2 oude defecte horloges gekregen van iemand.
Wil deze eens uit elkaar halen en weer in elkaar prutsen.
Gewoon om eens te proberen.
Maar de horloges, merken zijn me totaal onbekend.
Iemand hier misschien die er iets over weet.?
Niet de jongste modellen. Wellicht verstandig om eerst te testen of de wijzers geen radioactief radium-226 bevatten voodat je met de wijzerplaat en wijzers gaat beginnen. Een GM teller koop je tegenwoordig voor nog geen €50 bij AliExpress.
Een van de twee is al geslacht zie ik. Ik mis het veerton-tandwiel om het uurwerk op te winden.
Verder prima om mee te oefenen
Bedankt voor jullie antwoorden.
Die ene die open is, ik heb 'm ook open gekregen, mist inderdaad wat onderdelen. Was me ook al opgevallen. en een of andere grapjas heeft ook de balansveer helemaal eruit getrokken, die steekt er als een haar uit.
Maar wel leuk oefenmateriaal, om eens een eerste aanzet te doen in de horloge reparatie wereld.
Graag gedaan. Ik hoop dat je mijn advies ter harte neemt om te testen op radiumverf op de wijzerplaat en wijzers gezien de leeftijd van beide horloges. Als je niet test en gaat sleutelen om van te leren zou je een serieus gezondheids risico kunnen lopen…
Als het radium zo gevaarlijk is, hoe zat het dan met het dragen van zo’n horloge vroeger?
Is dat dan niet ook heel gevaarlijk?
Is de straling werkelijk zo groot dat het gezondheid risico’s oplevert?
Vroeger keek men veel minder naar gezondheid risico’s. Vergelijk het maar met roken. Het dragen van een horloge met radium-226 kan op zich geen kwaad als je dat niet te vaak doet en het horloge 100% onbeschadigd is. Maar omdat jij wilt gaan knutselen en het horloge uit elkaar wilt halen is het opeens een heel ander verhaal!
Lees vooral het verhaal over de Radium Girls https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls dan weet je hoe gevaarlijk radiumverf is als je dat binnen krijgt en omdat de verf oud is en kan afbrokkelen ligt het gevaar van een inwendige besmetting met radium-226 op de loer. Radium is een botzoeker en dit isotoop heeft een halveringstijd van 1600 jaar dus ook een oud horloge is nog bijna net zo radioactief als tijdens de productie.
Jouw horloges zien er wel zo uit dat de kans op aanwezigheid van radium-226 groot is. Gelukkig is het makkelijk op te sporen met een goedkope GM teller. Mocht je het aantreffen dan is mijn zeer dringende advies: laat het horloge in elkaar zitten en draai het dicht.
Maar misschien heb je geluk en is er niets aan de hand…
Heb in een ander topic, gewijd aan radioactieve horloges, laatst een exemplaar voorbij zien komen dat een gevaarlijk hoog dosistempo had. De eigenaar heeft het nu afgeschermd in 2 metalen doosjes liggen.
Okay, duidelijk. Bedankt voor je verhaal.
Ik had stiekem ook al even gegoogeld naar dit spul en zie de verhalen zoals je beschrijft.
Ik zal je advies ter harte nemen. Bedankt voor de waarschuwing.
Ik zal de klokjes eens meenemen naar mijn werk, onze engineers kunnen dit beslist meten. We werken ook veel met Röntgen. Tenminste als dit van buitenaf meetbaar is?
Graag gedaan. Ik werk beroepsmatig met ioniserende straling dus weet er wat vanaf. Als ze op jouw werk met Röntgenstraling werken hebben ze ongetwijfeld de juiste meetapparatuur en de straling is duidelijk meetbaar van buitenaf tot op een cm of 10 schat ik.
Maar als je vaker met oude horloges wilt gaan knutselen is het de moeite waard om 30 euro in een simpele GM teller te investeren, dan kun je snel thuis testen.
Vandaag even de straling laten meten op het werk.
En inderdaad het horloge met de merknaam Rover staat strak van de straling, die ga ik dus echt niet open maken.
De andere geeft een ligt verhoogde waarde, en net op het randje van de toelaatbare waarde om mee te werken binnen ons bedrijf. Denk dat ik deze wel ga openmaken, maar de wijzertjes voorzichtig aan de kant leg.
Nagmaals bedankt voor de waarschuwing.
Wees hier ongelooflijk voorzichtig mee! Binnen de toelaatbare waarde van jullie bedrijf betekent dat de dosis Röntgen straling binnen een bepaalde limiet ligt.
Maar deze straling is niet echt het gevaar, daarom is het horloge best af en toe te dragen.
Het echte gevaar is als je m open maakt en je met de verf in aanraking kunt komen. Ra-226 is een alfa straler, deze straling komt niet door het glas en slechts een paar mm ver maar bij een inwendige besmetting met alfa’s is er ineens geen afstand meer en sloopt het gezonde cellen in je lichaam, inclusief DNA en reserve DNA dus afsterving. Denk daarom nog even heel goed na…
Radium is een botzoeker dus elke inwendige besmetting met het spul is potentieel een verhoogde kans op o.a. botkanker op termijn…
Ik zal zeker latex handschoentjes dragen, deze regelmatig wisselen en de boel schoon houden.