Iemand die een online handleiding kent voor dit uurwerk?

Ik heb een zakhorloge die van mijn opa is geweest maar niet meer loopt. Nu is mijn vraag of iemand het uurwerk herkent en een handleiding of iets dergelijks weet? Waarde is te laag om te laten repareren en zolang ik van de buitenkant af blijf kan ik wat uitproberen om het toch werkende te krijgen. Deed het nog wel een paar maanden zo een twee maanden geleden. Maar volgensmij is er iets mis in de energieoverdracht.

Laat even weten als dit toch meer in het algemene horlogepraat topic past.

@Marck kan misschien helpen?

Zat al te zoeken inderdaad, maar blijft lastig zo. Heb je meer foto’s /merk etc? Het kan dat de veer gebroken is en dat hij niet meer kan opwinden daardoor. Voel je weerstand bij het opwinden?

1 like

Ik kan het niet heel goed zien maar het lijkt alsof het wiel dat de opwindveer tegenhoudt mist.
Dit zou ook het niet functioneren verklaren.
Je kunt hem wel opwinden, maar de overdracht is niet op de tandwieltrein.

5 likes

Excuus dat ik niet zo snel reageerde, was heel gefocust bezig met het uitzoeken van het probleem. Verwachte dat het idd de veer zou zijn en dan heb ik toch graag er een handleiding bij. Echter lijkt het erop dat een onderdeel in de gang het probleem is geweest. Bij het netjes in elkaar zetten deed i het weer. Echter ben ik nog wel geïnteresseerd in een digitale handleiding. Misschien kan ik het dan een keer goed helemaal uit elkaar halen en een onderhoudsbeurt geven. Het loopt zoals jullie kunnen horen niet geweldig…

Merk dat op de wijzerplaat stond was het volgende:

https://youtu.be/f6wtwoUJvH8

Was de eerste keer dat ik een uurwerk uitelkaar heb gehaald dus was even spannend. Merk net bij het erop zetten van de wijzerplaat dat de veer magnetisch is. Dat eerst maar even oplossen.

Van dergelijk oude zakhorloge-uurwerken vind je echt nergens een handleiding. Je moet dan af kunnen gaan op je ervaring en kunde. Elk onderdeel moet je eigenlijk meteen kunnen herkennen, en weten waar het hoort. Zonder die basiskennis moet je eigenlijk niet aan uurwerken beginnen die niet in volledige exploded-view online te vinden zijn.

Merk op de wijzerplaat is irrelevant. Driewijzer-zakhorloge-uurwerken zijn behoorlijk uitwisselbaar qua constructie; met als belangrijkste verandering de manier van wijzerverzetting. Aanvankelijk door een nagel-nickje in te duwen, later door de kroon uit te trekken.

@koen herkent het uurwerk vast wel. Komt mij ook bekend voor, maar ben 't even kwijt.

6 likes

Als er niet aan geknoeid is, is het gewoon te repareren. Geen probleem voor mij. maar voor niets gaat de zon op.
Handleiding bestaat niet. Ga als je er geen verstand van heb, niets doen. Je maakt allen maar meer kapot. Dat is mijn ervaring. PeterLC heeft helemaal gelijk!!!

Toch wel schandalig eigenlijk dat er geen digitale handleiding te vinden is op het web, dat verwacht je niet meer anno 2020.

1 like

In wat voor land leven wij?? Werkelijk te gek voor woorden, dat dit soort problemen niet door de regering wordt opgelost. Ik ga de Tweede Kamer vragen om hierover een spoeddebat te houden!

1 like

Gewoon zoeken op het web. Er zijn genoeg horlogemakers die zeer uitgebreide reparatie en/of onderhoudsbeurten volledig met foto’s verslaan.

Gelukkig blijkt het zakhorloge niet kapot na het uit elkaar halen en inelkaar stoppen. Omdat i het nu doet blijf ik er verder ook van af. Ben het er mee eens dat he risico erg groot is dat er iets kapot gaat zonder training.
De waarde van het horloge is het niet waard om te laten servicen. Voor emotionele waarde maakt het niet uit of I een beetje kapot is of helemaal.

Vandaar dat ik de gok maar heb genomen. En het probleem door mij is opgelost. Ook al is het nog wel gemagnetiseerd.

Je verhaal klopt. Beetje spelen kan. Nu dan maar dé magnetiseren. Ik heb er wel jaren voor moeten studeren om het goed te doen.
Maar dat is met alles zo.

1 like