Iemand bekend met het merk swiss made Elema?

Hoi allemaal,

Ik heb een vintage horloge van het merk Elema in bezit, foto moet ik nog even een keertje maken;). Het is een jaren '40 horloge. Over dit merk kan ik alleen helemaal niets vinden. Is iemand van jullie ermee bekend?
Groet,

Fokko

Weet je zeker dat je het goed leest? Wellicht is de opdruk vervaagd. Plaats anders een foto als je kunt; gewoon “droppen” in het tekstveld.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het een Eterna is. :slight_smile:

Hoi Peter,
Jup, ik weet zeker dat ik het goed lees;)
Ik maak na het weekend even fotootje en drop die hier even.
Groet,
Fokko

Dit is een foto van het horloge met merk Elema

Mikrolisk heeft wel 1 verwijzing naar het zwitserse merk Delema
verder niets kunnen vinden helaas

Zal denk ik toch een plakmerk zijn; een fantasie-naam bedacht door een ondernemer die gewoon uurwerken, wijzerplaten, kasten en wijzers inkocht en ze zelf samenstelde tot een geheel. Gebeurt nog steeds, op grote schaal zelfs. Geen schande verder, best een aardig horloge. Marktwaarde is zeer beperkt; niemand zoekt dit specifiek, en iemand zou dus moeten vallen voor de “looks”. Het is nog best belangrijk wat voor uurwerk er in zit om een beetje een idee van de kwaliteit te krijgen. 16 stenen wil zeggen dat het uurwerk spaarzaam gesteend is - 17 wordt algemeen als het minimum beschouwd voor een kwaliteitsuurwerk, maar het zegt ook niet alles. Goede close-up van het uurwerk zou helpen. Moet wel de kast open natuurlijk, en doe dat alleen als je de tools en kunde daarvoor hebt; of laat het even doen.

beste, ik ben reeds 38 jaar in het bezit van een elema horloge, swiss made, 17 rubis, het is een lichte correct lopend uurwerk, top ik kan zeggen dat het een zeer kwalitatief uurwerk is, ik kan moeilijk geloven dat deze door een werknemen na zn uren is samen gestoken, de kwaliteit is daarvoor te goed.
mvg andy

1 like

3 likes

Na zijn uren? Het is gewoon een professioneel bedrijf geweest dat alle spullen in kocht en een naam op de wijzerplaat (liet) zetten. Zoals al uitgelegd is door @PeterLC

1 like

Best een mooi ding trouwens hoor! :slight_smile: Maar zie inderdaad wat Martijn schreef. Het enige wat we bedoelen, is dat het meer een assemblage-bedrijf dan een zogeheten manufactuur geweest zal zijn. Kan nog steeds een prima horloge opleveren.