Iemand een nier of ziel nodig?

Voor 8000 US ben ik bereid een van beide (of beide) te leveren…

http://cgi.ebay.com/OMEGA-SPEEDMASTER-CHRONOGRAPH-CAL-321-STRAIGHT-LUG_W0QQitemZ120262558226QQihZ002QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

mocht iemand hem aanschaffen legateer mij dan als dank voor de tip :wink:

Beste Hans,
Volgens mij ben jij de grootste speedy kenner van het forum dus voor jou de vraag; Hoe zeldzaam is deze 321 105003-65?
Ik kan geen incorrecte ‘features’ bespeuren…
Niet dat ik het geld nu heb maar hoor het toch graag!
Dank
Ger

Ger, Ik zou de niertjes maar mooi bij je houden.

Het horloge is bijna volledig origineel, maar bij de meest kenmerkende aspecten gaat het toch mis.

Even de kenmerken van een 105.003 pre-professional op een rijtje zetten:

Omtrent het uurwerk:

  1. Caliber 321… PASSED (OK)
  2. Uurwerknummer in de 24milljoen serie… VERY PLAUSIBLE (Mijn 105.003-65 had een 25 miljoen nummer, en die is door Omega zelf origineel bevonden)

Omtrent de achterdeksel:

  1. Achterkant met alleen Hyppocampus…PASSED
  2. Achterkant loopt af in twee gedeeltes…PASSED
  3. Inswchriptie binnenkant achterdeksel ST 105.003-65…PASSED

So far, so good
We gaan verder met de Kast:

  1. Rechte aanzetstukken (lugs)…PASSED
  2. Zichtbaar kleinere diameter dan de moderne Speedies…PASSED
  3. De kroon lijkt me van de juiste grootte te zijn, van de pushers is dat wat moeilijker te zeggen…LIKELY

Verder met de Wijzerplaat:

  1. Wijzerplaat met aanduiding bij de 6 T SWISS MADE T…PASSED
    10.Opgezet Omega logo…PASSED
    11.Centrum van de wijzerplaat is hoger dan de minutenrand…PASSED
    (Dit vind ik persoonlijk een van de fraaiste kenmerken van de echte vintage speedies)

Maar dan…

  1. Ontbreken van de aanduiding Professional op de wijzerplaat…WRONG
    Dit is ook de reden dat ik binnen 1/10e van een sekonde zag dat het geen volledig oorspronkelijke 105.003 was.

En als we toch bezig zijn:

De Wijzers:

  1. De Chrono-sekondenwijzer dient een peer-vormig afronding te hebben aan de korte kant…WRONG

En tenslotte de lunette:

  1. Accent Grave teken op de benaming TACHYMETRE…WRONG
  2. Puntje van de 70 moet rechtsonder de 0 staan…WRONG

Totaal Rapportcijfer 4 WRONGS van de 15.
Met deze score is het horloge niet de 8000 US Dollar waard, zelfs niet tegen de huidige koersverhouding.

Ik denk dat het horloge in ieder geval twee beurten heeft gehad sinds 1965.
Bij de eerste beurt is de oorspronkelijke wijzerplaat vervangen door eentje van een 105.012 of een 145.012.
En bij een latere beurt zijn de wijzers en de lunette vervangen.

Helaas dus niet meer volledig origineel, zoals we dat nu graag zien bij een pre-professional.
Het is een beetje paradox dat iemand die z´n horloge destijds keuirig liet servicen nu een horloge zou hebben dat minder begeerd zou zijn dan hetzelfde horloge van iemand die het horloge nooit een beurt zou gegeven hebben.

Hans,

Wat een geweldige analyse, formidabel gewoon.

Petje af.

Ben blij dat er zo’n kenner op dit Forum zit.

Haha dan trek ik mijn aanbod in!

Over een stukje parate kennis gesproken, briljant!!!

Punt 13 haalde ik er net na het posten van mijn bericht zelf ook uit, wat betreft de rest was ik niet verder gekomen dan punt 12 (en dan klopt ie ;-))…

Wat leuk dat je hem even hebt doorgenomen!! Ik sla de foto’s en je opmerkingen op voor als ik de middelen wel heb :wink:

Wat is jou mooiste speedy?

Groet en dank voor je leerzame reactie
Ger

Ik heb enkele Speedmasters:

Een 105.003-65, 105.012-66, 145.022-69, en een 1957 re-issue.

Verder een Speedmaster 125.

Degene die ik het meeste draag is de 105.012-66, deze draag ik nu ook alweer sedert een paar dagen.

Ik zit hem nog even door te nemen.

  1. Ontbreken van de aanduiding Professional op de wijzerplaat…WRONG
    Dit is ook de reden dat ik binnen 1/10e van een sekonde zag dat het geen volledig oorspronkelijke 105.003 was.

Er staat toch wel professional op de plaat en dat is toch mogelijk? 65 is toch juist het enige jaar waarin beide zijn gemaakt, ik bedoel met en zonder professinal op de plaat?
Grt
Ger

We waren tegelijk aan het tikken denk ik…

Zijn die allen helemaal orgineel? Ik ga het forum even afzoeken naar je foto’s. mocht je weer eens een bericht willen maken met foto’s en een beschrijving als je zojuist gaf dan mag dat natuurlijk altijd :wink:
Groet
Ger

Ik heb even wat foto´s genomen van mijn Speedies, voorzien van wat commentaar per model.

In volgorde van leeftijd:

105.003-64.
Iedereen wil toch een Speedmaster uit zijn geboortejaar, toch?
Bijzonder gewild model met rechte lugs, 3e generatie pre-pro.
Dit horloge voldoet aan de 15 echtheidskenmerken eerder genoemd in dit draadje.
het nummer van de cal.321 is #22.088.xxx
De band is het referentienummer #1035.

105.012-66
Dit referentienummer had als eerste de aanduiding Professional op de wijzerplaat, en heeft de moderne, grotere, kast met gedraaide lugs.
het nummer van de cal.321 is #24.952.xxx
Omdat ik dit horloge vaak draag heb ik er een moderne #1998 band omgezet.

145.022-69
Eerste referentie met het caliber 861, uit het jaar van de maanlanding.
het nummer van het caliber 861 is #29.112.xxx
De band is de #1171
Dit model is in omloop geweest met 3 verschillende achterkanten:

  1. De pre-moon achterkant. Enkel de Hyppocampus is gegraveerd op de achterzijde. De achterzijde heeft een in 1 keer aflopende schuine rand.

  2. De First Watch Worn On The Moon achterkant. Deze achterkant werd een korte tijd gebruikt direkt NA de maanlanding.

  3. De moderne achterkant. Deze wordt hedentendage nog steeds gebruikt

Op mijn horloge kwam de pre-moon achterkant. Echter had deze achterkant een nogal prominente inscriptie van de eerste eigenaar, tot en met zijn adres in Australia aan toe. Ik heb deze achterkant vervangen door een toepasselijke Hello Houston achterkant van de 30 jaar jubileumsuitgave van de Speedmaster

Dit is de re-issue van de eerste Speedmaster uit 1957, de z.g. Broad Arrow. Aangezien het origineel uit 1957 volledig onbereikbaar is geworden voor ons gewone stervelingen, is dit the next best thing
referentie 3595.50 uit het jaar 1997. Caliber is de Omega 1861, met #48.391.xxx
De leren band met vouwsluiting is origineel.

LET OP: De wijzerplaat van dit model wordt vaak gebruikt bij een pre-professional model. Dit is eenvoudig te traceren: Op een originele wijzerplaat staat onder bij de 6 T SWISS MADE T. Bij de wijzerplaat van de re-issue ontbreken de `T´´s.

Eerst verguist, nu geprezen. De Speedmaster Professional X-33.
Een revolutuonair quartz horloge. Dit horloge heeft mijn aanzien t.a.v. quartz horloges drastich gewijzigd. Ongelofelijk prettig en licht (want Titanium), en veelzijdig horloge. Naar zeggen ontwikkeld in samenwerking met NASA, bedoeld voor missies naar Mars.
Het alarm van dit horloge is zeer effectief, ik gebruik hem als wekker.
Dit horloge was aan de straatstenen niet te slijten (vooral ook door een behoorlijk prijskaartje), maar nu het horloge uit productie is, is het hard op weg om cult status te veroveren. En terecht !!!
Prijzen zijn in een jaar tijd verdubbeld.
De mijne is er een van de eerste generatie, met gepolijste draairing en drukkers, en reguliere kroon. De tweede generatie heeft een matte draairing en drukkers, en een achterkant met andere indruk. tevens heeft de tweede generatie een type kroon die wat makkelijker uit te trekken is. (het uittrekken van de kroon is niet nodig als je weet hoe je short-cuts van het horloge kunt gebruiken)

Dit is mijn Speedmaster (Professional) familie.
Tot slot nog 1 familieportret:

Hoi Hans,

Bedankt voor deze uiteenzettingen, erg leuk en leerzaam.

Groeten,

Martin

Beste Hans,
Leuk dat je ook aan dit verzoek weer gevolg hebt gegeven!! Leerzaam en een erg mooi! Ik vind de eerste het mooiste maar zou het ook niet erg vinden om de rest te bezitten…
Zo’n tritium tip moet je maar net weten, altijd mooi om dat soort wetenswaardigheden te leren.
Grt Ger