Iemand ervaring met een horloge kopen uit China (chrono24)?

Beste forumleden,

Heeft één van jullie wellicht ervaring met het kopen van een horloge uit China? Ik ben me er volledig van bewust dat ik +25% moet rekenen voor btw en invoerrechten.

Ik heb echter zo een onwijs mooie Grand Seiko gezien die ik al wat langer op het oog heb. Het is een limited edition die exclusief voor de Chinese markt is uitgebracht. Slechts 180 exemplaren in omloop dus dat je snel afhankelijk bent van een verkoper in China lijkt me evident.

De prijs lijkt ok, vergelijkbaar met waar hij voor op de markt is gekomen. Als ik zie voor welke prijzen andere exemplaren zijn verkocht is het zelfs aantrekkelijk.

Maar toch, het blijft een hoop geld voor een horloge wat ik nooit daadwerkelijk echt heb gezien. En ik ben erg huiverig een horloge vanuit China te kopen. Misschien is die angst niet gegrond dus ik hoop graag wat ervaringen van jullie kant mee te krijgen over het kopen van een horloge uit China.

O ja, tot slot wat foto’s van het daadwerkelijke horloge. Prachtig toch?

16 likes

Ligt er natuurlijk aan waar je het kooptin China, als je het op aliexpress koopt is de Seiko waarschijnlijk niet echt denk ik. Maar als het op een juwelierswebsite is die goede reviews heeft is het nog altijd een gok het is aan jouw of jij die gok durft/kan nemen. Verzending is natuurlijk ook een dingetje bij de douane vinden ze het ook leuk op spulletjes te houden die gewoon betaald zijn.(heb ik zelf meegemaakt).

2 likes

Is de prijs “aantrekkelijk” of buitensporig laag? Dan kan een belangrijke aanwijzing zijn.

1 like

Chinezen zijn net mensen, kijk uit voor de gebruikelijke alarmbellen en zorg zoals bij elke grote aankoop op afstand dat de aankoop op enige wijze is verzekerd oid. Er is geen wezenlijk verschil tussen iets uit China bestellen of uit Amerika.

6 likes

Hij is wel mooi zeg👌🏼

1 like

Smooi.

2 likes

Is het risico bij een dergelijke aankoop niet gedekt als je met een creditcard betaalt?

1 like

Het horloge wordt aangeboden op chrono24. De handelaar heeft een groot aanbod en 50 goede reviews. Goede reviews lijken echter alle dealers op chrono24 wel te hebben.

Het is me niet helemaal duidelijk of je via chrono24 ook via China gebruik kunt maken van trusted checkout. Als dat zo is wordt de gok natuurlijk al minder groot.

1 like

Originele verkoopprijs lag rond de 6200USD. Ik lijk succes te kunnen hebben voor ongeveer € 5.700 ex invoer+btw.

Wat research leert me dat er tot nog toe erg weinig zijn aangeboden op het web. De aangeboden exemplaren lijken allemaal makkelijk verkocht en prijzen variëren van 8.000 usd tot 9.500 usd.

Prijs is dus best goed en wat mij betreft niet onrealistisch. 2e hands worden ze wel een stuk duurder verkocht maar dat komt waarschijnlijk doordat die verkopers ook ooit btw+invoer hebben moeten betalen.

2 likes

Als het niet geleverd wordt wel denk ik, maar als het horloge niet klopt?….

2 likes

Denk ik wel maar voor de mogelijke aanschaf van dit horloge zou mijn bestedingslimiet wel wat omhoog moeten :grimacing:

Dat is waarschijnlijk niet van dag 1 op dag 2 geregeld.

1 like

Helaas geen ervaring met aankopen uit China, het blijft altijd een gokje natuurlijk…
Als je alles veilig betaald en eventueel even informeert bij Chrono zou je volgens mij wel goed ingedekt moeten zijn!

Overigens, die wijzerplaat is prachtig! Ik snap wel waarom je die wilt. :heart_eyes:

1 like

Dank je voor de tip! Ik ga morgenvroeg zeker even contact leggen met chrono.

1 like

Het geld van een aankoop op Chrono24 wordt pas uitbetaald aan de verkoper 14 dagen nadat de tracking aangeeft dat het horloge goed en wel aan jou geleverd is. Het geld blijft dus bij Chrono24 geparkeerd voor de duur van de verzending + 14 dagen (wel enkel bij gebruik van de Trusted Checkout service, en bij aankoop van professionele verkopers). Blijkt dat je het horloge nooit krijgt, dan krijg jij je geld terug en moet de verkoper de rest maar regelen met z’n verzender (en -hopelijk voor hem- verzekering). Als je het horloge wel ontvangt en er is iets niet naar wens, dan neem je contact op en wordt er samen met de Chrono24 support naar een oplossing gezocht. Retourzending en volledige terugbetaling is voor zover ik weet altijd een optie, zolang de fout bij de verkoper ligt. Maar zolang de verkoper een professioneel account is met positieve reviews, is de kans klein dat er iets fout loopt en een retour nodig is. De ene verkoper is al wat communicatiever dan de andere, en zeker bij een Chinese verkoper kan je dat op zich wel even testen door wat vragen te stellen vóór je aankoopt.

4 likes

Nee. De creditcard maatschappij dekt niet voor het feit dat als blijkt dat het product niet echt is.
Alleen als het is beschadigd en/of niet wordt afgeleverd bij verzending.

2 likes

Ik heb zelf geen ervaring met het kopen van dure horloges en al helemaal niet uit China.

Echter heb ik wel ervaring met kopen uit China en ook spul buiten de toenmalige vrijstelling van BTW en invoerrechten.

Als alle gebruikelijke zaken geen bezwaar opleveren zeg ik: doen.

Mijn ervaring is dat Chinese verkopers hun handel heel serieus nemen. Het enige waar soms een uitdaging ligt is het correct invullen van de douane papieren, al is dat recent allemaal wel meer gestandaardiseerd en ben ik geen problemen meer tegen gekomen. Kijk of de verkoper wil verzenden met bv DHL of een ander bedrijf met een klantenservice waarvan je de taal spreekt.

Ik heb meer gezeik gehad met spul uit het verenigd koninkrijk dan China de laatste tijd.

3 likes

Aha dat wist ik niet. Goed om te weten.

1 like

Mijn cc lijkt dit gelukkig toch wel te dekken zie ik nu. Op zich een geruststellende gedachte…

2 likes

Pfff blijft lastig hoor. Volgens mij is dit wel een gecertificeerde dealer maar maakt hij geen gebruik van trusted checkout. :slightly_frowning_face:

Trusted Checkout is nog niet wereldwijd uitgerold door Chrono24: ik dacht dat China er ondertussen wel toe behoorde, maar als ik snel even listings filter op “processing and payment through Chrono24” dan staan er inderdaad geen Chinese dealers bij. Je kan wel 'ns polsen bij de Chrono24 klantenservice hoe het dan zit met eventuele retours en terugbetalingen.

2 likes