Iemand bekend mee deel 2?

Nogmaals een vraag voor de kenners.
Aangezien ik probeer me te verdiepen in de kennis over horloges graag nog wat info.

Er wordt mij een horloge aangeboden waarvan ik weer niet al te veel over terug vindt.
En aangezien er op dit forum een boel parate kennis aanwezig is het volgende.

Duiker van het merk D Duxot 17 rubis, uit he De Luxe gamma.
Aangedreven door FHF ST 96-4 loopwerk (?)
Het horloge is NOS, nog in doosje met lederen band.
Bouwjaar 1970.
Vraagprijs 75 euro maar ik wou proberen 50 te bieden.

Wat kunnen jullie mij hierover leren en is dit de moeite het te kopen ?
Heb gelezen dat het een submerk van Doxa was.

Het 17 juwels automaat en Swiss made.

Indien mogelijk wat info aub.

Groet.
B

Dispar vulgo.

Zoets als dit dus;

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2usau&1046275216

De prijs in 2003 was 50 euro, op Ebay staan amper Duxot horloges dus huidige prijs is moeilijk in te schatten…

Ja. Dat is het.
Vragen nu 75 euro maar ik twijfel.
Horloge zou nieuw zijn maar is ze degelijk en wat zegt het loopwerk.

FHF-ST 96-4 is een veel gebruikt uurwerkje. Geen slechte kwaliteit. Bijkomstig voordeel is dat er makkelijk onderdelen van te krijgen zijn.

Gr. Men

Het loopwerk “zegt” toe te zijn aan een servicebeurt, NOS of niet, de smeermiddelen in het uurwerk zullen opgedroogd zijn.

Kopen dus ?
Ik vindt het wel mooi eigenlijk.
Maar naar ik aanneem zal het zijn (weliswaar geringe) waarde niet houden.
Een echte vondst is het dus blijkbaar niet, zou het kopen puur voor het uiterlijk maar als ik het bv wekelijks wil dragen heb ik er wel graag nog een tijd plezier van. En als ik dan het topic “miskopen” lees stel ik me opnieuw vragen.
Let wel, het gaat me niet per se om het geld maar ik wil graag “juist” kopen.
Of zie ik dat verkeerd ?

Als je het zo stelt, zou ik het gewoon kopen. Je vindt het immers mooi.
Het is in mint conditie en als je er zuinig op bent, zal het mooi blijven.
Misschien dat je er uiteindelijk 20 euro op verliest, mocht je besluiten het te verkopen. Dan zie je dat gewoon als het bedrag waarvoor je er tijden plezier van mocht hebben.
Ik zou me pas zorgen gaan maken over verkeerde investeringen als het om honderden euro’s gaat.

mvg Melvin

Dat is ook de intentie waarmee ik dat topic ben gestart.

Links of rechtsom zal een ieder zijn “leergeld” betalen.

Ik denk dat je moet afwegen of het aanschafbedrag jou waard is, ongeacht het horloge. Waarde bij verkoop is en komt dan m.i. op de tweede plek.

Als voorbeeld, een automaat uit de 70-er jaren gekocht met nu blijkt een goed uurwerk erin. De beurt met vervanging is een vijfvoud van de aanschaf maar het draagplezier een veelvoud van de kosten van de beurt. Ik heb dadelijk een vintage die goed “bekt” maar qua waarde HET niet zal zijn.

Heb het horloge gekocht voor de initiële vraagprijs van 75 euro.
En ik heb er tot nu toe zeker geen spijt van.
Het klokje is mint, noot gedragen en met originele verpakking en kartonnen omdoos.
Slechts een klein krasje op het glas.
De lumen is nog mooi egaal en licht sterk op, helaas en uiteraard, slechts voor heel even.
Hij loopt sinds deze middag twee uur slechts twee of drie seconden verkeerd.
Wel dringt een onderhoud zich op denk ik wat het verzetten van uur en datum ging behoorlijk stroef.
Dank voor jullie adviezen, het heeft me goed geholpen.

Vinrouge

Dispar vulgo.