Iemand bekend met Helsa ?

Iemand bekend met de helsa? horloges , denk dat het ergens uit '70 er jaren is , heb hem even opengemaakt en een niet zo erg bijzondere uurwerk lijkt het (simpel) . Wel een leuk horloge. Hier de fotos:

Alvast bedankt!

1 like

Ken het hele merk niet maar wel erg gaaf :+1:

1 like

Staat daar zoā€™n duikertje met vis achterop het deksel ?

1 like

Ik denk dat je deze bedoelt :smile: weet niet of dat een vis is wat die vasthoudt :blush:

Nou nee niet dit duikertje, ik zoek nog ff maar ik dacht dat ā€œHelsaā€ een samentrekking was van ā€œHelmuth Sanerā€ en ik las iets van een fabriekssluiting in 1966
Dan zou jouw horloge dus van voo bouwjaar 1966 zijn

1 like

Zoals in heel veel van die mooie jaren 70 duikertjes zit er een goedkoop penanker uurwerkje in. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet goed kunnen lopen.

1 like

Hij loopt als een trein en je ā€˜hoortā€™ 'm ook echt tikken van 20 cm afstand zegmaar :smiley:

1 like

Is volgens mij een astronaut, ik had deze Wellington met dezelfde afbeeldingā€¦

1 like

Daar zit een Baumgartner penanker uurwerkje in. Dergelijke horloges zijn een resultaat van de quartzcrisis. De Zwitsers werden toen genoodzaakt, goedkoper te gaan produceren. Hopelijk blijft jouw exemplaar mooi lopen.

1 like

Dit zegt Mikrolisk erover:

Als je in Google ā€œhelsa watchesā€ intikt en op afbeeldingen klikt, krijg je er genoeg te zien.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Erg leuk horloge! Maar eh, een astronautā€¦? Op een duikhorlogeā€¦? :sunglasses:

Het is een vintage duikuitrusting denk ik:

In mijn middelbare schooltijd (toen was dit ook al LANG vintage hoor) zou vrijwel iedere knaap er een duikuitrusting in zien, want men las allemaal stripboeken van Kuifje (Tintin in andere landen). Van de edele belg HergƩ.

Het is inderdaad wat lastiger te zien wat het is dan op deze IWC:

3 likes

Dat van mij was geen duikhorloge. Was een horloge uit de tijd van de 1e maanlanding ook.

Hier de voorkant van de Wellington.

2 likes

Hm, verrassend! Omdat ik wilde weten wat de afbeelding voorstelt heb ik even flink doorgegoogled maar geen uitsluitsel kunnen vinden nog.
Ik vraag me af of de afbeelding van de caseback van Rotterdammer van zijn Helsa duiker isā€¦? De helft van google afbeeldingen van Helsa horloges zijn duikers, maar dat zegt eigenlijk heel weinig allemaal natuurlijk.
Een astronaut is op een duiker nog opmerkelijker dan op een niet-duiker.
Wel een Helsa duiker met een andere afbeelding op een caseback, wat me duidelijker een ā€œduikerā€ lijkt:

1 like

Hij ziet er wel uit als een duiker , en enige wat er op staat over water is dat ie waterresistant is en niet hoeveel bar en dergelijke.

Tja, duiker of astronautā€¦ Het horloge is mij een jaar of 3 geleden verkocht als een horloge uit de maanlandingsperiode. Heb er nog een topicje aan gewijdt toen. Kalibertje staat er ook bij. Wie het weet mag het zeggenā€¦

Het vraagstuk astronaut vs duiker bleef me bezighouden. Ik heb de eerste maanlanding bewust meegemaakt en was er als kind zeer van onder de indruk. Dat was iedereen natuurlijk, er werd veel over gesproken.

Ik kom net een horloge in duikerlook tegen met een afbeelding van een figuur met helm. Die man moet wel een astronaut zijn, want hij staat onmiskenbaar naast een maanlander. Hij lijkt het meest op de maanlander van de apollo 11, wat wel voor de hand ligt voor een ā€œmonumentā€ op een horlogeserie. De figuur is dan waarschijnlijk Neil Armstrong, Buzz Aldrin was ook mee maar was de tweede man op de maan.

Maar goed, er zijn dus inderdaad astronauten op duikers afgebeeld, wat eigenlijk best een beetje vreemd is vind ik. Ik zou het eigenlijk eerder op een Flieger achtige verwachten. Of op een Moonwatch/Pogue.
De afbeelding op de Helsa en de Wellington is helaas (qua afbeelding) wat onduidelijk, het zou leuk zijn als we daar nog eens meer info over zouden kunnen vinden.
@M_Singer, dat jij wist te vertellen dat het een astronaut was, was dat van horen zeggen of had je dat ergens gevonden, weet je de bron nog?

Het gaag om een Urech klokje:

bron:
http://uhrforum.de/urech-kloetzchenking-vintage-diver-t245321

1 like

Hoi Hieronimus, erg leuk dat je erin bent gedoken :+1: , doe ik ook vaak!

Zoals ik al zei, is het horloge mij verkocht als met een astronaut op de achterkant. Idd is de afbeelding onduidelijk, maar het lijkt erop of dat er een vlag wordt geplant, en dat zal dan wsl op de maan zijn :wink: De leeftijd van de Wellington is ook van rond de tijd dat die plaatsvond.

Ook ik heb de maanlanding meegemaakt als 7 jarige. Was live op TV en ik mocht de hele nacht opblijven.

Dan ben je een paar maanden ouder dan ik :slight_smile: Het was een ā€œGlobal Eventā€ en live op TV en ik mocht ook opblijven.

Neil Armstrong (ā€¦) ā€œzette zijn linkervoet op het maanoppervlak om 2:56 UTC, 21 juli, 1969ā€ Tussen WOII en 1977 hadden wij geen zomertijd. Dus 2:56 UTC komt overeen met 3:56 uur Nederlandse tijd. Ik zocht net ook even op op wat voor dat dat was, 21 juli 1969 viel op een maandag. In de hele straat brandde licht, en na de uitzending gingen we nog even de straat op. Ik weet dat het toen helder weer was, en de maan niet vol. Ik heb het net opgezocht en het was eerste kwartier, dus precies ā€œhalve maanā€ voor wasssende maan. Iedereen keek naar de maan in verwondering dat daar op hetzelfde moment twee mensen waren.
(Ik denk nu achteraf dat ik niet mocht opblijven maar 'snachts uit bed ben gehaald. Ik heb net mijn moeder gebeld en ze wist dat niet te bevestigen :slight_smile: )

De afbeelding van de Helsa en de Wellington mist de enorme rugzakken die de astronauten droegen. Ook de helm is wat klein afgebeeld. Check hier een aantal korte filmpjes (enhanced!) van de NASA om te vergelijken:


De schuine ā€œstok met verdikkingenā€ rechts op de afbeelding van de horloges kun je in het beeld wĆ©l terugvinden.

Tenslotte: Iedereen weet wel dat de eerste (Russische) sateliet ā€œSpoetnikā€ heette, niet iedereen weet dat de eerste mens in de ruimte vloog in een ruimtevaartuig met de naam ā€œVostokā€.
Heel leuke trivia over de maanlanding voor de liefhebbers:
http://www.armaghplanet.com/blog/11-strange-facts-you-didnt-know-about-the-first-moon-landing.html

1 like

Een ode hieraan is ook nog aanwezig, de Sputnik vliegt ter hoogte van de 4.

1 like

Grappig, die hele transparante ā€œdiscā€ om te voorkomen dat een secondenwijzer met dat relatief enorme symbool, te zwaar zou worden. Edit - is dat wel de secondenwijzerā€¦?