Ik ben in het bezit van een Hamilton Khaki H74451, waarvan het uurwerk heel slecht loopt. Binnenin ligt een ETA 805.112. Dat leek snel opgelost, want zo’n uurwerkje is makkelijk te bestellen.
Het uurwerkje is er in 2 uitvoeringen, die met de datum op 3 en op 6. Die met de datum op 3 is dan de juiste optie, dacht ik. Het was ook snel geregeld, want het uurwerkje was vlot overgezet.
Maar helaas, de datum staat met dit nieuwe uurwerk net (teveel) uit het lood. Dat komt natuurlijk door de stand van de stift, die bij dit horloge net op een andere plaats zit.
Bij het originele uurwerk staat de datum net even anders, dan bij het bestelde uurwerk met de datum op 3.
Als ik naar de achterkant van de uurwerkjes kijk, zie ik op de originele een 1 afgebeeld en op de bestelde versie een 3. (in het plastic gestanst, rechts naast de stift)
De datumring overzetten lijkt me een kansloze onderneming, aangezien er niets valt te schroeven, maar de boel is dichtgesmolten.
Blijkbaar bestaat er buiten de @3 en @6 versie nog een, maar die lijkt nergens te vinden. Waarschijnlijk bij Hamilton, maar dat zal dan de allerlaatse optie zijn.
Iemand een goede tip of oplossing?
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Veel mensen kopen een horloge om de looks, niet om een hoogstaande mechanische binnenkant.
Feit is dat een (simpele) quartz vaak veel accurater is dan een mechanische horloge. Daarbij ook nagenoeg onderhoudsvrij, dus zo slecht is het zeker niet. Ik snap de keuze wel.
Als de beweging niet goed werkt, kan het onderhoud of een réparation.et je zou ook kunnen overwegen om de bestaande beweging te laten herzien, vooral als het een model is dat je dierbaar is. Het kan minder kosten dan een volledige vervanging
je moet een goede horlogemaker vinden
Ja bijzonder. Dat draadje was ik nog niet tegengekomen. Ik heb nog een vraag uitstaan bij CousinsUK, maar ik vrees dat het een lastig gevalletje is. Ziet er naar uit dat ik moet gaan klussen en de datumring wisselen.