Ik heb een tijdje terug deze overgenomen van een verzamelaar. Leek me een leuk projectje en een mooi horloge. Ik kan helaas maar weinig tot niks vinden over dit horloge. En dan met name de kast en wijzerplaat. Dat kon de verzamelaar mij ook niet vertellen. Iemand die mij kan helpen? Zou graag wat geschiedenis willen weten.
Wijzerplaar staat; Made by VENDOME WATCH of Switserland
Uurwerk is gewoon een A. Schild (AS1580) dat ken ik
Kan maar ook zo zijn dat het bij elkaar geraapt is
Ik heb het al eens eerder gezien. Het is een of ander ’ plakmerk’. Maar dat klinkt zo negatief, en dat is niet zo bedoeld. AS zijn goede uurwerken.
Place Vendôme (Parijs) is waar de héle grote namen van de horlogewereld hun basis hebben. De zuil verwijst daar ook naar…
Plakmerk is bijna een scheldnaam. De grote merken maken niet alleen de wijzerplaat, waar ze hun merk op zetten, maar ook het loopwerk. Het zgn ‘in house’ kaliber.
Maar kleine bedrijven, soms zelfs een plaatselijke juwelier lieten horloges uit algemene fabrieken komen om er hun naam aan te ‘plakken’.
Pontiac is een hele grote, bekende. Verdal, ook een goeie.( De betere plakmerken selecteren erg zorgvuldig en bouwen zo een eigen reputatie op)
Vendôme is een vrij onbekende. Van weduwe Gurtner uit Courcelles, Zwitserland.(zie Mikrolisk)
Plakmerk, bekend of minder bekent wat maakt het uit. T’is een mooie en schijnbaar goed bewaarde vintage. De AS werkjes zijn kwaliteitsvol en door veel grotere en bekendere merken gebruikt. Geniet ervan. Mss wel eens een beurtje laten geven als je de onderhoudshistorie niet kent. Zeker als je em vaak gaat dragen!
Maakt me ook niks uit en door het uurwerk werd ik inderdaad nog enthousiaster. Deze ga ik binnenkort zelf onderhanden nemen en hoop er weer nieuw leven in te blazen.