Omdat ik altijd al iets met automatische horloges heb gehad leek het me leuk een soortgelijk horloge te kopen als mijn vader vroeger altijd had. Ik weet niet beter, of hij had dat horloge om.
Ik denk dat het een jaar of tien geleden van toneel verdwenen is. Omdat ik het merk niet wist heb ik hem dat maar eens gevraagd. Ervan uitgaande dat hij dat niet wist,want het is niet echt zijn ding.
Tot mijn verbazing bleek dat hij het horloge zelfs nog had! Het blijkt een DRAGA Automatic incabloc 25 jewels te zijn. Een zwitsers klokje. Kent iemand dit merk? Nu wel gehavend door ruim 30 jaar dragen, waarvan de laatste jaren in de tuin en bij het klussen…
Ik herinner me van vroeg dat de automaat prachtig zoemde als je het horloge schudde. Nu niet meer. Het rammelt! Je kunt hem ook handmatig opwinden en hij loopt prima. De halve schijf die het horloge opwindt zit los op het uurwerk. Hij zit wel vast op z’n asje en hij drijft de tandweielen naar de veer ook wel aan. Er zit gewoon erg veel speling op.
Weet iemand of dat nog af te stellen of te repareren is? Er moet ook een nieuw (kunststof) glas op, want daar zit een scheurtje in. Repareren (laten) of bewaren voor leuk?
ik ben wel benieuwd nu na dit mooie verhaal naar de fotos ook van het binnenwerk, als je de maat van het glaasje even opmeet, ik heb diverse liggen voor je, als je weinig kosten wil maken, kun je het zo krijgen, even vastlijmen/litten en een hele verbetering al voor elkaar.
Het lijkt mij niet zo slim om een horlogeglas vast te lijmen. Als het goed is dan zit het geklemd, het wordt een speciaal apparaat opgezet. Een gewoon glas hoeft niet zo duur te zijn. De speling in de rotor kan missien wel verholpen worden.
Groeten Martin.
Na 30 jaar zal een volledige schoonmaak beurt geen overbodige luxe zijn.
Ik zou even lang een horlogemaker gaan (een horlogemaker is wat anders als een juwelier) en even naar de mogelijkheden informeren.
Er mmoet inderdaad wel het nodige aan gebeuren. De wijzerplaat is onbeschadigd. Er zit een soort stalen pakking in het deksel die is roestig en moet vervangen worden. Daarnaast moet de huidige band, die er halverwege de jaren negentig op gekomen is, worden vervangen door leer of een rekband.