Iemand ervaring met een build-your-own pakket?

Gegroet lezer,

Als horlogefan valt begrip van de onderliggende techniek die het mogelijk maakt dat jij jouw tijd-motortje om je arm kan hangen natuurlijk in het midden van je interessegebied.
Van de “brandstof” die je zelf levert tot het repeterend mechaniek dat met zekere precisie het moment “tijd” indiceert.
Zo ook bij mij.
Al is de kennis bij mij redelijk tot zeer afwezig, afgezien van enig basisbegrip, toch denk ik dat het haalbaar is mijzelf tot doel te stellen om zelf een uurwerk te assembleren. Gezien de aanbiedingen van zelf-bouwpakketten lijkt dit bucketlist item binnen handbereik.
Om niet van een al te koude kermis thuis te komen dacht ik dat het verstandig zou zijn om hier eens rond te vragen of zulke pakketten de moeite waard zijn.
Vandaar mijn vraag.
Heeft iemand ervaringet zulks een bouwpakket? En wat zijn de bevindingen/adviezen hieromtrent?
En zijn dit soort bouwpakketten ook te krijgen van de gerenomeerde merken, zoals een build-your-own-patek bijvoorbeeld :blush:?
Alle ervaringen van bouwpakketten van ieder “kaliber” :wink: zijn welkom!

Patek tja. Pak deze eerst even. in en uit elkaar halen. En verder kun je een volledige klone opbouwen.
Als die gelukt is ga dan aan de rolex bouwpakket
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€53,98 | Meeuw St3600 17 Juwelen Mechanische Handwikkeling 6497 Horlogebeweging

3 likes
2 likes

Zojuist ook even de site bezocht, dit is geen build your own horloge. Hoogstens een horloge wat je met een paar onderdelen kan opleuken.
Maar wat eerder al genoemd is is dat de site waarschijnlijk niet bonafide is, is ook uit 2016 en daarna niet meer geüpdatet dus daar kan je ook vragen bij stellen .
Maar er zijn velen aanbieders van Build your own horloges te vinden die een kompleet pakket aanbieden incl. de benodigde gereedschappen en opties om hem zo samen te stellen naar je eigen smaak.
Overigens gaat het hier om de ervaring van het ZELF bouwen en zeker niet om goedkoper uit te zijn.

1 like

Je kan ook zoiets proberen, alles los kopen bij oom Ali en dan zelf alles in elkaar zetten, dan heb je zoiets

3 likes

Zoals boven omschreven:

Ik werk zelf graag met de Seiko uurwerken (NH34, NH35, NH36, en in dit :point_up_2: geval NH38). Veel onderdelen voor te vinden, alleen met de kast en wijzerplaat even opletten of de maten passen.

5 likes

Klopt, je kunt dan de grove onderdelen bij elkaar "gooien’
Zelfs Ronda quartz is mogelijk

2 likes

Deze zit Vk63 quartz,

1 like

En Meeuw is natuurlijk Seagull :grin:. De vertaalcomputer van Ali vertaalt alles letterlijk.

1 like

Ze hebben ook kolibrie en aasgier uurwerken

4 likes

Op youtube staan ook veel reviews van leuke diy kits. Op AliExpress kan je de Seiko uurwerken vinden voor een prikkie (NH-series) en een eindeloze collectie van kasten, wijzerplaten en wijzers. Je kan een horloge bouwen voor onder de 100 euro. Dan kan je veel gemaakte fouten lekker maken zonder al te veel geld kwijt te zijn

2 likes

Elliot Coll, doet leuke dingen op dit gebied op YouTube

2 likes

Misschien zoek je iets als dit?

2 likes

Zou een king Seiko uurwerk passen in een moderne kast die bedoeld is voor de 7s26?
Het uurwerk is kleiner, maar hoe komt die straks in de kast te staan?