Iemand een idee wat voor uurwerk dit is?

In een oud, zilveren dames horloge zit dit uurwerk. Ik vind het leuk om uit te zoeken uit welke periode een horloge komt, maar weet bij deze niet waar te beginnen. De knop en de wijzers van het horloge ontbreken en op de wijzerplaat staat ook geen naam. Op het uurwerk staat RA (?) En in de kast staat een meesterteken. Wie helpt me op weg? Alvast bedankt!

2 likes

Even voor je verplaatst naar de juiste rubriek “Vragen over…”.

Ik zie overigens geen foto van een uurwerk en/of het horloge. Alleen van een achterdeksel. Daar kunnen we denk ik weinig mee. :wink:

1 like

In de achterdeksel staat HF. Dat staat in ieder geval voor Horloge Forum. :wink::+1:

7 likes

Weinig over het uurwerk, iig. Mogelijk staat HF voor Huguenin Frères, dat is/was oa een kast maker.

1 like

Ik moet erg aan het forum wennen en had 4 foto’s geupload. Sorry :sleepy:

1 like

Komt alsnog goed zie ik. :sunglasses:

1 like

Als het goed is, staat het uurwerk er nu bij.

1 like

Dank, daar ga ik even verder naar zoeken!

HF hoeft overigens niet te betekenen dat het een horloge van Huguenin Frères is; het kan ook zijn dat zij alleen de kast hebben gemaakt voor een ander merk.

Heb je ook een foto van de voorkant/plaat?

Als het goed is, staat deze er nu ook bij.

1 like

De R en A staan voor Retard en Avance, Frans voor langzamer en sneller. Het “wijzertje” wat daar in de buurt zit kun je gebruiken om het uurwerk iets langzamer/sneller te laten lopen.

Ah, dank. Het zegt dus niet wie de maker van het uurwerk is. Helaas loopt het uurwerk niet, dus aan dat wijzertje heb ik ook niets :wink:

Haha, en al liep het goed is de tijd nog steeds moeilijk af te wijzen zonder wijzers.
Ik ben niet zo goed met uurwerken, misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen. Huguenin is een relatief bekend merk, maar oude dames horloges zijn niet echt gewild door de meeste verzamelaars, zeker niet in deze staat. Waarde zal de zilverprijs zijn denk ik.

Ik weet dat oude dameshorloges niet gewild zijn…daar zou eens verandering in moeten komen, ze zijn toch hartstikke leuk :wink: maar goed, gaat niet om de waarde, ik vind het leuk om uit te zoeken en heb respect voor de ouderdom :wink:

Gezien de rode 12 op de wijzerplaat zal het horloge waarschijnlijk van voor 1925 dateren heb ik laatst vernomen van iemand hier op het forum. Hier een stukje over het hoe en waarom van de rode 12:

https://www.vintagewatchstraps.com/red12.php

Het uurwerk is een zogenaamd cilindergang uurwerk, dat waren de wat goedkopere uurwerken.

1 like

Dankjewel! Ik vind het ook echt een art nouveau model, dus dat zou wel kunnen kloppen.

1 like

HF is hiervan bekend

Dank voor je reactie!