit om
mijn pols terecht gaat komen…

Whahaha … ik vond AP altijd geweldig, maar krijg nu ook een andere kijk op ze (:smiley:

Hmm… ik vermoedde al zoiets met die boutjes… in concreto zijn er 2 opties om het uiterlijk op zijn minst geloofwaardiger te maken… 1 : de gleuf uit de boutjes… 2 de boutjes helemaal weg laten en gewoon blinde gaten aan de onderkant…

die “boutjes” aan de voorkant zijn waarschijnlijk van die “draadhulzen” zoals je dat ook wel ziet bij hang en sluitwerk… een buisje met draad , waar je de schroefjes aan de onderkant in draait…

in dit geval kun je ze ook gewoon weglaten…

“less is more”… daar hebben ze bij Audemars Piguet nog nooit van gehoord denk ik?..

Dat stalen exemplaar van een paar posts hierboven… ja die is best wel fraai… dat zal ik niet ontkennen… maar dan mag ie van mij ook gewoon RONDE schroefkoppies hebben in de bovenkant… ( dan kun je ook gewoon in de tussenliggende kast gaatjes boren met schroefdraad erin… draai je er van 2 kanten een boutje in… ook een idee… :slight_smile:

IK ben nu eenmaal een bouwer… geen koper… ik “zie” dingen…omdat ik kijk naar dingen die ik niet zie… wat ik wel zie… dat weet ik al

Een 6-kant schroef zonder gleuf is een bout,
Een 6-kantige bout met gleuf is een schroef.

De gleuf heeft wel degelijk een functie voor montage.
Dient als support voor montage van de bezel.
Welke éérst gemonteerd word met ronde contra schroef met gleuf,
deze heten vast geen moertjes toch?
De deksel wordt met schroefdraad busjes tenslotte vastgezet.

Het lubber effect is aantoonbaar zonder support.
De 6-kant is gekozen om de schroefgleuven
In een correcte circel uit te laten komen.

Het specialty bolt plaatje zou je verbazen welke er daadwerkelijk door
De horloge industrie worden gebruikt.

Je wordt bedankt Arie Kabaalstra. Ik vond de (simpele) royal oaks altijd wel gaaf, maar vanaf nu vind ik de schroeven in de voorkant idd lachwekkend.

Ach, verlanglijst weer een stukje korter…:wink:

Niet om een topmerk als Audemars Piguet af te fikken hoor… ik ben me er wel van bewust dat ze topklasse horloges maken… maar die zeskantjes… een schroefdraadje aan de onderkant van die Bezel, gewoon in een blind gat heeft dezelfde functie, maar dan met 6 onderdelen minder…

of je het nou een schroef of een bout noemt… dat maakt in wezen niet uit… 't gegeven dat ie een zeskante kop heeft maakt dat ik het een bout noem… je zou het kunnen verdelen in: bevestigings artikelen waarbij je het aantrekkoppel aan de omtrek aanbrengt (bouten) en bevestigings artikelen waarbij je het aantrekkoppel via een uitholling overbrengt… gleuven, kruizen, 6kantgaten en Stervorm (schroeven)

de zeskant heeft hier in dit geval de functie van koppeloverdracht… de gleuf heeft in wezen geen functie anders dan het voorkomen van beschadigingen aan de uitsparingen… strikt genomen zijn die dan te zwak ontworpen, en is de gleuf een compromis… ze voegen aan de functie niets toe…

eigenlijk vind ik dat wel jammer… dat een zichzelf respecterend merk een in mijn ogen nutteloze designfeature tot haar handelsmerk heeft gemaakt… maarja… dat is hoe ik naar werktuigbouwkundige zaken kijk… 't is mijn vak… :slight_smile:

Quote Arie Kabaalstra: de zeskant heeft hier in dit geval de functie van koppeloverdracht

Nee, de gleuf van de schroef, de 6-kant is voor de uitlijning van de schroefgleuf zoals gemeld.

de zitting is zeskant… de kop is zeskant… als je de gleufjes gebruikt om de boel vast te zetten, is de zeskant overbodig… als de zeskant sterk genoeg is om het koppel over te brengen, dan zijn de gleuven overbodig… dit is dubbelop… “pil en condoom” zeg maar… (:D… dat is mijn punt, en het bezwaar tegen deze methode…

Ik vind de bouten/schroeven weldegelijk mooi. Of ze functioneel zijn weet ik niet, maar esthetisch hebben ze voor mij zeker toegevoegde waarde. Sterker nog, ik vind de hexagon binnen de hexagon echt een selling point voor AP.

't is wel iets waar je een Audemars Piguet meteen aan herkent… net als de beschermde kroon op een Panerai… ( zag vandeweek een ZZP-er met een Panerai om de pols bij de plaatselijke schilder… dat valt wel op zo’n klok… :slight_smile:

ik ben door mijn werktuigbouwkundige achtergrond heel kritisch op mechanisch ontwerp… vandaar dat die schroefboutjes me meteen opvallen… maar dan niet in positieve zin zeg maar…

JTrapman Schreef:

Ik vind de bouten/schroeven weldegelijk mooi. Of
ze functioneel zijn weet ik niet, maar esthetisch
hebben ze voor mij zeker toegevoegde waarde.
Sterker nog, ik vind de hexagon binnen de hexagon
echt een selling point voor AP.

dat t anders kan snap ik. dat t vanuit n werktuikundig perspectief misschien overbodig kan zijn snap ik ook.

maar ik kan t wel waarderen. voor mij draagt t bij aan n stoere uitstraling en had t me de 1e keer toch even te pakken. hoe kregen ze die erin?
en idd zeer herkenbaar apro element.

$39,900,000 is inderdaad een typfout. Het moet $39,900 zijn ( en nee, dat is geen typfout: negenendertigduizendnegenhonderd dollar)

Over de ‘schroefjes’ van AP heeft Dale op het andere forum eens geschreven met foto’s: http://www.dezinvanluxe.nl/forum/1/14718

Snooker Schreef:

$39,900,000 is inderdaad een typfout. Het moet
$39,900 zijn ( en nee, dat is geen typfout:
negenendertigduizendnegenhonderd dollar)

Was ook met een knipoog, dat het geen horloge van 40 miljoen was hadden we denk ik allemaal wel door :wink:

Arie Kabaalstra Schreef:

Niet om een topmerk als Audemars Piguet af te
fikken hoor… ik ben me er wel van bewust dat ze
topklasse horloges maken… maar die zeskantjes…
een schroefdraadje aan de onderkant van die Bezel,
gewoon in een blind gat heeft dezelfde functie,
maar dan met 6 onderdelen minder…

of je het nou een schroef of een bout noemt… dat
maakt in wezen niet uit… 't gegeven dat ie een
zeskante kop heeft maakt dat ik het een bout
noem… je zou het kunnen verdelen in: bevestigings
artikelen waarbij je het aantrekkoppel aan de
omtrek aanbrengt (bouten) en bevestigings
artikelen waarbij je het aantrekkoppel via een
uitholling overbrengt… gleuven, kruizen,
6kantgaten en Stervorm (schroeven)

de zeskant heeft hier in dit geval de functie van
koppeloverdracht… de gleuf heeft in wezen geen
functie anders dan het voorkomen van
beschadigingen aan de uitsparingen… strikt
genomen zijn die dan te zwak ontworpen, en is de
gleuf een compromis… ze voegen aan de functie
niets toe…

eigenlijk vind ik dat wel jammer… dat een
zichzelf respecterend merk een in mijn ogen
nutteloze designfeature tot haar handelsmerk heeft
gemaakt… maarja… dat is hoe ik naar
werktuigbouwkundige zaken kijk… 't is mijn vak…
:slight_smile:

Zou het, Arie niet zo kunnen zijn dat de gleuf er in zit, om als je de schroef aan de onderkant gaat losdraaien, het meedraaien te voorkomen?
De zeskantige kop komt dan omhoog en heeft nergens meer grip.

Of anders… het oog wil ook wat!

Peter

Geen idee… als je blinde gaten aan de achterkant van de Bezel boort… dan kun je de boutjes aan de bovenkant weglaten… , als de 6kant gaatjes goed ontworpen zijn, kunnen de boutjes ze niet beschadigen… en zijn de gleufjes overbodig…

bij het ontwerpen streef ik altijd naar Pure doelmatigheid… ik heb verschillende “lastige” vraagstukken kunnen oplossen met doelmatig toepassen van bestaande bevestigingsartikelen…

er bestaat overigens ook een model van Hublot, met gewoon RONDE schroefjes in de bezel, en die staan niet allemaal in dezelfde stand… misschien minder mooi, maaar qua doelmatigheid een stuk geloofwaardiger…

als je niet wilt dat de schroefjes bij het losdraaien er aan de bovenkant uitkomen… dan plak je er toch even wat Kip-Tape op?.. Kip-Tape Rules!..